تقویم تاریخ ( 23 ماه اسد )

امروز 23 ماه اسد:

تولد استاد اولمیر/1312

اولمیر فرزند استاد سید احمد در سال  ١٣١٢ در نوتیه پیشاور متولد شد.

در سن 10 سالگی نزد استاد جعفر خان شاگردی کرد و نواختن معیاری هارمونیه و اساس هنر آواز خوانی را نزد وی آموخت و بعدها به نزد استاد سبزعلی خان و استاد گلستان نیز شاگردی کرد.

در سن ١٧ سالگی در جشن سالگرد افغانستان به کابل آمد و از طریق ملنگ جان ننگرهاری به رادیو افغانستان وارد شد.

وی درسال ١٣٥٠ لقب استادی را به‌ درخواست ریاست رادیو و تصویب مجلس مسلکی وزارت اطلاعات و کلتور وقت لقب استادی داده شد.

اولمیر در ۱۴ ثور ١٣٦١ در کابل درگذشت و در شاه شهید کابل به خاک سپرده شد.

وی با آهنگ‌های ماندگار وطنی‌اش به زبان پشتو در قلب مردمش جا باز کرد. گرچه آهنگ‌های میهنی زیادی سروده است، اما «دا زموږ زیبا وطن» از سرودهای مشهور وی هنوز هم سر زبان مردم میباشد و تقریباً صورت سرود ملی افغانستان را بخود گرفته است  از سایر آهنگ‌های مشهورش می‌شود از وطن جنت نشان دی گلان پکښی کرمه یاد کرد.

تصرف شهر پکن توسط چهار کشور/1900

14 اوت 1900 نيروهاي اعزامي قدرت هاي وقت- آلمان، جاپان، انگلستان، فرانسه، روسيه و امريكا، وارد شهر پكن پايتخت بي دفاع چين شدند تا به قيام ميهن دوستان چيني پايان دهند . اين قيام در تاريخ به نام «مشت زنان» معروف شده است.

پایان جنگ دوم جهانی/ 1945م

14 اوت 1945 مصادف است با پايان جنگ جهاني دوم در همه جبهه ها. در اين روز ( ظهر 15 اوت به وقت توکيو) هيروهيتو امپراتور وقت جاپان اعلاميه تسليم بدون قيد و شرط اين کشور را امضاء کرد و جنگ در خاوردور نيز پايان يافت. شرايط تسليم جاپان در كنفرانس پوتسدام به تصويب سه بزرگ وقت (سران شوروي، آمريكا و انگلستان) رسيده بود. قرارداد نهايي تسليم، دوم سپتامبر 1945 در عرشه ناو ميسوري امضاء شد. جاپان در پي دو بمباران اتمي، با اين نيروهايش مناطق خارجي متعدد در اختيار داشتند از ترس بمباران سوم، تسليم شد. آلمان قبلا شكست خورده و از پاي درآمده بود.

روزنامه ها به مناسبت پايان جنگ فوق العاده منتشر کرده بودند - فوق العاده ايونينگ گازت

 

محکومیت به عدام برای قهرمان ملی فرانسه/ 1945م

مارشال «هانري پتن» قهرمان ملي فرانسه و فاتح جنگ «وردن» روز 14 اوت سال 1945 به جرم خيانت به وطن به اعدام محكوم شد. وي 89 ساله بود. پتن در 22 جون سال 1940 كه ارتش فرانسه از آلمان شكست خورده بود، به درخواست مردم نخست وزير فرانسه شد و راه حل و جلوگيري از تلفات و زيانهاي بيشتر را در امضاي قرارداد ترك مخاصمه با هيتلر تشخيص داده بود و جرم او همين بود كه پس از جنگ متهم به حمايت از هيتلر و خيانت به وطن شده بود.

 

صدور نخستین لیسنس رانندگی در جهان/ 1893م

14 اوت 1893 نخستين لیسنس رانندگي جهان در فرانسه كه از همان روز در آن كشور شماره گذاري موتر و آزمايش رانندگي جهت صدور لیسنس اجباري شده بود، صادر شد. پس از فرانسه، اين كار در ساير كشور ها اجباري شده است.

410: آلاريک ها شهر رم را غارت کردند اين شهر شش دهه بر جهان غرب سلطه داشت.

1385: پرتغالي ها حکومت کاستيل اسپانيا را در جنگ شکست دادند و استقلال خود را حفظ کردند.

1457: نخستين کتاب که داراي تاريخ انتشار است و اين تاريخ در صفحه سوم آن درج شده است به چاپ رسيد.

1842: سرخپوستان سمينول از نظاميان دولت واشنگتن شکست خوردند.

در پي آن،دولت واشنگتن بوميان(سرخپوستان) مناطق شمالي فلوريدا را هم به نقطه دور دست آن زمان ” اکلاهما ” تبعيد کرد و از مناطق شرقي اين کشور که هزاران سال در آنجا زندگي کرده بودند دور ساخت.

1935: لايحه رفاه اجتماعي در آمريکا ( سوشيل سکيوريتي ) به صورت قانون درآمد

به موجب آن، افراد پس از رسيدن به سن معين بازنشسته و از مزاياي آنبرخوردار مي شوند؛ به اين شرط که در طول عمر خود دست کم شانزده فصل ( جمعا چهار سال ) کار کرده و درصد مقرر از درآمد ناشي از کارکردن خود را به اين صندوق پرداخت کرده باشند. ميزان دريافتي باز نشستگي متناسب با دريافتي ايام کار کردن و ميزان درصدي است که به صندوق رفاه اجتماعي داده شده است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *