تقویم تاریخ ( 12 ماه حمل )

محابس و توقیف خانه های افغانستان به وزارت عدلیه سپرده شد/۱۳۸۲

نتیجه تصویری برای وزارت عدلیه

محابس و توقیف خانه های کشور که پیش از این در چوکات وزارت داخله قرار داشت، با صدور فرمانی از جانب حامد کرزی – رئیس جمهور وقت- به وزارت عدلیه سچرده شد.

در این فرمان آمده بود که به منظور تحقق موثر فیصله های قطعی محاکم ، تحکیم قانونیت، رعایت کانوانسیون های بین المللی در زمینه تامین حقوق بشر، حقوق محکومین و ایجاد نظم سالم در حکومت و نگهداری محبوسین و متهمین در مطابقت با ارزش های مندرج اسناد و پرنسیب های قبول شده بین المللی صورت گرفته است.

رویدادهای مهم دوازدهم ماه حمل مطابق با اول ماه اپریل در تقویم میلادی :

• واکنش روم در قبال جنبش سوسیالیستی مزدک (۵۲۷ م)
واکنش روم در قبال جنبش سوسیالیستی مزدکیکم اپریل سال ۵۲۷ میلادی ژوستین امپراتور روم شرقی(معاصر قباد ساسانی) برادر زاده اش «ژوستینیان» را ولیعهد امپراتوری اعلام و از همین روز در حکومت با خود شریک کرد. ژوستین یکم نگران گسترش عقاید سوسیالیستی مزدک به قلمرو روم بود. او می‌دانست که «ژوستینیان» مخالف نظریه مزدک و هرگونه فلسفه برابری انسان‌ها و دمکراسی است.

 

• تولد “تیکو براهه” منجم و ریاضی‏دان شهیر دانمارکی (۱۵۴۶م)
تیکو براهه منجم دانمارکی در ۱۴ دسامبر ۱۵۴۶م در دانمارک به دنیا آمد. وی در حین تحصیل و در حالی که بیش از ۱۴ سال نداشت، شاهد منظره‌ای از خورشید گرفتگی شد و به قدری تحت تاثیر این واقعه قرار گرفت که مصمم شد دانش نجوم را بیاموزد. تیکو براهه مدتی در آلمان به تحصیل اشتغال داشت و پس از مطالعه و تحقیق بسیار، ستاره جدیدی را در ۱۱ نوامبر ۱۵۷۲م کشف کرد و پس از مدتی به شهرت فراوانی رسید. از این رو، دولت دانمارک جزیره کوچک “هون” را جهت تأسیس رصدخانه در اختیار وی قرار داد. او در آنجا، رصدخانه‏‌ای بنا کرد و مدت ۲۰ سال با تلاش و جدیت به رصد ستارگان پرداخت. براهه با تکمیل آلات و ادوات رصد و دقت در رصد سیارات و ستارگان، راه را برای اکتشاف یوهان کپلر اخترشناس آلمانی و منجمین دیگر هموار کرد. وی هم‏چنین تلاش کرد بین نظریه نیکلا کوپرنیک منجم لهستانی مبنی بر ثابت بودن خورشید و چرخش زمین و سایر سیارات به دور آن، با نظریه بطلمیوس که عکس نظریه کوپرنیک بود توافقی ایجاد کند. او درباره ساختمان جهان، دستگاهی ساخت که در آن، زمین مرکز عالم و به صورت ثابت بود و خورشید به دور آن دوران می‌‏کرد، در حالی که بعدها عکس این مطلب به اثبات رسید. با این حال وی محاسبه‏‌هایی از زاویه‏‌های ستارگان به عمل آورد که در آن زمان، بسیار دقیق بودند. تیکو براهه سرانجام در ۲۴ اکتوبر ۱۶۰۱م در ۵۵ سالگی درگذشت.

• تولد “ویلیام هارْوی” دانشمند انگلیسی و کاشف جریان گردش خون (۱۵۷۸م)
ویلیام هارْویویلیام هاروی دانشمند انگلیسی و کاشف جریان گردش خون، در اول اپریل ۱۵۷۸م در خانواده‌‏ای ثروت‏مند در شهر فولکستون انگلستان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت و با پایان تحصیلات به استادی دانشگاه کمبریج رسید. هاروی علاقه زیادی به شناخت اعمال و وظایف بدن داشت و در این راه، کوشش فراوانی از خود نشان داد. در نهایت، وی موفق به کشف جریان خون گردید و وظایف و عمل قلب را بدون کمک میکروسکوپ کشف کرد. از این رو وی را از بنیان‏گذاران طب نوین می‏دانند. هاروی ثابت کرد که غذا پس از هضم، وارد خون شده و خون پس از ورود به قلب، درتمام بدن گردش می‏‌کند. نتایج این تحقیقات در زمان زندگی هاروی مورد استقبال مردم و دانشمندان قرار نگرفت، اما سه سال پس از مرگ هاروی، یک پزشک متخصص در مشاهدات میکروسکوپی، جریان خون را مشاهده نمود و بدین ترتیب، کشف بزرگ هاروی مورد تأیید پزشکان و مردم واقع شد. این در حالی بود که ویلیام هاروی، در سوم ژوئن ۱۶۵۷م در ۶۹ سالگی درگذشته بود.

• قصد آلمانی کردن زبان ایالات متحده آمریکا (۱۷۸۹ م)
فردریک کنراد موهلنبرگیکم اپریل ۱۷۸۹ مجلس نمایندگان تازه تاسیس ایالات متحده (House) در نخستین جلسه‌اش که در شهر نیویورک برگزار شده بود فردریک کنراد موهلنبرگ Frederick Conrad Muhlenberg را به ریاست خود برگزید و عنوان او را بمانند پارلمان انگلستان، سپیکرSpeaker (زبان مردم) گذارد. فردریک که پدرش از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بود، یک لوتران (پروتستان شاخه آلمانی) و نماینده ایالت عمدتا آلمانی نشین پنسیلوانیا بود. فردریک که در آلمان تحصیل کرده بود در چهارم ژوئن ۱۸۰۱ درگذشت. فردریک برغم آلمانی تبار بودن، مانع از آن شد تا آلمانی زبان رسمی ایالات متحده آمریکا شود. در آن روزگار شماری از اعضای مجلس نمایندگان و بویژه آنانکه در جریان انقلاب استقلال با نظامیان انگلیسی جنگیده بودند اصرار داشتند که زبان انگلیسی هم در مکاتبات دولتی بکار نرود. فردریک قراردادن آلمانی بر جای زبان انگلیسی را نه تنها زحمتی برای بسیاری از مهاجر نشینان می‌دانست بلکه معتقد بود که این عمل باعث ادامه حالت خصومت انگلستان خواهد شد که مهاجر نشینان را بوجودآورده است. با وجود تاسیس مهاجر نشینان آمریکای شمالی به دست انگلیسی‌ها، آلمانی تبارهای ایالات متحده از لحاظ شمار در ردیف اول قرار دارند و پس از آنان ایرلندی تبارها در ردیف دوم و لاتین‌ها در ردیف سوم. بپاس خدمات فردریک، یک شهر و یک کشتی نظامی آمریکا به اسم او نام‌گذاری شده است.

 آغاز شورش بزرگ “وانْدِه” علیه حکومت انقلابی فرانسه (۱۷۹۳م)
آغاز شورش بزرگ وانْدِه، منطقه‌ای در غرب فرانسه است که معادن اورانیوم، بنادر ماهیگیری و تفرُّجگاه‌‏های آن مورد توجه می‌باشد، با این حال، در تاریخ سیاسی دو قرن اخیر، این منطقه به دلیل قیام روستاییان در اوج انقلاب کبیر فرانسه مطرح شده است. با پیروزی انقلاب و تأسیس رژیم جمهوری، لویى شانزدهم در ۲۱ ژانویه ۱۷۹۳م اعدام شد. هفتاد روز بعد در اول آوریل ۱۷۹۳م، با تحریک انگلستان و اتریش، عده‏‌ای از سلطنت طلبان به همراه روستاییان کاتولیک در منطقه وانده علیه اقدامات دولت انقلابی فرانسه سر به شورش برداشتند. آتش این شورش چنان بالا گرفت که عده شورشیان به هشتاد هزار نفر رسید و آنان موفق شدند علاوه بر منطقه وانده، بیشتر نواحی شمال غربی فرانسه را از تسلط دولت انقلابی خارج سازند. اما بی‌برنامگی و عدم انضباط میان سربازان باعث شد در اواخر همان سال دست به عقب‏نشینی زده و در مقابل ارتش دولت انقلابی، شکست بخورند. در نهایت، با تغییراتی که در رهبری هیأت مدیره فرانسه روی داد، شورشیان با دولت مرکزی به توافق رسیده و با امضای قرارداد صلح در نیمه فبروری ۱۷۹۵م، ضمن دریافت مزایایی، به شورش و قیام خود پایان دادند. در جریان این شورش، پنجاه هزار نفر از دو طرف کشته شدند.

• روزی که سنگاپور کلنی (مستعمره) انگلستان شد(۱۸۱۹ م)
سنگاپور سنگاپور واقع در شبه جزیره Malay و تنگه مالاکا که از سال ۱۸۱۹ به کنترل انگلستان درآمده بود از یکم آوریل ۱۸۶۷ یک کلنی انگلیسی اعلام شد. این کشور ـ شهر دریایی(جزیره شکل) در سال ۱۹۵۹ دارای دولت داخلی و از سال ۱۹۶۳ از اعضای فدراسیون مالزیا شده بود و چون دولت اندونزی ادعای مالکیت تعدادی از ایالت‌های این فدراسیون را کرد، سنگاپور در ۱۹۶۵ از فدراسیون مالزیا جدا و اعلام استقلال کامل کرد. در سنگاپور که قبل از انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها و هلندی‌ها سروری داشتند جوامع بزرگ چینی، مالایایی و هندی زندگی می‌کنند و یک مرکز جهانی اقتصاد است. شمار چینی‌های سنگاپور بیش از جوامع دیگر این کشور ـ شهر پنج میلیون نفری۷۱۰ کیلومتری است. یک سوم جمعیت سنگاپور را خارجیان تشکیل می‌دهند. سنگاپور که در آن نظم و امنیت دقیقا رعایت می‌شود پنجمین کشور ثروتمند جهان بشمار آورده شده و تنها کشور انگلیسی زبان آسیا است. در دوران جنگ جهانی دوم، امپراتوری ژاپن تحت شعار اخراج اروپاییان از آسیا، در پی یک نبرد سخت و اسارت نظامیان انگلیسی سنگاپور را از دست دولت لندن خارج کرده بود و از ۱۵ فوریه ۱۹۴۲ تا سپتامبر ۱۹۴۵ در اشغال نظامی امپراتوری ژاپن بود. سنگاپور (سینگاپور – سینگاپورا) نامی است که در قرن چهاردهم «سانگ نیلا یوتاما» شاهزاده سوماترائی بر آن نهاده است. وی هنگام شکار در این منطقه چون جانوری شبیه شیر (احتمالا ببر) را مشاهده کرده بود آنجا را سینگا (شیر) و پورا (شهر) نامید. این منطقه تا ورود پرتغالی‌ها بخشی از امپراتوری سوترایی بود. مهاجرت هندیان و چینیان به سنگاپور با استعمار آن توسط انگلیسی‌ها آغازشد. «توماس رافلز» انگلیسی در ۱۸۱۹ به نام کمپانی هند شرقی انگلستان امتیاز فعالیت در سنگاپور را که یک ایستگاه دریایی مناسب و محلی برای مبادله کالا بود از «سلطان حسین شاه» پادشاه منطقه مالاکا (مالاکان به پایتختی جوهور ـ سوماترا) گرفت که با همین دستخط، انگلستان مالک آن شد.

• پاورق کردن داستان در مجله (۱۸۵۴ م)
پاورق کردن داستان در مجلهاز این روز (یکم اپریل ۱۸۵۴) داستان «اوقات سخت» نوشته چارلز دیکنزبه صورت پاورق (سریال) در مجله آغاز شد و الگو قرار گرفت. پاورق کردن داستان در مجله‌ها از آن پس به صورت امری عادی درآمد. این پاورق نویسی یک قرن بعد پایان یافت و مجله‌ها به جای آن، به انتشار داستان های کوتاه (بدون دنباله) پرداختند که ادامه دارد.

 

 

 

• زادروز سازنده طیاره های«یاک» (۱۹۰۶ م)
الکساندر سرگویچ یاکوف لفامروز زادروز الکساندر سرگویچ یاکوف لف A.S.Yakovlev قهرمان کار سوسیالیستی و سازنده هواپیماهای روسی«یاک» است که یکم آوریل ۱۹۰۶ به دنیا آمد. یاکوف لف که ۸۶ سال عمر کرد و عضو آکادمی علوم شوروی بود در آغاز کار گلایدر (هواپیمای بدون موتور) و سپس طیاره ی بسیار سبک ساخته بود و سپس به ساختن «یاک» دست زده بود. «یاک» قسمت نخست نام اوست که بر انواع طیاره های طراحی شده توسط وی گذارده شده است. 

 

 

 

• محکوم شدن هیتلر به زندان (۱۹۲۴)
هیتلر یک دادگاه آلمان در این روز آدولف هیتلر را به اتهام طراحی یک نقشه براندازی (پوچ Putsch = کودتا Coup) در ایالت باواریای آلمان (شهر مونیخ) به پنج سال زندان محکوم کرد که تنها ۹ ماه در زندان ماند و در این مدت کتاب mein kamf را نوشت. شورش هشتم و نهم نوامبر ۱۹۲۳ مونیخ که به «براندازی بیر هال Beer Hall» معروف شده است به نتیجه نرسیده بود. حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی) تلاش کرده بود که با این شورش قدرت را در باواریای آلمان به دست گیرد. 

 

 

 

• عدن کلنی انگلستان اعلام شد( ۱۹۳۷ م)
عدن کلنی انگلستان اعلام شدعدن ـ شهر بندری هشتصد هزار نفری کنونی واقع در جنوب جزیره العرب و شرق باب المندب ـ کلنی انگلستان اعلام شد. این منطقه از بیش یک قرن پیش از آن در کنترل انگلستان بود ولی زیر نظر دولت انگلیسی هند (بریتیش ایندیا) اداره می‌شد. دولت انگلستان با توجه به موقع استراتژیک عدن، از سال ۱۸۳۹ در آنجا پادگان نظامی و پایگاه دریایی داشت. در قرن شانزدهم پرتغالی‌ها چند سالی کنترل عدن را به دست داشتند. اهمیت عدن پس از بهره‌برداری از آب‌راه سوئز افزایش یافته است. در پی قدرت گرفتن کمونیست‌ها در شمال یمن، انگلستان به ایجاد یک فدراسیون از شش قبیله مستقر در جنوب یمن کمک کرد تا نیروی بزرگتری در برابر شمال باشند و در ۱۸ ژانویه ۱۹۶۳ عدن را هم وارد این فدراسیون کرد و نامش را «امارات عربی جنوب» گذارد. طولی نکشید که جنوب یمن مورد توجه دولت مسکو قرار گرفت و کمک کرد عدنی‌ها در سال ۱۹۶۷ دست به شورش بزرگی بزنند که منجر به برچیده شدن قرارگاه‌های نظامی انگلستان و ایجاد جمهوری یمن جنوبی با دولتی کمونیست شد و عدن پایتخت جمهوری دمکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) بود تا این که دو یمن (شمالی و جنوبی) به صورت کشوری واحد در آمدند.

• پیروزی فرانسیسکو فرانکو (۱۹۳۹ م)
فرانسیسکو فرانکودر پی تصرف مادرید به دست سلطنت طلبان اسپانیایی و تسلیم شدن جمهوری‌خواهان جنگ داخلی سه ساله و خونین اسپانیا که در حقیقت زاییده معارضه چپ‌ها و راست‌های جهان غرب بود به سود راستگرایان پایان یافت و فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور این کشور شد. در این روز بود که فرانکو پیروزی خودرا اعلام داشت و تقریبا بلافاصله دولت واشنگتن دولت وی را برسمیت شناخت.

 

 

• آغاز حمله نیروهای امریکا به جزیره اوکیناوا در جاپان (۱۹۴۵م)
آغاز حمله نیروهای امریکا به جزیره اوکیناوا در ژاپننیروهای جاپان در طول سال ۱۹۴۴م در تمام جبهه‌ها دست به عقب‌نشینی زدند و تا اوایل سال ۱۹۴۵م قسمت اعظم متصرفات خود را در چین و جنوب شرقی آسیا و جزایر اقیانوسیه از دست دادند. هم‏چنین نیروهای امریکا تا جنوری ۱۹۴۵م، فیلیپین را به تصرف خود در آوردند و ژاپن را به عقب راندند. اما آخرین و بزرگ‏ترین نبرد دریایى و زمینی بین امریکا و جاپان از روز اول اپریل سال ۱۹۴۵م برای تصرفاوکیناوا، مهم‏ترین پایگاه دریایى ژاپن بین جزیره تایوان و ژاپن درگرفت و ۸۳ روز به طول انجامید. امریکایى‏‌ها برای تصرف این جزیره، ۱۳۰۰ کشتی و نزدیک به ده هزار هواپیما را به خدمت گرفتند. در این عملیات، امریکا ۳۶ کشتی و ۷۶۳ هواپیمای خود را از دست داد و ۳۶۹ کشتی امریکایى نیز به شدت آسیب دید. بیشترین خسارات برکشتی‌های امریکایى، به وسیله “کامیکازه”ها یا خلبانان انتحاری ژاپن وارد آمد که با هواپیما، خود را به کشتی‌های امریکایى می‏‌زدند و آنها را منفجر یا غرق می‏‌کردند. از یک‏صد و بیست هزار نیروی مدافع جاپانی در اوکیناوا هم بیش از یک‏صد و ده هزار نفر کشته یا زخمی شدند و فقط ۷۴۰۰ نفر به اسارت امریکایى‏‌ها درآمدند. به موجب آماری که بعداً از طرف امریکایى‏‌ها منتشر شد،

• جنبش استقلال طلبی قبرس (۱۹۵۵ م)
قبرس جنبش استقلال طلبی قبرس برای پاره کردن زنجیر استعمار انگلستان آغاز بکار کرد. اسقف ماکاریوس رهبری این جنبش را که به ثمر رسید برعهده داشت. استقلال طلبان که عمدتا یونانی زبان بودند در آغاز کار می‌خواستند که قبرس به یونان ملحق شود که ترک‌های ساکن شمال قبرس به مخالفت برخاستند و …. قبرسی‌های یونانی زبان هیچگاه در طول تاریخ این جزیره بخشی از کشور یونان نبودند. قبرس در دوران هخامنشیان در قلمرو ایران قرارداشت و پایگاه نیروی دریایی ایران در مدیترانه بود.

 

• کودتا در گواتمالا و به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش (۱۹۶۳م)
گواتمالا کشور گواتمالا واقع در امریکای مرکزی، از جمله کشورهایی است که در طول قرن بیستم شاهد کودتاها و شورش‏‌های زیادی بوده است. در بیشتر این اقدامات، ایالات متحده امریکا با تحریک نظامیان و روی کار آوردن آنان به تأمین منافع خود دست زده است. این وضعیت پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه یافت و هرگاه رئیس جمهور یا مسئول حکومت، دست به اقدامات اجتماعی و اصلاحی مخالف امریکا می‏زد، دولت ایالات متحده با حمایت از نیروهای معارض و حتی تحریک رژیم‌های دست نشانده در آن منطقه، دست به عکس‏‌العمل می‏‌زد. این وضعیت باعث شده بود تا از یک طرف، در درون ارتش، شورش‌هایی رخ دهد که البته سرکوب می‌شد و از طرف دیگر در پایتخت و دیگر شهرها، اغتشاشات و اعتصابات عمومی شکل گیرد. در کنار این مسائل، احزاب سیاسی نیز خواستار استعفای دولت می‏‌شدند. در طول سال ۱۹۶۲م، این اوضاع ادامه یافت و شکل حادی به خود گرفت. این اعتراضات هرچند در ابتدا به سختی توسط مقامات دولتی سرکوب گردید، اما در اوایل سال ۱۹۶۳م با لغو انتخابات ریاست جمهوری، اوضاع آشفته‌تر گردید. در نهایت از ساعات اولیه روز اول اپریل۱۹۶۳م، نظامیان طی کودتایی دولت را سرنگون کرده و یک شورای نظامی، قدرت را در دست گرفت. از این زمان بود که نقش ارتش و نیروهای نظامی در اداره حکومت به صورت برجسته‌تری جلوه بیشتری پیدا کرد.

• محاصره برلین غربی (۱۹۸۴ م)
برلین محاصره برلین غربی که در درون آلمان شرقی قرارگرفته بود توسط نیروهای شوروی آغاز شد. راه‌های منتهی به برلین غربی از خاک آلمان شرقی که در کنترل شوروی بود می‌گذشت. این محاصره به ایجاد یک پل هوایی توسط غرب انجامید. در پی سقوط آلمان نازی، متفقین شهر برلین را میان خود قسمت کرده بودند که محلات غربی آن نصیب سه دولت آمریکا، انگلستان و فرانسه (اصطلاحا متفقین غربی) شده بود. محاصره برلین در آن سال، جهان را در لبه پرتگاه یک جنگ جهانی دیگر قرار داده بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *