تقویم تاریخ ( 4 ماه سرطان )

امروز چهارم ماه سرطان سال خورشیدی مطابق با 24 جون در تقویم میلادی است. برخی از وقایع مهم این روز از این قرار اند:

رسیدن خبر قتل ابو مسلم خراسانی به خراسان قدیم/ 755م

20روزطول كشيد تا خبر قتل ابومسلم خراساني از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراساني ها را باعث آيد [منظور خراسان بزرگتر است كه اينك بيشتر اراضي آن در افغانستان، تاجيکستان، ازبكستان و تركمنستان واقع شده اند]. ابومسلم خراساني 5 جون سال 755 ميلادي در بين النهرين (عراق امروز) به تحريك منصور خليفه عباسي ترور شده بود.

تصويري از ابومسلم

زاد روز نویسنده بزرگ ارجنتاینی/ 1911م

امروز زادروز «ارنستو ساباتو» نويسنده بزرگ ارجنتاینی است كه در سال 1911 در حومه بوئنوس آيرس به دنيا آمد. وي از دانشگاههاي ارجنتاین و سوربن فرانسه در رشته فيزيك دوكتورا گرفت. ولي از اواخر دهه 1940 از ادامه كار فيزيك زده شد و به دنياي نويسندگي روي آورد و در مصاحبه اي اعلام داشت كه دريافته است كه مي تواند با قلم، بيش از آزمايشگاه فيزيك به بشر امروز خدمت كند ـ بشر امروز بيش از هرچيز نياز به راهنمايي و پند و اندرز دارد.

Ernesto Sabato

1947‏م: اميل سيدل نخستين سوسياليستي كه شهردار يك شهر بزرگ در آمريكا شد. 24 جون 1947 در 83 سالگي درگذشت. وي هنگام تحصيل در آلمان، سوسياليست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسياليست ايالات متحده آمريكا پيوسته بود.

سيدل در انتخابات سال 1912 كه از سوي حزب سوسياليست نامزد معاونت رياست جمهوري آمريكا شده بود 891 هزار راي به دست آورد كه با جمعيت آن روز ايالات متحده، رقم بزرگي بود.

Emil Seidel

استقرار شرکت مایکروسافت در واشنگتن/1981م

كمپاني كامپيوتري مايكرو سافت آمريكا كه نرم افزارهاي متعدد و معروف براي پيشبرد تكنولوژي كامپيوتر ساخته است 25 جون سال 1981 در شهر «ردموند» Redmond ايالت واشنگتن مستقر شد. گردانندگان اين كمپاني معروف در آن روز همان هايي بودند كه عكس در سال 1975 از آنان برداشته شده است. «بيل گيتز» رئيس اين كمپاني (که ميلياردر شماره يکم درجهان بشمار آمده است)، در اين عکس – آخرين نفر سمت چپ (در رديف پايين) است. مايکروسافت چهارم آوريل 1975 در شهر آلبوکرکي ايالت نيو مکزيکو تاسيس شده است. اين كمپاني در آغاز كار بسيار كوچك و فعاليت آن محدود بود كه در سال 2005 فروش آن به 43 ميليارد و در سال 2007 به 51 ميليارد دلار رسيده بود. در اين سال (2007) شمار كاركنان کمپاني مايكروسافت 89 هزار و پانصد تن بود و در 105 كشور شعبه داشت.

 مايكروسافت

نابودی لشکر هفتم امریکا 1876م

25 جون سال 1876 واحد هفتم سوار آمريكا به فرماندهي ژنرال جورج كاستر كه در جنگ هاي داخلي اين كشور از خود دلاوري نشان داده بود در كنار رودخانه «ليتل بيگهورن» در داكوتاي جنوبي توسط بوميان اين کشور (عمدتا نيروهاي دو قبيله سرخپوست «سو» و شيان) محاصره و نابود شد.

ژنرال کاستر

ادعای مالکیت عراق بالای کویت/ 1961م

25 جون  سال 1961، و چند روز پس از اين كه انگلستان به كويت استقلال داد، دولت عراق رسما و با صدور اعلاميه مدعي مالكيت آن شد و اعلام داشت كه كويت پيش از اين كه انگلستان آن را تحت الحمايه خود كند گوشه از عراق بوده است. در پي اين ادعا، ژنرال عبدالكريم قاسم رئيس دولت وقت عراق تصميم گرفت كه كويت را با فرستادن نيروي نظامي تصرف كند و واحدهاي نظامي اين كشور را براي اين كار آماده ساخت كه انگلستان اعلام داشت كه از استقلال كويت حمايت مي كند و نيرو به اين كشور فرستاد و به هدفي که داشت رسيد. اين اقدام انگلستان باعث نشد كه عراق از داعيه خود دست بردارد. در سال 1990 صدام حسين بر همين پايه به كويت نيرو فرستاد و آنجا را متصرف و يك ايالت عراق خواند.

عروسی 60 میلیون دالری یک زوج هندی / 2004م

عكس و گزارش عروسي 60 ميليون دالری دختر يك ثروتمند هندي در روزنامه ها در تاريخ 24 جون 2004 صداي انتقاد همه را بلند كرده بود. لاكشمي ميتال ثروتمند هندي براي شركت در عروسي دختر 23 ساله اش 1500 تن را به فرانسه دعوت كرد تا به مدت شش روز در ورساي و قصور مجلل پذيرايي كند.وي با اين عمل، ولخرجي لوئي شانزدهم كه منجر به انقلاب فرانسه شد زنده كرد. حا ل آن كه هزينه عروسي هيچ شاهزاده اي از 35 ميليون دلار بيشتر نشده است. اين پول را ثروتمند كشوري هزينه كرده است كه بيش از هفتصد ميليون فقير دارد. ممکن است كه اين گزارش بار ديگر آتش مبارزه فقير و غني را روشن سازد و اين بحث قديمي را كه چرا و به چه دليل برخي ثروتمند مي شوند زنده كند. مي دانيم كه انتشار خبر پرداخت مهريه 20 ميليون توماني همسر يك ثروتمند ايراني در 1357 باعث خشم مردم و تشديد انقلاب شد. عکس بالا، اين عروس و داماد هندي را نشان مي دهد.

عروسي 60 ميليون دلاري

1798: كنگره آمريكا با تصويب يك قانون به رئيس جمهوري اين كشور اختيار داد كه خارجيان ساكن آمريكا را كه خطرناك تشخيص داده مي شوند اخراج كند.

1941: روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا طي بخشنامه شماره 8802 تبعيض را منع كرد.

1951: شبكه تلويزيوني سي . بي . اس. براي نخستين بار برنامه رنگي از نيويورك پخش كرد.

1950: در اين روز به وقت خاور دور با ورود نيروهاي كوریای شمالي به کوریای جنوبي ، جنگ كره آغاز شد .

1975: موزامبيك كه قرنها مستعمره پرتغال بود درپي يك مبارزه خونين كه سالها طول كشيد استقلال خود را به دست آورد.

1996: يک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکوني «خبر» Khobar در شرق کشور سعودي که ساکنانش عمدتا افراد نيروي هوايي آمريکا بودند بر اثر انفجار يک کاميون حامل سوخت ويران شد که در اين رويداد 19 امريکايي و يک تبعه سعودي کشته و 372 تن مجروح شدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *