گرشگران داخلی به هدف تحکیم صلح، به زیارتجاه رفتند

گزارش از: بانو مرضیه ابراهیمی
آمریت گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، تلاش های جدی را بخاطر رونق صنعت گردشگری در ولایت هرات آغاز نموده است و با راه اندازی اولین تور گردشگری در سال جاری، جمع کثیری از شعرا، نویسندگان، فرهنگیان، اساتید، هنرمندان و فعالان مدنی این شهر و دیار را به سراغ بخشی از جاذبه های دیدنی ولسوالی کهن گذره در جنوب شهر هرات برد و زیبایی های تاریخی و طبیعی آنرا مقابل چشم آورد.
بدین ترتیب برای نخستین بار گردشکران داخلی در قالب یک کاران و زیر عنوان « صلح » از جاذبه های توریستی و گنجینه های تاریخی قریه زیارتجاه ولسوالی گذره دیدن به عمل آوردند.
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در مورد هدف از راه اندازی این تور سیاحتی میگوید: ” این کاروان به هدف رشد صنعت توریزم داخلی با شعار صلح از ولسوالی گذره بازدید و گردشگران شامل این کاروان حمایت خود را از گفتگو های صلح اعلام نمودند.
وی وضعیت جاذبه ها و بناء های تاریخی ولایت هرات را به تناسب سال های قبل امیدوار کننده خواند و از مقامات محلی و مرکزی خواهان مرمت و بازساری آثار تاریخی و کهن این ولایت شد. به باور رئیس اطلاعات و فرهنگ، حضور گردشگران و سیاحان خارجی و داخلی در مقایسه با سالهای گذشته در این ولایت افزایش چشمگیر یافته است.

Image may contain: sky, outdoor and nature
پل مالان، مسجد جامع زیارتجاه و چند ابنیه تاریخی دیگر از جمله اماکن دیدنی بودند که مورد بازدید اشتراک کنندگان در این کاروان قرار گرفت.
گفتنی است، مسجد جامع زیارتجاه بعد از مسجد جامع بزرگ شهر هرات، دومین مسجد جامع تاریخی و بزرگ افعانستان است که در دوره درخشان تیموران و با خشت پخته اعمار شده است. این مسجد که در طول پنج قرن گذشته و بر اثر حوادث طبیعی و جنگ های به وقوع پیوسته در کشور، خرابی های فراوانی را به چشم سر شاهد بوده است، بار ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در آخرین مرحله از بازسازی های صورت گرفته طی دو سال گذشته، مبلغ هیجده میلیون افعانی از بودجه وزارت اطلاعات فرهنگ به مصرف رسیده است.
وحید احمد سلطانی آمر کرحندوی ریاست اطلاعات وفرهنگ نیز هدف اصلی این برنامه را ترویج فرهنگ گردشگری داخلی در ولسوالی های هرات، ایجاد فضای دوستی و همدلی در بین شهروندان و حمایت از برنامه های صلح پایدار، حمایت از میراث های فرهنگی، منابع و مناظر طبیعی، معرفی ولسوالی ها و جاذبه های فرهنگی و گردشگری آنها به مردم، ایجاد بستر فروش تولیدات و محصولات داخلی در سطح قریه جات و بازار محلی ولسوالی ها عنوان کرد و افزود: این برنامه به شکل نمادین و مقدمه ای برای تنظیم تورهای گردشگری درون شهری و گردشگری داخلی بوده که به زودی از طریق سکتور خصوصی در هماهنگی با آمریت گرحندوی «توریزم» تنظیم خواهد شد.
در طول این برنامه گردشگری، ولسوال گذره ضمن حضور در جمع کاروانیان گردشگری در قریه زیارتجاه، از دست اندرکاران این برنامه و تلاش های ثمر بخش ریاست اطلاعات و فرهنگ ابراز قدردانی کرد و حضور جوانان را در همچو برنامه ها ارزنده خواند.
در اخیر این پروگرام قسمتی از دیوار های مکتب قریه زیارتجاه با طرح ها و پیام های صلح دوستی نقاشی شد و گروه تیائر ریاست اطلاعات و فرهنگ نیز، نمایش دیدنی را به هدف تحقق صلح دایمی در کشور به معرض نمایش گذاشت.

Image may contain: 10 people, including Farzana Mohammadi, people standing and crowd

اجراء تیاتر با موضوع صلح از سوی هنرمندان مدیریت تیاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ در لیسه زیارتجاه

Image may contain: 1 person, standing

دیوار نگاری هنرمندان که موضوع صلح پیام اصلی آن بود

Image may contain: 2 people, people standing and outdoor

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …