آئین رونمایی از دو کتاب در هرات

دو کتاب تازه انتشارات “آن”؛ مخاطره نویسی و همه باید فیمینیست باشیم روز یکشنبه 15 ماه ثور 1398 با حضور جمعی از فرهنگیان، فعالان حقوق بشر، استادان دانشگاه و علاقه مندان به کتاب در شهر هرات رونمایی شد.
کتاب “مخاطره نویسی” مجموعه خاطرات 21 زن هراتی از زمان طالبان است که به کوشش الهه ساحل گرد آمده است و کتاب “همه باید فیمینیست باشیم” نوشتۀ فعالِ زنان و نویسندۀ معروف نایجریایی خانم چیماماندا انگزی ادیچی که با ترجمه خانم یزدان هدیه ولی (صاعقه) منتشر شده است.
در این برنامه آقای سعید حقیقی نویسنده و منتقد، خانم لیلما نعمانی از نویسندگان کتاب “مخاطره نویسی” و استاد دانشگاه، خانم فاطمه جعفری نماینده شورای ولایتی هرات و خانم الهه ساحل گردآورنده کتاب “مخاطره نویسی” سخنرانی کردند.
برعلاوه، زندگی نامه خانم “چیماماندا انگزی ادیچی” نویسنده کتاب “همه باید فیمینیست باشیم” در این برنامه خوانده شد و آقای خلیل رسولی برای آشنایی بیشتر مخاطبان، پیشگفتار مترجم کتاب “همه باید فیمینیست باشیم” را برای حاضران خواند.
انتشار این دو کتاب در بحبوحه مذاکرات صلح با طالبان از موضوعاتی بود که سخنران های برنامه از کنار آن بی توجه نگذشتند و با اشاره به این نکته یادآور شدند زخم های این ملت نیاز به مداوا و مرحم دارد.
“…خدااا و مشتی که بر دهانش کوبیده شد و دندان‏هایش را شکست، خون تا گریبانش دوید. مادرم نزدشان دو زانو زد: «مرا بکشید به دارم بزنید تکه تکه کنید اما یحیی را رها کنید، امروز عروسی اوست، فرزندم را رها کنید» و کبل فلزی که روی سر مادرم فرود آمد. یحیی را کشان کشان بردند، من و مادر در پی‏شان دویدیم مامایم رسید همچون مادرم به پاهای‏شان افتاد: «یحیی را نکشید او سلاح ندارد به قرآن ندارد». لب‏های یحیی می‏لرزید حتی نمی‏توانست یک کلمه حرف بزند نگاهم کرد، نگاهش کردم امید از چشمانش رفته بود دیگر فقط ناامیدی بود و بس. آن‏سوی تخت‏بام را می‏پائید شاید می‏خواست یک بار دیگر نامزدش را ببیند که دو گلوله روی قلبش شلیک شد…”
این تکه بخشی از روایت کتاب “مخاطره نویسی” به قلم خانم لیلما نعمانی بود که در این برنامه خوانده شد.
انتشار همزمان این دو کتاب در افغانستان قصد داشته بر علاوه موارد خاص، اشاره به دردهایی داشته باشد که بین زنان بسیاری از کشورهای دنیا مشترک است.
مسوولیت گردانندگی این برنامه به عهده آقای هارون بهیار شاعر و آوازخوان بود.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *