شرکت هوایی باختر ( آریانا )- هرات

شرکت هوایی باختر ( آریانا)

Image may contain: one or more people and outdoor

آمر نمایندگی شرکت : “سیدعبدالواسع اسحاق” 

پروازهای بین‌المللی از هرات آغاز شود

تاریخچه شروع پرواز های هوایی به هرات

 میدان هوایی ملکی هرات در سال ١٣۴١ خورشیدی در کنار شاهراه هرات‌ – قندهار، در ولسوالی گذره این ولایت فعال شد.  و  به حیث میدان هوایی درجه دوم (میدان هوایی قندهار و کابل بحیث میدان درجه اول می‌باشند)، شاهد نشست و برخاست طیاره های خورد  و کلان نظامی و شرکت هوایی آریانا بود. در این میدان هوایی یک ترمینال که گنجایش قریب 150 نفر را دارا بود، احداث و خط رنوی آن نیز برای نشست و برخاست طیاره های خورد و کلان قیر ریزی گردید. 

اعمار اساسی میدان هوایی هرات در کناز بازسازی میدان هوایی کابل و تاسیس چند میدان دیگر در شهر های قندهار،، مزارشریف و جلال آباد از مهمترین کار های صورت گرفته توسط ریاست مستقل هوایی ملکی در اوایل دهه چهل خورشیدی به شمار می آید..

همچنان در همین سال ریاست مستقل هوایی ملکی بدلیل آنکه شرکت آریانا بیشتر پروازهای خارجی را انجام می داد، شرکت هوایی باختر را جهت فعالیت در داخل کشور   تاسیس نمود و کلیه پروازهای داخلی به این شرکت واگذار گردید. با گشایش  زود هنگام دفتر نماینده گی این شرکت در هرات، مسئولیت فروش تکت و تنظیم پرواز به هرات و بالعکس آن نیز  به مدیریت باختر که در چوک گلها و شمال پارک سینمای سابق واقع بود، تعلق گرفت.

شرکت هاوایی باختر با طیاره های آریانا پرواز های متعددی را از کابل به سوب هرات انجام می داده است که عبارت اند از:

خط كابل – مزارشريف و  ميمنه – هرات

خط كـــــــــابل – قندهــــــار – هــــرات

خط كابل – كندز و مزارشريف – هـرات

تاریخچه هوا نوردی در افغانستان

افغانستان برای اولین بار بعد از استقلال خود، به جمع کشور های ئارنده میادین هوایی جهان پیوست و در زمان دولت امان الله خان چند طیاره از شوروی سابق و آلمان خرید و اولین میدان هوایی افغانستان هم در همین زمان در منطقه خواجه رواش کابل ساخته شد.

آریانا به عنوان اولین شرکت هوایی افغانستان در سال ۱۳۳۴خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد و هنوز هم،  ادامه می دهد.

شركت هوايي آريانا در ابتدا با دو فروند طياره از نوع داكوتا DC-3  به فعاليت آغاز نمود بعدا فعاليت خود را با دو فروند طيارهDC-6  دو فروند DC-4 چهار فروند DC-3 يك فروند طياره 440 نوع كالوير و يك فروند طياره مسافربري جت بوئينگ 727 كار خود را ادامه داد.

با تاسیس شرکت هوایی آریانا، قدم اساسی در پیشرفت صنعت هوایی در کشور برداشته شد و موافقت نامه هایی نیز با بعضی از کشورها به امضا رسید.

به منظور توسعه صنعت حمل و نقل هوایی داخلی و خارجی، اداره ای به نام “ریاست مستقل هوایی ملکی” در سال ۱۳۳۵خورشیدی د ر کابل تاسیس شد و این کار در امور هوایی افغانستان بسیار موثر بود.

بازسازی میدان هوایی کابل و تاسیس چند میدان دیگر در شهرهای قندهار، هرات، مزارشریف و جلال آباد از مهمترین کارهای صورت گرفته توسط ریاست مستقل هوایی ملکی بود.

طبق یک برنامه ریزی بلند مدت، ریاست ملکی هوانوردی، موظف شد که صد میدان هوایی بزرگ و کوچک در مرکز هر ولایت و ولسوالی هایی که از جاده های اصلی دور افتاده بودند، احداث کند.

این کار در سال ۱۳۴۵ خورشیدی، جهت ساخت و ساز میادین هوایی  در دیگر ولایات و ولسوالی های کشور شدت بیشتری به خود گرفت. تا آنجا که وضعیت اقلیمی اجازه داد، تعداده زیادی میدان هوایی در سالهای بعد ساخته شد و تا سال ۱۳۵۴ خورشیدی ۳۹ میدان هوایی کوچک و بزرگ به بهره برداری رسید..برخی از میدان های هوایی مانند بگرام در کابل و شیندند در هرات، میدان های نظامی هستند که فقط مورد استفاده نیروهای نظامی قرار می گیرند.

با توجه به اینکه شرکت آریانا بیشتر پروازهای خارجی را انجام می داد، نیاز به یک شرکت هوایی که فقط در داخل افغانستان فعالیت کند، ضرورت پیدا کرد و در سال ۱۳۴۵ خورشیدی شرکت هوایی باختر در کابل تاسیس شد و پروازهای داخلی به این شرکت واگذار شد.

 دعوت تعدادی از کارمندان اداره هوایی فدرال اآمریکا (Federal Aviation Administration) به افغانستان برای آموزش و گسترش خدمات  هوایی کشور، از فعالیت های دیگر ریاست مستقل هوایی ملکی بود که در سال ۱۳۳۹ خورشیدی صورت گرفت.

با توسعه میدان های هوایی، ارتباط هوایی افغانستان با خارج گسترش یافت و قراردادهای زیادی با بسیاری از کشورها به امضا رسید.

طبق یک برنامه ریزی بلند مدت، ریاست ملکی هوانوردی، موظف شد که صد میدان هوایی بزرگ و کوچک در مرکز هر ولایت و ولسوالی هایی که از جاده های اصلی دور افتاده بودند احداث کند.

برخی از میدان های هوایی مانند بگرام در کابل و شیندند در هرات، میدان های نظامی هستند که فقط مورد استفاده نیروهای نظامی قرار می گیرند.

هم‌اکنون شرکت هواپیمایی آریانا ۲ فروند هواپیمایی بوئینگ ۷۳۷ و دو فروند ایرباس ۳۱۰ در اختیار دارد، 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

شرکت های هوایی در هرات

هرات دارای دو میدان هوایی است که در جنوب هرات، در ولسوالی‌های گذره و شیندند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *