تقویم تاریخ ( ۲۴ ماه جدی )

تصرف شهر پانی پت توسط احمد شاه بابا/1761 میلادی

نتیجه تصویری برای تصرف شهر پانی پت توسط احمد شاه بابا

جنگ پانی پت که در سفر هفتم احمدشاه بابا به جانب هند واقع شده بود، سبب شکست قوای مرهته و تصرف آن شهر بدست غاریان افغان گردید. / ۱۷۶۱

این سفر احمدشاه بابا در شرق از اهمیت زیاد برخوردار بود، زیرا در سال ۱۷۵۸ میلادی در هند مرهته‌ها به هند مرکزی و شمالی حمله نموده همچنان سک‌های پنجاب  نیز قیام نمودنده بودند و حکومت اسلامی که به دست مسلمانان تشکیل شده بود به سقوط مواجه گردیده بود. در این زمان احمد شاه بابا مصروف سرکوبی نصیرخان بلوچ بود. موقعیکه احمدشاه بابا از بلوچستان مطمئن گردید، با سی هزار عسکر از طریق درﺓ بولان به سند رسید و با شهزاده تیمور و جهان خان یکجا شده و بطرف پنجاب حرکت نمودند به مجردیکه سندیا و غازی الدین از حرکت احمدشاه بابا مطلع شدند، با نجیب الدوله صلح نموده و به جانب دهلی روان شدند، در دهلی عالمگیر دوم را به قتل رسانیده و نواسﺔ اورنگزیب را پادشاه ساختند، در چنین وضعیت احمدشاه بابا از سه جبهه وارد جنگ شد و به مجردیکه جنگ شروع شد، دشمن در مقابل قوای احمدشاهی شکست خورد. افغانها فاتح و قوای مخالفین شکست خوردند. احمدشاه بابا داخل دهلی گردید. تخت دهلی را به شهزاده علی گوهر، امور سیاسی و اداری را به شجاع الدوله و بخش نظامی را به نجیب الدوله سپرد و خودش به قندهار مراجعت نمود.

قتل عام قشون شانزده هزار نفری انگلیس توسط غازیان افغان/1842 میلادی

نتیجه تصویری برای امیر اکبر خان

در ختم جنگ اول افغان – انگلیس ( ۱٨٣۹ – ۱٨۴٢)که با امضای یک معایده 11 ماده ای برای خروج سربازان بریتانیایی از افغانستان محقق شده بود ، قوای شکست خورده انگلیس در راه بازگشت به هندوستان با قیام ملی مواجه شدند. قشون شانزده هزار نفری انگلیس، که کابل را ترک کرده بود، در نزدیک جلال‌آباد قتل عام شد و فقط یک نفر به‌نام دکتر برایدن را در حالت زخمی زنده گذاشتند تا داستان زوال قشون شکست خورده را به اطلاع فرماندهان انگلیس برساند.

استعفای امیر امان الله خان از مقام سلطنت/1307:

نتیجه تصویری برای امیر امان الله خان

پس از اوج گیری مخالفت های روحانیون علیه برنامه های اصلاحی شاه امان الله، حبیب الله عملیات خود را به قصد سرنگونی شاه اماالله گسترش داد و زیاد طول نکشید که جنگجویان جسور حبیب الله به نزدیکی کابل پایتخت رسیدند. شاه امان الله که مقاومت را بی فایده دید، در چنین روزی به سود برادر بزرگتر خود عنایت الله خان از قدرت کناره گرفت و به قندهار رفت.

سه روز بعد عنایت الله خان نیز با پادر میانی محمد صادق مجددی کابل را ترک کرد و حبیب الله کلکانی در 28 جدی وارد ارگ کابل شد و خود را “امیر غازی حبیب الله خادم دین رسول الله” نامید و بر تخت پادشاهی نشست.

اعدام قاتل سردار عبدالعزیز پدر سردار محمد داود در برلین/ 1314

سیدکمال با جمعی از محصلانی که به آلمان اعزام گردیدند

۱۹۲۲: سیدکمال با جمعی از محصلان افغان که در عصر امانی به آلمان اعزام گردیدند.

————————————————————————————————

سیدکمال یک تن از مخالفان حکومت خاندان ظاهر شاهی به تاریخ ۶ جون ۱۹۳۳ (۱۳ جوزای ۱۳۱۲) وارد سفارت افغانستان در برلین شده و با تفنگچه‌ به عمر سردار عزیزخان پایان می‌بخشد. شرح این

سپس سیدکمال خان توسط پلیس آلمان دستگیر و «گشتاپو» او را تحت بازجویی گرفت. دولت افغانستان تلاش‌های زیادی نمود که دولت آلمان را مجبور سازد تا سیدکمال را به کابل تحویل دهد، اما آلمان شروطی در برابر دولت افغانستان گذاشت که عملا این امر را ناممکن می‌ساخت. در عین حال دولت افغانستان تلاش فراوان به خرج  داد تا وی اعدام گردد.

سرانجام . سیدکمال خان به تاریخ ۱۴ جنوری ۱۹۳۵ در زندان پلوتزینسی برلین اعدام شد.

قیام اردوی افغانستان در حیرتان بر علیه حکومت داکتر نجیب الله/1370

نتیجه تصویری برای داکتر نجیب الله

افسران و سربازان اردوی حکومت افغانستان در شهرک مرزی حیرتان به رهبری جنرال عبدالمومن علیه حکومت داکتر نجیب الله قیام کردند. به تعقیب این قیام جنرال عبدالرشید دوستم کنترول شهر مزار شریف را بدست گرفت و به مجاهدین پیوست. از این تاریخ به بعد شمارش معکوس شکست حکومت داکتر نجیب الله شروع شد و در ظرف مدت چهار ما به پایه اکمال رسید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *