جشن دهقان در هرات

جشن دهقان در هرات

نمناسبت: جش روز دهقان

زمان: دوم ماه حمل هر سال/ ساعت 9 صبح

برگزار کننده: ریاست زراعت

محل برگزاری: تخص صفر شهر هرات- صحن میدانچه هوایی

شرح مختصر پیرامون چشن دهقان

همه ساله بر علاوه جشن هاي مردمي در روز های اول سال،  مراسم دیگری از طرف مقامات دولتي به نام ميله قلبه كشي  يا روز دهقان برگزار ميگردد كه در آن اراكين دولتي اشتراك مي نکنند. این جشن که در روز دوم هر سال برگزار می گردد، گرداننده گي آن را ریاست زراعت بر عهده دارد .

در این جشنواره ملی علاوه بر سخنرانی ها، اجرای موسیقی و نمایشات تمثیلی، سامان آلات جديد زراعتي ،  حاصلات زراعتی ، لبنیات، انواع مختلف حيوانات اهلی و دیگر ابتكارات دهقانان به شكل نمونه به نمايش گذاشته مي شود و اين روز رخصتي عام است.

جشن دهقان در هرات که در سال های گذشته در منطقه پارک ارغوان، جنوب پارک تفریحی پارک ملت برگزار می گردید، از سال 1397 خورشیدی در منطقه تفریحی تخت صفر برگزار می گردد. رای تجلیل از روز دهقان برای یک روز نمایشگاه محصولات زراعتی دهاقین را به نمایش گذاشته می شود.

چگونگی برگزاری جشن دهقان در قدیم

در قدیم دهقانان بخاطر امدن «میله دهقان» یعنی سال نو اماده گی خود را قبلا گرفته و حیوانات خود را از قبیل اسپ و گاو های قلبه ئی بشکل بهتر مواظبت می کردند.

آنها با فرا رسیدن سال نو که دهقانان ماه نو و یا مهتاب را می دیدند. بزرگان و موسفیدان محل قرار گذاشته در یک محل و یا مسجد یکجا جمع شده هر کس بقدر توان خود مواد خوراکه و شیرینی باب می آورد و سال نو یا روز قلبه کشی را به خوشی و سلامتی به اتفاق و دوستی و برادری دعای خیر و امدن سال نو را به فال نیک میگیرفتند. و با یک دیگر خود سال نو را تبریکی گفته شیرینی را  برای اهل مجلس توزیع مینمودند.

سپس بعد از ختم دعا دهقانان با خوشی گاو های قلبه ئی خود را در یک زمین هموار برده، روز قلبه کشی را افتتاح مینمودند. در جکومات گذشته دهقانان نیز در این روز تشویق میگردیدند و جوانان و نو جوانان با علاقه خاص با لباس های جدید به بازی های محلی از قبیل کشتیگیری، پهلوانی، تیراندازی، سنگ اندازی، کبک (بودنه) جنگی، مرغ جنگی، اسپ دوانی، گدی پران بازی، دُشله بورد، توپ دنده غرسی بازی، دنده کلیک، تخم جنگی و اتن ملی  نیز اشتراک میورزیدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

میله سیزده بدر

هیچ سندی وجود ندارد که مردمان نسل‌های پیشین از نحسی «سیزده» سخن گفته باشند. شاید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *