نگاهی گذرا به انگور هرات

نتیجه تصویری برای انگور هرات

ولایت هرات علاوه براینکه مرکز تجمع، معاملات و نشرتمدن وفرهنگ در جهان به حساب می‌رود، بوستان و پیدایشگاه انگورهای خوب و میوه‌ های پسندیده نیز میباشد .

در حال حاضر اضافه‌ تر از 50 نوع انگور در باغات ولایت هرات در حال پرورش بوده که کیفیت و طعم شیرین انگور هرات شهرت جهانی را به خود کسب نموده است . ساحه تاکستان این ولایت اضافه تر از ۷۸۰۰ هکتار بوده که سالانه اضافه از1100 هزار تن انگور از باغات این ولایت حاصل جمع آوری میگردد.

در کلکسیون حفظ منابع جنیتیکی باغداری در مرکز انکشاف باغداری فارم اردو خان 139 نوع انگور میراث زراعتی وجود دارد که همه‌ساله تحقیقات لازم بالای‌شان صورت می‌گیرد.

عمده ترین مناطق پرورش دهنده این محصول ولسوالی گذره ، اوبه ، پشتون زرغون و انجیل میباشد که بیشترین ساحات تاکستان را به خود اختصاص داده اند .

انگور لعل، فخری، کشمشی، میر احمدی، عسکری، پوشنگی، هیته، حسینی، روچه، لوغی، صاحبی، آبی، مسکه، شیندو خانی از جمله مشهورترین انواع انگور هرات به حساب می‌روند که دارای طعم و مزه خاص می‌باشند.

انگور از جمله میوه‌ هایی است که ماندگاری و حفظ آن به کارهای دقیق‌تر و سریع‌تری نیاز دارد و هر فردی که در چرخه تولید انگور مشغول است، باید متوجه همه باریکی‌های آن باشد چون انگور میوه‌ای است که زمان مقاومت آن خیلی کم است با در نظر داشت این اصل باغداران هرات علاقمندی خاص در قسمت پروسس انگور به شیوه های مختلف داشته که در حال حاضر پروسس انگور یا تولید کشمش به دوشکل آب جوشی و کشمش سبز میباشد که در قسمت تولید کشمش آبجوش تعداد محدود باغداران علاقمند و توانایی تولید این نوع کشمش را دارند و اکثرا باغداران علاقمندی پروسس انگور بصورت کشمش سبز را داشته که تولید کشمش سبز بوسیله کشمش خانه ها صورت میگیرد که خوشبختانه در طی سالهای اخیر اداره زراعت هرات موفق به اعمار 358 باب کشمش خانه مدرن و معیاری جهت پروسس انگور به کشمش سبز در سطح 10 ولسوالی این ولا شده که با استفاده از کشمش خانه های ساخته شده باغداران توانایی تولید کشمش باکیفیت با در نظر داشت مدیریت زمان، کاهش ضایعات قبل و بعد از پروسس انگور و تولید کشمش مطابق به تقاضای بازار هستند که این امر باعث ارزش افزایی کشمش در این ولایت گردیده است .

اعمار کشمش خانه جدید تحول زیاد در کیفیت و قیمت کشمش سبز ایجاد نموده است که قیمت فی کیلو کشمش تولیدی از کشمش خانه های سنتی به ۹۰ افغانی در حالیکه قیمت فی کیلو کشمش سبز محصول کشمش خانه های جدید به اضافه تر از ۱۳۰ افغانی در داخل بازار ولایت هرات میباشد و قابل تذکر است که کشمش خانه های جدید گنجایش ۱۰ تن انگور را در یک مرحله دارا میباشد.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *