موسسه هنری خانه هنر

نام موسسه: خانه هنر

فلم «قایق های کاغذی» تلاشی است قابل تحسین، اما نه زیاد موفق.

موسس: فریبا حیدری

فریبا حیدری فلم «قایق های کاغذی» را کارگردانی کرده است.

خانه فیلم در سال 1384 خورشیدی از سوی بانو فریبا حیدری یک تن از سعرای جوان هراتی اساس گذاشته شد و اولین فعالیت هایش را از یکی از شعبات رادیو تلویزیون محلی این ولا آغاز کرد. سپس در کنار یکی از نهاد های مدنی هرات اقدام به آموزش جوانان علاقمند به عرصه سینما نمود.

این موسسه در کنار برنامه های آموزشی، اولین کار هنری اش را با دوبلاژ یکی از فیلم های هالیود آغاز کرد. فریبا حیدری متصدی این دوبلاژ تلاش فراوان به خرج داد تا با امکانات محدودی که در اختیار داشت، در امر دوبلاژ موفق به در آید. اما وجود پاره ای از مشکلات در زمینه ترجمه فیلمنامه ها و عدم باز خرید آثار دوبلاژ شده، سبب انصراف او از ادامه این کار شد.

فریبا حیدری در سال 1390 اقدام به تولید فیلم هنری «قایق های کاغذی» نمود که هم نویسنده گی و هم کارگردانی آن را بر عهده داشت.

«قایق های کاغذی» نخستین فلم بلند فریبا حیدری به شمار می آمد. این فلم 90 دقیقه یی تلاشی بودقابل تحسین، اما نه زیاد موفق، در بازگویی تجربه جنگ از نگاه زنان افغانستان. داستان «قایق های کاغذی» درباره پنج دختری است که از طفولیت با هم دوست هستند. آنها از کودکی با هم در یک خانه بزرگ و قدیمی زندگی کرده اند. دوران زندگی آنان، سال های حکومت مجاهدین، طالبان و حکومت فعلی را شامل می شود. در این فلم ما می بینیم که چگونه جنگ و خشونت به اشکال مختلف روی زندگی هر یک از این پنج دختر تاثیر می گذارد.

فلم با ستاره شروع می شود که شخصیت اصلی داستان است. ستاره زن جوانی است که ریاست یک آسایشگاه روانی را به عهده دارد ولی خود از بیماری دو شخصیتی رنج می برد. نقش ستاره را مینا امانی بازی کرده بود که در آن سال ها یکی از بازیگران جوان و  با استعداد هراتی به شمار می آمد.

گفتنی است مینا امانی نیز همچون بانو فریبا حیدری در حال حاضر در خارج از کشور به سر می برند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

موسسه سینما و تیاتر راوی

سینما تیاتر راوی به تاریخ ۱۵/۱۰/ ۱۳۹۳ خورشیدی به صاحب امتیازی امرالله احمدیان در هرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *