هرات و قندهار پس از قرن ها برادری شهروندان، خواهر خوانده شدند

تصویر مرتبط

در اواخر ماه قوس سال 1397 اداره امور ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای از عقد پیمان « خواهر خوانده‌گی» میان شهرهای هرات و قندهار خبر داد و این موضوع را برای رشد اقتصادی و فرهنگی شهرها مهم خواند.

اداره امور در این اعلامیه نگاشت: رابطه همکاری میان شهرها، یک رابطۀ دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل دانش، تجارب و توسعۀ مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان یک جامعۀ شهری با جامعۀ شهری مشابه برقرار می‌شود.
در اعلامیه آمده بود: همکاری شهرها در تحکیم مناسبات اقتصادی و تجارتی نقش به سزا داشته و گسترش سرمایه گزاری‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک در امر توسعۀ شهری را به دنبال دارد.

سرانجام تفاهمنامه همکاری‌های خواهر خوانده گی این دو شهر به روز چهار شنبه 14 ماه حمل 1398  از سوی شاروالان هر دو شهر در حضور معاون تخنیکی ریاست عمومی ادارۀ امور مقام عالی ریاست ج.ا.ا، معین شاروالی‌های ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، معاون مالی و اداری مقام ولایت، معینان وزارت‌های صنعت و تجارت و اطلاعات و فرهنگ، رؤسای پوهنتون هرات و قندهار، اطلاعات و فرهنگ، شهرسازی و مسکن، معاونین شورای مشورتی شهر، اتاق صنایع و معادن و نمایندگان کمیته خواهرخواندگی در تالار غازی امان‌الله خان ولایت قندهار به‌امضاء رسید.
قرار است کار عملی موارد تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه که شامل تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعۀ مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد، به‌زودی آغاز گردد.

در این مراسم سخنرانان در صحبت های شان از وجوه اشتراک دو شهر در غرب و جنوب غرب کشور و سابقه تاریخی- فرهنگی، رشد اقتصادی و گذر پروژه تاپی از هر دو ولایت سخن گفته و اظهار امیدواری نمودند که این خواهر خوانده گی باعث تحکیم هرچه بیشتر مودت و همدلی بین ساکنان کشور گردد.
در این مراسم از افتتاح راه لاجورد و تاپی نیز اشاره شد که با آغاز به کار آنها به عنوان نقطه وصل افغانستان به اروپا، اهمیت بلندی خواهد یافت.
این خواهر خوانده گی با هدف تقویت و گسترش روابط دوستانه و درک متقابل، ایجاد شبکه میان شهری و مشارکت بیشتر، معرفی و تقویت دهلیزهای جدید برای انکشاف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایفای نقش مهم‌تر در فرآیند انکشاف ملی توسط شهرداران هرات و قندهار در شهر هرات صورت گرفته است و تحکیم و گسترش روابط دوستانه مردم قندهار و هرات، ایجاد امکانات لازم جهت تبادل تجارب و دانش در زمینه‌های مدیریت شهری، تلاش مشترک برای انکشاف دیدگاه شهروندی و نهادینه سازی فرهنگ آبادی و انکشاف، ایجاد فرصت های بیشتر سرمایه گذاری، توسعۀ روابط صنعتی و تجارتی فی‌مابین، ترغیب همکاری‌های اقتصادی و تجارتی سودمند و سرمایه گذاری‌های مشترک، گسترش مبادلات فرهنگی، توسعۀ روابط تعلیمی و تحصیلی و تقویت همگرایی و همکاری دو شهر با هدف ارتقاء همزیستی، صلح و رفاه شهروندان را به همراه دارد.

گفتنی است، پیش از این هرات با شهر کانسوف بلاس ایالات‌متحده امریکا نیز خواهرخوانده شده بود.
این خواهر خوانده کی  “City Sisters” به مناسبت شصتمین سالگرد خواهرخواندگی شهرها در اواسط ماه اسد سال 1395 در سفر فرهاد نیایش – شاروال وقت هرات- به آن کشور صورت گرفت و  قرارداد خواهرخواندگی را با آن شهر امضاء کرد.

 عقد تفاهمنامهٔ همکاری‌ های خواهرخواندگی (Sister City) میان شهرهای هرات و قندهار به روایت تصویر:

Image may contain: one or more people, crowd and text

Image may contain: 2 people

Image may contain: 10 people, crowd and indoor

Image may contain: 4 people, including Farzana Mohammadi, people smiling, crowd

Image may contain: 21 people, including Haji Naderullah Juneidi, people sitting and indoor

Image may contain: one or more people, people standing and outdoor

Image may contain: 6 people, people sitting, table and indoor

Image may contain: 3 people, people sitting, table and indoor

Image may contain: 5 people, people standing

Image may contain: 5 people, including Haji Naderullah Juneidi, indoor

Image may contain: one or more people, crowd and text

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *