تقویم تاریخ ( بیست و دوم ماه حمل )

امروز 22 ماه حمل برابر با 11 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و  جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و  ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:
تاسیس نشریه خلق/1345 شمسی

نتیجه تصویری برای نشریه حزب دموکراتیک خلق افغانستان خلق

در۲۲ حمل سال ۱۳۴۵ خورشیدی، اولین نشریه حزب دموکراتیک به نام “خلق” به صاحب امتیازی نور محمد تره کی و مدیریت بارق شفیعی، در کابل آغاز به انتشار کرد.نشریه خلق بیشتر به دنبال تبیین اهداف سیاسی و ایدئولوژی حزب بود و به صورت غیرمستقیم اندیشه های مارکسیستی را نشر و تبلیغ می کرد.این نشریه در جوزا (خرداد) همان سال، به دلیل وجود مطالب یاد شده خشم مردم و پارلمان را برانگیخت و پس از تصویب پارلمان، در حالی که تنها شش شماره آن منتشر شده بود، از سوی دولت توقیف شد. ولی پس از توقیف به صورت غیر قانونی و پنهانی منتشر می شد.

35 – توطئه دولت روم برضد شاه آریایی و انجام كودتا

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه تيبريوس با آثار زخمها

 

يازدهم اپريل سال 35 ميلادي سنا و شوراي دولتي امپراتوري روم در يك جلسه مشترك غير علني و با نگراني تمام به مسئله ارمنستان كه اردوان سوم شاه وقت آریایی بدون دادن اطلاع قبلي به دولت روم، پادشاه تازه اي برايش تعيين و اعزام داشته بود رسيدگي كردند. اردوان سوم پسر خود «ارشك = اشك» را به پادشاهي ارمنستان كه چند برابر امروز وسعت داشت منصوب كرده بود. در آن زمان «تيبريوس سزار اگوستوس» امپراتور روم بود که در زمان لژيونر بودنش در چند جنگ با آریانا و ازجمله جنگ مارکوس شرکت کرده و از ناحيه صورت زخم برداشته بود که آثار اين زخمها روي چانه و بيني او تا پايان عمر باقي مانده و «مشخصه» او بود.

 

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

   
1241 – شكست مجارستان از مغول

يازدهم اپريل سال 1241 مغول ها به فرماندهي باتو خان نوه چنگيز خان (پسر جوجي) در منطقه موهي ارتش مجارستان را شكست دادند. «باتو» بر متصرفات شمال غربي و اروپايي امپراتوري مغول از جمله مناطقي از روسيه امروز، اوكراين و قفقاز شمالي حكومت داشت. نيروهاي باتو Batu Khan تا اروپاي مركزي پيشروي كرده بودند. قلمرو مغول در شمال غربي متصرفات اين قوم و اروپا به به «گلدن هورد Golden Horde» معروف بود.

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Batu Khan

Batu Khan در سال 1255 ميلادي درگذشت ولي حکومت مغولان بر مناطق متصرفي او تا بيش از يک قرن ديگر ادامه يافت. روس ها مردم از نژاد آلتائيک (تُرک و مغول) را تاتار مي گويند.

1633 – تصرف سرزمين سيبري توسط ارتش روسيه 

منطقه سيبري به بخش وسيعي از قسمت آسيايى روسيه اطلاق مي‏شود كه ناحيه پهناوري را تا كرانه اقيانوس آرام در بر گرفته است. روس‏ها در اوايل قرن هفدهم به سرعت بر منطقه سيبري تسلط يافتند و ظرف مدت سه دهه مرزهاي كشور خود را قريب پنج هزار كيلومتر پيش برده و تا كرانه‏هاي اقيانوس آرام رساندند. روس‏ها در ابتدا در آن منطقه به دنبال خَز بودند اما ساير منابع موجود، را از قبيل نمك، الوار و انواع مواد معدني آنها را در اين سرزمين ماندگار كرد. سيبري منطقه‏اي بود كه بوميان آن از لحاظ بهداشتي بدون مشكل زندگي مي‏كردند اما ورود روس‏ها و به همراه آنها انواع بيماري‏ها، باعث شد تا جمعيت بومي اين مناطق كاهش يابد و پس از ورود مهاجران روس تا حدود 13 از جمعيت بومي و اصيل آن منطقه كاسته شود. روس‏ها هم‏چنين از راه داد و ستد و معامله با اهالي سيبري بر درآمد خود افزودند. امروزه منطقه سيبري يكي از عمده‏ترين نواحي توسعه صنعتي روسيه به شمار مي‏رود و انتقال صنايع و اماكن تجاري به اين منطقه بر رونق آن افزوده است. گرچه در برخي از مناطق شمالي آن بوميان به حيات خود ادامه داده و از طريق شكار حيوانات داراي پوست گرانبها، به زندگي خود تداوم مي‏بخشند. برخي از مناطق سيبري در تمام طول سال يخبندان و سرما است و جز سردترين نقاط جهان محسوب مي‏شود. در طول دوران حكومت‏هاي روسيه، ارودگاه‏هاي كار اجباري و تبعيدگاه‏هاي مجرمان و محكومان، در سيبري قرار داشته است.

1955 – اعلام شد که واکسن بیماری پولیو فلج اطفال ساخته شده، موثر و مطمئن است. کاشف این واکسن، دکتر یوناس سالک از مهاجران روس در آمریکا بود.

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوناس سالک

 

زادروزها

    1214 –  تولد راجر بيكُن فيلسوف و نظريه‏ پرداز انگليسي
    ۱۹۳۰ – آنتوان لاوی مؤسس و کاهن اعظم کلیسای شیطان.

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
راجر بيكُن

    ۱۲۹۶ – برابر است با ۱۹۱۷میلادی رابرت بونزو وزوارد شیمیدان مشهور آمریکایی متولد گردید

مرگ‌ها    1711 – مرگ نيكولا بوالو شاعر و منتقد معروف فرانسوي
    ۱۰۳۴ – رومانوس سوم، امپراتور بیزانس

22 فروردین - 11 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *