افتتاح پروژه بازسازی و مرمت زیارت مولانا حسین واعظ کاشفی

Image may contain: 8 people, including Farzana Mohammadi, people standing and outdoor

پروژه بازسازی و مرمت زیارت مولانا حسین واعظ کاشفی (رح) امروز با حضور والی ولایت هرات و فرهنگیان گشایش یافت.
کار مرمت و بازسازی این پروژه به حمایت مالی سفارت آمریکا آغاز شده و از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز تطبیق خواهد شد.
هزینه بازسازی این بنا ۳۳۰ هزار دالر آمریکایی گفته شده که از سوی موسسه فرهنگی اچکو با نظارت دقیق اداره اطلاعات و فرهنگ اجراء می‌شود.
بازسازی و مرمت این زیارت یک سال را در بر می‌گیرد که نقاط مختلف این بنا تحت کار قرار خواهد گرفت.
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: در قالب این پروژه خشت‌فرش پشت بام، صحن بنا، استحکامات دیواره‌های بنا و اطراف آن، مرمت و زیباسازی کاشی‌ها، ساخت سرک‌ها و پیاده‌روهای داخل و بیرون، همه شامل این پروژه خواهد بود.
آقای رئوفیان، مولانا حسین واعظ کاشفی را یکی از شخصیت‌های بزرگ، نام‌دار و دایره‌المعارفی جهان اسلام در عصر تیموریان در قرن نهم می‌داند که به علوم مختلف و زیادی دسترسی داشته است.
مولانا حسین واعظ کاشفی ریاضی‌دان، منجم، مفسر، نویسنده، عارف و شاعر قرن نهم است که به گفته آقای رئوفیان بیشترین تعداد آثار نوشتاری از وی به جا مانده است.
رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات که مولانا کاشفی را یکی از بزرگترین نویسندگان دوره تیموریان می‌داند، کتاب اخلاق محسنه وی را در شمار هفت کتاب برتر جهان در حوزه اخلاق اجتماعی و حکومت‌داری عنوان می‌کند.
رئیس این اداره تاکید دارد، با مرمت این بناء، شمار گردشگران در هرات نیز افزایش چشم‌گیری یافته و گوشه‌ای از گذشته تاریخی هرات نیز زنده خواهد شد.
در عین حال عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز با تاکید بر این مطلب که هرات نسبت به سایر ولایات بیشترین تعداد آبده‌های تاریخی را در خود دارد، می‌گوید که اداره محلی با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ، فرهنگیان و سایر ادارات و نهادها تلاش دارند و مصمم اند تا با مرمت و بازسازی بناهای باستانی این ولایت صلابت، حیثیت و ارزش این شهر را یک بار دیگر به آن برگردانند.
والی هرات که بناهای تاریخی را از سرمایه‌های بزرگ این شهر و وطن می‌داند، با تاکید از مردم می‌خواهد تا در کنار دولت در حفظ و مراقبت از بناهای تاریخی توجه جدی داشته باشند.
این‌مقام بلند رتبه دولتی همچنان تصریح نمود که اداره محلی هرات به این منظور نیز تلاش دارد تا بودجه بیشتری را از حکومت مرکزی، نهادهای حامی ملی و بین‌المللی برای مرمت و بازسازی آبده‌های تاریخی این ولایت جذب نماید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *