مصلي هرات باز سازي مي شود

دفتر شوراي امنيت ملي افغانستان به هدف مرمت آبده تاريخي مناره ها مبلغ ده مليون افغاني به بودجه رياست اطلاعات و فرهنگ هرات افزود.

به گفته رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، طی سی سال گذشته اولين بار است كه چنين مبلغي از بودجه دولت در مصلي هرات به مصرف ميرسد.
شورای امنیت ملی کشور گفته كه در فاز هاي بعدي اين پروژه حاضر اند الي صد مليون افغاني همكاري كنند.
لازم به يادآوري است كه در چند دهه گذشته نيز دولت امكانات بازسازي اين مجموعه را دارا بود ولي با تأسف باوري به اين ارزش ها در سطح رهبري ديده نمي شد.

تعهد رهبري فعلي حكومت افغانستان در امر حفاظت از داشته هاي تاريخي و هويت ملي كشور، پس از يك قرن باري ديگر شكوه و عظمت دوره درخشان اماني را در سيماي خسته ي كشور باز ميدمد.

همچنان مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات طی یک نشست خبری از مواصلت بودجه شورای امنیت ملی افغانستان برای حفظ و مراقبت مجموعه مصلی هرات خبر می‌دهند.
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات طی این کنفزانس خبری با ابراز سپاس از شورای امنیت ملی کشور و تلاش‌های مقام ولایت هرات می‌گوید که با آغاز این پروژه، نگرانی‌های زیادی از ساحه مصلی هرات رفع خواهد شد.
آقای رئوفیان می‌گوید این بنای تاریخی هرات، در طول سال‌های گذشته بخصوص در گذر زمانی جنگ‌ها آسیب‌های زیادی دیده است، اما در حال حاضر این نگرانی‌ها با حمایت مالی شورای امنیت ملی کشور رفع شده و برای مرمت این بنای تاریخی به زودی اقدامات عملی روی دست گرفته خواهد شد.
به گفته آقای رئوفیان، مرمت ساحه مصلی هرات از جمله برنامه‌های استراتیژیک عبدالقیوم رحیمی والی هرات بود که چندی پیش آن را نهایی ساخته بود، در حال حاضر نیز والی هرات صندوقی را برای جذب نزدیک به ۱۱۰ ملیون افغانی جهت مرمت و بازسازی بیشتر ساحه مصلی هرات ایجاد کرده است.
ترکمنستان، ازبکستان، ایران و ترکیه از کشورهایی اند که به گفته آقای رئوفیان تاکنون نمایندگی‌های آن‌ها برای سهیم شدن در این صندوق علاقه‌مندی نشان داده اند، این صندوق را والی هرات ایجاد کرده است که قرار است ۱۱۰ ملیون افغانی در مدت نزدیک به یک ونیم سال گردآوری شود.
ایجاد پسته امنیتی نیز از برنامه‌های دیگر والی هرات بود که آقای رئوفیان به آن اشاره نمود، این پسته برای تامین امنیت ساحه تاریخی مصلی هرات ایجاد شده است.
رئیس این اداره در این کنفرانس همچنین با اشاره به منار پنجم که با برخی مشکلاتی مواجه شده می‌گوید که قرار است هیئت مشترکی از یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ، پس از انتخابات به هرات آمده و طرح مشخص و دقیقی را برای بازسازی و مرمت آن روی دست گیرند تا پس از ایجاد طرح کارهای عملی نیز آغاز گردد.
رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات طی این کنفرانس خبری از حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که به وعده شان وفا کردند ابراز امتنان داشته و همچنین از تلاش‌های مقام ولایت هرات که بانی این امر بزرگ شدند سپاس‌گذاری نمود. رئیس این اداره تاکید نمود که با تطبیق این پروژه میزان زیادی از چالش‌های حفظ‌ و مراقبتی و امنیتی مجموعه مصلی هرات پیش از آغاز فصل بارندگی‌ها رفع خواهد شد.
این درحالیست به گفته مسئولان، تاکنون در طول بیش از سه دهه، اختصاص این مقدار پول از سوی دولت برای ترمیم و حفظ و مراقبت بناهای تاریخی هرات بی‌سابقه بوده است.
قرار است در سال پیش‌رو به سلسله این برنامه، پروژه مطالعات باستان‌شناسی جهت حفریات قانونی تحت نظر هیئت‌ وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در ساحه مصلی تاریخی هرات نیز انجام شود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *