تقویم تاریخ (27 ماه ثور )

امروز 27 ماه ثور برابر با 17 مِی تقویم میلادی است. روزی که در تافغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

افتتاح اولین کندک زرهدار در چوکات اردوی ملی/ 1382

اردوی ملی افغانستان، شامل نیروهای هوای و زمینی و بخشی از نیروهای مسلح این کشور می‌باشد. این ارتش در سال ۲۰۰۲ و با کمک متخصصان نظامی افغانستان وناتو ساخته شد.

در این اردو  کندک زرهدار نیز با حمایت مالی امریکا و با حضور قسیم فهیم افتتاح شد.

گفتنی است، اولین ارتش منظم افغانستان با قطعات توپچی سواره و پیاده‌ نظام در سالهای ۱۷۴۷ تا ۱۷۷۲ در زمان سلطنت احمد شاه درانی تشکیل شده‌است.

وفات فضل حق عبادی ( ممثل و بازیگر سینما و تیاتر کشور )/1397

فضل‌حق عبادی

فضل‌حق عبادی، بازیگر سینما و تئاتر افغانستان که بیشتر به علت ایفای نقش در سریال “شیر آغا و شیرین گل” شهرت داشت، در سن ۷۵ ساگلی در ویانا (وین) پایتخت اتریش درگذشت.

این هنرپیشه رادیو تلویزیون افغانستان که به “ف عبادی” مشهور بود، در طول زندگى هنرى خود در چهار فیلم‌، یک سریال و ده‌ها نمایشنامه از جمله “باغ آلبالو” و “او پدرم نیست” نقش بازی کرد.

کبیر عبادی، یکی از بستگان او، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که شوق و علاقه آقای عبادی به هنر از دوران کودکی آشکار شده بود. او که هنوز دانش‌آموز کلاس چهارم در مکتب/مدرسه ابوریحان بیرونی بود، “برای نخستین بار در نمایشنامه‌ای نقش بازی کرد”.

از کارهای معروف تلویزیونی او می‌توان از “شیر آغا و شیرین گل” نام برد. این سریال که در دهه نود میلادی در مسکو پایتخت روسیه تهیه شد، تلاش کرد تا ابعاد زندگی مهاجرت در خارج از افغانستان را به تصویر بکشد.

در کنار پیشه هنرمندی، آقای عبادی مدت ۳۰ سال به عنوان معلم در مکاتب مختلف شهر کابل کار کرد. همچنین، او برای مدت کوتاهی در سال ۱۳۷۱ اتشه/وابسته فرهنگی سفارت افغانستان در روسیه بود.

علت مرگ این بازیگر سینما و رادیو تلوزیون افغانستان “بیماری طولانی و سکته مغزی” گفته شده است.

فضل‌حق عبادی در سال ۱۹۴۴ در شهر کابل به دنیا آمد و ازسال ۱۹۹۸ به اینسو با خانواده خود در پایتخت اتریش زندگی می‌کرد.

694 – گسترش انديشه «ماني» در چين باستان
سالنامه رسمي چين عهد باستان سال فروكش كردن گسترش آيين مانوي را در چين گزارش كرده است كه پس از تطبيق تقويم قمري چين با تقويم تازه ميلادي، سال 694 به دست آمده و روز ثبت اين واقعه 17 ماه مي آن سال بوده است. عقايد ماني از ايران و از طريق آسياي ميانه، در چين گسترش يافته است. اين سالنامه علت توقف گسترش آموزشهاي مانوي را در چين روشن نساخته و احتمال داده مي شود كه به دستور حكومت وقت، گسترش آن منع شده بود.

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
مانی

«ماني» انديشمند بزرگ آریایی قرن سوم میلادی و باني مكتب «مانيكيسم» كه افكار او به تدریج از شرق تا چين و در غرب، تا اروپا را فراگرفت عقيده داشت كه معنويت و ماديت هميشه در تضاد هستند و همه مشكلات جهان و مسائل بشر از ماديات و ماديگري سرچشمه مي گيرد. ماني مكتب (ايسم) خودرا برپايه معنويت، خوبي، راستگويي، دفاع از حقيقت و نيز اعتدال و ميانه روي در زندگاني روزمره قرارداده بود. «ماني» مي گفت كه دلبستگي مطلق به ماديات و پيروي از «نفس اماره» است كه بشر را به دروغگويي، ارتكاب جنايت و انواع بدي كردن وادار مي كند. وي تاكيد داشت كه ماديات انسان را اسير و برده نفس خود مي كند، و خودخواهي و جاه طلبي فردي را به وجود مي آورد. ماني در زندگي شخصي با خوردن گوشت و خوراكيهايي كه از مواد غير خالص تهيه مي شدند موافقت چندان نداشت و انسان را ذاتا گوشتخوار نمي دانست.

فلاسفه اروپايي هنوز در گفته و نوشته هاي خود از انديشه هاب «ماني» نقل و به آنها استناد مي كنند. مانی تا 26 فبروری سال 277 ميلادي در قید حیات بود.

954 – سالگشت درگذشت نوح ساماني كه پاي غزنويان را به حكومت باز كرد

17 ماه مي سال 954 ميلادي را روزي ذكر كرده اند كه نوح ساماني پس از 12 سال حكومت درگذشت. «تاريخ عمومي» نوح را با اين كه بمانند سلاطين قبلي دودمان ساماني به تقويت زبان فارسي و احياء هرچه بيشتر فرهنگ ايراني كمك كرده بود، به نيكي ياد نمي كند، زيرا كه برضد پدرش «نصر» كودتا كرده و او را به زندان افكنده بود.

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
سکه های عصر نوح یکم سامانی

مورخان روس نوشته اند كه نصر به اشاره پسرش نوح در زندان به قتل رسيده بود و مرگ او، آن طور كه نوشته اند، طبيعي نبود.
پس از مرگ نوح، پسرش عبدالملك برجاي او نشست كه نتوانست غزنويان را از اطراف خود دور سازد و مجبور شد كه الپتكين يكي از سران آنان را به اميري هرات  منصوب كند كه دست به شورش زد و باني سلسله غزنويان بشمار مي آيد.

1805 – محمد علی پاشا که او را موسس مصر جدید می دانند از طرف امپراتوری عثمانی والی این منطقه شد.

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمد علی پاشا

1814 – روز ملي و سال‏روز تصويب قانون اساسي نروژ 

كشور پادشاهي نُروژ با 323/758 كيلومتر مربع وسعت در شمال قاره اروپا و در همسايگي كشورهاي سوئد، فنلاند و… قرار گرفته است. جمعيت نروژ در حدود 4/5 ميليون نفر مي‏باشد و به دليل دارا بودن رشد منفي جمعيت پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال 2025م نيز 4/5 ميليون نفر خواهد بود. پايتخت آن شهر اسلو و از شهرهاي ديگر اين كشور، برگن، تروندهيم و استاوانگر قابل ذكرند. دين اكثر مردم نروژ پروتستان، زبان رسمي نروژي و واحد پول آن، كرون نروژ مي‏باشد. نروژ كه از ساليان پيش تحت سلطه سوئد قرار داشت، در بيست و هفتم اكتبر 1905م از سوئد مستقل شد و حكومت پادشاهي را اختيار كرد. هفدهم ماه مه و روز قانون اساسي در اين كشور به عنوان روز ملي انتخاب شده است.

1814 – ناپلئون به استقلال موناكو پايان داد. موناكو 32 هزار نفري كه اينك يك شاهزاده نشين مستقل و عضو سازمان ملل است نواري از ساحل فرانسه در نزديكي «نيس» را در برگرفته و محافظت نظامي از آن همچنان با فرانسه است. موناكو در قديم توسط دولت جنواي ايتاليا اداره مي شد.

1865 – روز جهاني ارتباطات 

پيِر آگوسْتين كارون دو بومارْشِه، نويسنده و نمايش‏نامه‏ نويس فرانسوي در دوم فوريه 1732م در پاريس به دنيا آمد. پدرش ساعت‏ساز معروفي بود كه از ذوق هنري بهره داشت و خانواده خود را به موسيقي و تئاتر و شعر علاقه‏ مند ساخت. از اين‏رو، بومارشه از نوجواني به حرفه پدر روي آورد و پس از ساختن ساعت‏هاي خوب براي درباريان و شاه، به دربار راه يافت. او در مدت كوتاهي، ترقي زيادي كرد به طوري كه به زودي در شمار اشراف درباري واقع شد. با اين حال، پس از چندي به علت نوشتن مقاله درباره مقامات قضايى و رسوا كردن آن‏ها دستگير و محكوم شد و با انتشار كتاب چهار بخش خاطرات، از خود دفاع نمود.

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
پيِر آگوسْتين كارون دو بومارْشِه

وي در سال‏هاي پس از آن مدتي به كارهاي سياسي پرداخت و از طرف دولت فرانسه، راهي ماموريتي در هلند گرديد. در طي سال‏هاي بعد، با وجودي كه بومارشه بيشتر وقت خود را به كارهاي دولتي مشغول بود، با اين وصف آثار متعددي نوشت كه برخي از آنها هم‏چون ريش‏تراش اُسويل و عروسي فيگارو و مادر مقصرْ، شهرتي فراواني يافت. بومارشه شخصيتي فعال و ذهني تابناك داشت، درباره همه امور، انديشه‏هاي تازه عرضه مي‏كرد و از بيشتر هنرها بهره‏مند بود. شهرت بومارشه، بيشتر به دو كمدي او به نام‏هاي ريش‏تراش اسويل و مادر مقصّر، كه در نوع خود آثاري بي‏نظير بودند كه نه از چيزي تقليد شده و نه كسي توانست از آنها تقليد كند. خاطرات او نيز تحسين عموم را برانگيخت و او را در شمار نويسندگان تراز اول قرار داد. بومارشه خود گفته است كه ادبيات برايش تنها يك تفنّني به شمار مي‏آمد. اما دستنويس آثارش ثابت مي‏كند كه وي نويسنده‏اي دقيق بوده و در نوشته‏ هايش، تيزهوشي و زيركي بسيار به كار مي‏برده است. پير آگوستين بومارشه سرانجام در هفدهم مه 1799م بر اثر سكته قلبي در 67 سالگي درگذشت.

1995 – ژاك شيراك پس از اين كه 18 سال شهردار پاريس بود رئيس جمهور فرانسه شد.

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژاك شيراك

زادروزها

۵۸۶ ق.م – تولد ارشمیدس دانشمند یونان باستان
۱۷۴۹ – زادروز ادوارد جنر ، پزشک انگلیسی و کاشف واکسن بیماری آبله

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ارشمیدس

۸۲۸ – امیر علیشهر متخلص به نوایی، شاعر و ادیب و وزیر سلطان حسین بایقرای گورکانی
۱۸۳۶ – زادروز ویلهلم اشتاینیتس شطرنج‌باز اتریشی آمریکایی و نخستین قهرمان رسمی شطرنج جهان از سال ۱۸۸۶ تا سال ۱۸۹۴

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادوارد جنر

۱۸۸۶ – زادروز آلفونسو سیزدهم پادشاه اسپانیا
۱۹۳۶ – زادروز دنیس هاپر بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، عکاس و نقاش آمریکایی

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیس هاپر

۱۹۶۱ – زادروز انیا سولیست ایرلندی ، برنده چهار جایزه گرمی

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
انیا

 

درگذشت‌ها

وفات فضل حق عبادی ( ممثل و بازیگر سینما و تیاتر کشور )/1397

فضل حق عبادی، بازیگر سینما و تئاتر افغانستان (دست راست)

۹۵۴ – درگذشت نوح یکم سامانی پادشاه آریایی
۱۵۱۰ – درگذشت ساندرو بوتیچلی نقاش فلورانسی دوران رنسانس

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ساندرو بوتیچلی

۱۷۲۷ – درگذشت کاترین اول همسر دوم پتر کبیر از سال ۱۷۲۵ تا پایان عمر تزار
۱۸۳۸ – درگذشت شارل-موریس دو تالیران-پریگور دیپلمات فرانسوی

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
گونار میردال

۱۹۸۷ – درگذشت گونار میردال اقتصاددان، جامعه‌شناس و سیاستمدار اهل سوئد
۲۰۱۲ – درگذشت دونا سامر خواننده آمریکایی، معروف به ملکه موسیقی دیسکو

27 اردیبهشت - 17 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
دونا سامر

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *