انجمن ادبی هرات

انجمن ادبی هرات

Image result for ‫انجمن ادبی هرات‬‎

نام انجمن: انجمن ادبی هرات

رئیس بر حال: محمد داود منیر

آدرس: چوک گلها، مقابل پارک فرهنگ، جوار کتابخانه عامه

در سال 1310 تعدادی از هنرمندان و فرهنگیان هراتی به تشکیل انجمن ادبی هرات مبادرت ورزیدند . نام موسسان و گردانندگان ان در بدو تاسیس از این قرار است : آخوندزاده ملا محمد صدیق ، منشی عبدالکریم احراری ، سرور جویا ، میرعبدالعلی شایق هروی ، عبدالواحد بهره ، مولوی فخرالدین سلجوقی ، ذبیح الله رسا ، محمد حسن شیرین سخن ، شیر علی قانون ، عبدالحسین منجم باشی ، محمد ابراهیم رجایی ، محمد هاشم امیدوار ، غلام رسول نیکزاد ، میرغلام حیدر ، سعدالدین فیض و فکری سلجوقی

نخستین نشریه انجمن ادبی که به نام مجله هرات یاد میشد در سنه 15 حوت 1310 انتشار یافت و تا 1322 خورشیدی ادامه پیدا کرد . در این دوره نخست کسی که در ابتدا در صدد برآمد تا در این دیار تاریخی مجله تاسیس شود و ادبا را به دور خود جمع آوری کرد ، عبدالکریم خان احراری بود . درآن زمان ریاست افتخاری مجله را آخوندزاده ملامحمد صدیق خان قاضی مرافعه هرات و مدیریت آن را از اواخر سال اول شایق هروی به عهده داشت . مدتی عبدالعزیز خان حیرت ریاست آن را عهده دار بود و در سنه 1316 شایق هروی به سمت ریاست و محمد ابراهیمخان رجایی به مدیریت آن برگزیده شد . عبدالروف خان فکری نیز مدتی سمت معاونیت مجله را به عهده داشته است .

در دوره دوم که محمد ابراهیم خان رجایی در تاسیس انجمن ادبی هرات همت گماشت ، مدیر مجله محمد ابراهیم خان و معاونین آن عبدالروف خان فکری و محمد علم خان غواص بودند . به مدت چند سال کار انجمن تعطیل شد . درسال 1327 به جای انجمن ادبی هرات کلوب ادبی هرات در تعمیر پارک بهزاد افتتاح شد و مجله هرات دراسد 1327 بار دوم به نشر درآمد و تا آخر سال 1341 به کمک مالی کلوب ادبی هرات نشر میشد . در همین سال کلوپ ادبی هرات به کلوپ انصاری تغییر نام داد و ریاست آن به دوش فکری سلجوقی بود . در این سالها مجله هرات از طرف موسسه نشراتی اتفاق اسلام در 30 صفحه دو ستونه چاپ و نشر میشد .

در سال 1360 اتحادیه نویسندگان هرات که درچوکات حزب خلق قرار داشت تاسیس شد و مجله هرات با سام هرات باستان به مدیریت مسعود رجایی و امتیاز ریاست کوشانی و پروژه بین المللی آبدات تاریخی هرات منحیث نشریه سه ماهه در مطبعه دولتی کابل نشر میشد .

در برج سنبه 1372 به کوشش جمعی از شعرا و فرهنگیان هرات دوباره انجمن ادبی هرات شکل گرفت ولیکن برخلاف اساسنامه تدوین شده آن اسماعیل خان حکمران هرات توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ به حیث رئیس فرمایشی انجمن نامزد شد و این عمل سبب رنجش عده ای از شاعران و فرهنگیان شد . به تاریخ برج عقرب 1373 نخستین شماره مجله هفت قلم به امتیاز ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات زیر نظر گروه نویسندگان انتشار پیداکرد و تا اول سنبله 1374 ادامه داشت.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اتحادیه هنرمندان موسیقی هرات

نام اتحادیه: هنرمندان موسیقی هرات مسئول: نعمت الله هاشمی آدرس: ناحیه چهارم شهر هرات، چهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *