تقویم تاریخ ( ۱۵ ماه قوس )

دیدار خروشچیف از افغانستان/۱۳۳۵

نتیجه تصویری برای سفر خروشچف به افغانستان

درزمان ظاهر شاه دولت افغانستان بر سر مسئله پشتونستان با پاكستان اختلاف مرزی پيدا كرد كه منجر به بروز درگيری هاي محدودی نيز شد. دولت افغانستان برای تقويت نيروهای نظامی خود يك قراداد نظامی را در زمان نخست وزيری داوود خان با شوروی به امضا رساند.

برای امضای اين قرار داد خروشچف رهبر شوروی به كابل آمد و از موضع افغانستان در قبال مسئله پشتونستان حمايت كرد و وعده همكاری به دولت افغانستان داد. به موجب اين قرار داد نظامی شوروی مبلغ 25 میليون دالر به صورت قرضه در اختيار افغانستان قرار داد تا تسلیحات نظامی خود را از كشور های بلوك شرق خريداری کند.

نتیجه تصویری برای سفر خروشچف به افغانستان

نیکیتا سرگیویچ خروشچُفرهبر شوروی بعد از استالین، و دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست در اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۵۳ تا تا ۱۹۶۴ نخست‌وزیر اتحاد جماهیر شوروی بود.

او پس از رسیدن به رهبری حزب کمونیست در کنگرهٔ این حزب سخنرانی کرد و جنایات دوران استالین را محکوم کرد.

استقرار واحد های نظامی شورو در مرز افغانستان/۱۳۵۸

نتیجه تصویری برای نورمحمد تره کی

در 7 دسامبر 1978 پیمانی ميان افغانستان و شوروی به امضا رسيده بود.

اين معاهده در مسكو ميان نورمحمد تره كی و برژنف به امضا رسيد.

شورویها برای توجيه حضور خود در افغانستان به ماده چهارم اين پيمان استناد كردند كه آمده است: ” جانبين متعاليه تعهد كننده، با عملكرد مطابق روحيه سنت های دوستی و همسایه گی نيك و همچنان مطابق آيين نامه سازمان ملل متحد با هم به رايزنی پرداخته و با توافق هر دو جانب، تدبير هاي لازم را به منظور تامين امنيت، استقلال و تماميت ارضی طرفين اتخاذ می نمايند. به خاطر تحكيم توانايی دفاع جانبين متعاليه تعهد كننده، آنان به همكاری در عرصه های نظامی ادامه خواهند داد. به همین منظور یک سال بعد از چنین روزی واحد های نظامی شانرا در مرز افغانستان جا به جا کردند.

هر چند كه شوروی با استناد به ماده چهار اين پيمان به افغانستان لشكر كشيد ولی در ماده اول اين معاهده به صراحت قيد شده بود كه: ” هر نوع همكاری را بين خود بر اساس مساوات، احترام به حاكميت ملی، تماميت ارضی، و عدم مداخله در امور داخلی يکديگر توسعه دهند.”

در ماده پبجم اين معاهده نيز آمده است: “اتحاد جماهير اشتراكيه شوروی، پالسی بی طرفی را كه جمهوريت ديموكراتيك افغانستان تعقيب مي كند و يك عامل عمده حفظ صلح و امنيت بين المللی مي باشد احترام می كند.”

از ديگر مواد اين معاهده می توان به همكاری گسترده اقتصادی در سطح وسيع در زمينه های صنعتی، حمل و نقل مواصلات، زراعت، و استفاده از منابع طبيعی ، اشاره كرد كه هر دو طرف متعهد شدند كه بر اساس اصول مساوات و منافع متقابل به تجارت و فعاليت های اقتصادی بپردازند.

هنر، ادبيات، تعليم و تربيه، مطبوعات، راديو، تلويزيون، سينما، توریسم، ورزش و خدمات بهداشتی و پزشكی از موضوعات ديگری بود كه هر دو طرف متعهد شدند كه همكاری های خود را در آن زمينه ادامه دهند.

هر چند كه در معاهده چگونگی همكاری قيد نشده است ولی با توجه به موقعيت افغانستان شوروی در موضوعات ياد شده در اين قرار داد، به طور يكجانبه به افغانستان كمك می كرد.

در تمام پيمان ها و قرار داد های كه بعد از استقلال افغانستان ميان دو كشور نوشته شده است قيد شده است كه همگی به دو زبان فارسی و روسی نوشته شده است و در تمامی آنها هر دو متن به صورت مساوی مستند و متعبر می باشد.

وفات رحیم غمزده « آواز خوان و آهنگ ساز کشور»/۱۳۹۰

استاد رحیم غمزده، آوازخوان و آهنگساز سابقه دار کشور در سن هفتاد و پنج سالگی در گذشت.

او از آوازخوانی را در سن شانزده سالگی آغاز کرد و در اواخر دهه پنجاه خورشیدی ـ زمانی که تلویزیون در افغانستان تازه آغاز به کار کرده بود ـ آهنگهای تلویزیونی او شهرت یافت.

رحیم غمزده دهها آهنگ در تلویزیون دولتی افغانستان ثبت کرد و حالا هواداران او خاطره های زیادی از این آهنگهای او دارند.

از بیماری سرطان رنج می برد و بامداد روز جمعه، ۲۵ قوس/آذر در شهر جلال آباد، در شرق افغانستان درگذشت.

او در کنار آوازخوانی و آهنگسازی، به نوازندگی و شاعری هم دست داشت.

رحیم غمزده را یکی از نخستین کسانی می دانند که آهنگهای محلی پشتو را با موسیقی غربی درآمیخت و آهنگهایی را با ترکیب موسیقی محلی و غربی ساخت.

آقای غمزده در زندگی هنری خود چندین جایزه گرفت و چندین بار در سطح افغانستان در زمینه های مختلف موسیقی مقامهای برجسته ای را از آن خود کرد.

رحیم غمزده در دهه هفتاد میلادی، از مشهورترین آوازخوانهای افغانستان بود اما کاست ها و سی دی های او هنوز هم در بازارهای افغانستان خریدار دارد.

یکی از آنهای مشهور او، آهنگ یار زیبای من است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *