تقویم تاریخ ( هشتم ماه حوت )

امروز هشتم ماه حوت برابر با 27 فبروری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

نصرالله خان در نامه‌ای از ادعا پادشاهی صرف نظر کرد و با امان‌الله خان بیعت نمود.1297 شمسی

نتیجه تصویری برای نصرالله خان و امان الله خان

وقتی كه امیر حبیب الله خان در كله گوش ولایت لغمان به قتل رسید، نایب السلطنة سردار نصر الله خان در مراسم فاتحه خوانی در ننگرهار اعلان پادشاهی را كرد و مردم همراه با او بیعت كردند در خطبه جمعه رسماً نام سردار نصر الله یاد شد؛ اما درین وقت امیر امان الله خان در كابل خود را امیر اعلان كرد و در جلسه یی كه سخنرانی می كرد، گفت كه قاتل پدرم نصر الله خان است.

نصر الله خان یك هیئت را به كابل روان كرد كه در جمله این هیئت مادر امان الله خان هم بود وقتی كه هیئت وارد كابل شد مادرش از همراهان خود جدا شده و به خانه خود آمد و همراه پسر خود در مورد اعلان پادشاهی موافقه كرد. چون نصر الله خان مواظب اوضاع بود ازین عمل مادر امان الله بسیار مایوس شد و در ضمن دچار مشكلات مالی میشود و از پادشاهی خود دست بردار شد و تمام مردم از پادشاهی امان الله خان حمایت كردند نصر الله خان نادر خان را در قتل برادرش دخیل دانسته او را به زندان انداخت و خودش بعد از آنكه به امان الله خان اطمینان داد كه او از امارت مستعفی می باشد به سوی كابل آمد حین داخل شدن به كابل از طرف امان الله خان زندانی شد. بعد از این كار امان الله خان در مسجد عیدگاه سخنرانی كرد و برای مردم اطمینان داد كه برای بدست آوردن استقلال كشور خود تلاش می كند درین وقت حضرت شوربازار كه عالم دین عصر خود بود لنگی را بر سر امان الله خان گذاشته از او حمایت خود را اعلان كرد.

معاهده دوستی بین افغانستان و شوروی در مسکو به امضا رسید./ ۱۹۲۱

شاه امان الله

بعد از استقلال افغانستان اين كشور چند معاهده و قرارداد با شوروی به امضا رساند كه هر كدام از آنها نقش مهمی در تاريخ سياسی و اجتماعی افغانستان داشته است.

اولين معاهده بين افغانستان و شوروی در ماه حوت 1299 خورشيدي مطابق سال 1921 ميلادی در زمان حكومت امان الله خان به امضا دو طرف رسيد. به موجب اين معاهده طرفين استقلال يکديگر را به رسمیت شناخته و متعهد شدند كه با هیچ دولت ثالثی در موافقت نامه ای نظامی و سياسي كه ضرر به يكی از طرفين معاهده برسد وارد نشوند.

دو طرف به افتتاح پنج قونسلگری جمهوری روسيه در خاك افغانستان و هفت قونسلگری دولت عليه افغانستان در خاك روسيه به توافق رسيدند و قونسلگري های روسيه در هرات، مزار شريف، قندهار، غزنی و ميمنه و قونسلگری هاي افغانستان در پترگراد، قزان، خوقند، سمرقند، مرو، و كراسناوودسك گشوده شد و موافقت نمودند كه قونسلگری های كه در آينده در دو كشور گشوده مي شود بايد معاهده جديد به امضا برسد.
دیگر رویداد ها:

1509 – آغاز سلطه استعماري پرتغال بر برازيل

نُه سال پس از كشف برزيل توسط مكتشفان پرتغالي، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر اين كشور، از 27 فبروری 1509م آغاز شد. تا سال 1822م كه برازيل مستقل شد، فرانسه و هالند چند بار تلاش كردند اين سرزمين وسيع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسيدند. پرتغالي‏ها در طول صدها سال، بيش از سه ميليون برده سياه‏پوست را از افريقا به برازيل بردند و در مزارع نيشكر، آنها را به كار اجباري واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‏پوستان بومي برزيل، باعث شد تا بارها در اين كشور قيام‏هايي عليه استعمارگران پرتغالي انجام شود كه همگي سركوب شد. با وجود آن‏كه برزيل در نهايت، در سال 1822م مستقل شد، اما حضور و نفوذ پرتغالي‏ها در اين كشور تا ده‏ها سال پس از آن نيز ادامه داشت.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1579 – صلح با عثماني پس از دو سال جنگ در قفقاز

27 فبروری 1579 ميلادي پس از دو سال جنگ، يك پيمان صلح ميان ايران و عثماني امضاء شد. بيشتر صحنه هاي اين جنگ در قفقاز روي داده بود. سپاهيان ايران در قره باغ، شماخي و «دربند» قفقاز عساكر عثماني را شكست داده بودند.

در اين رشته جنگها، تعرّض از جانب عثماني ها آغاز شده بود كه هربار نيروهاي صفوی دست به حمله متقابل زده بودند.

1701 – آغاز جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سویدن

جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد در 27 فبروری 1701م با حمله سپاهيان سوئدي به فرماندهي پادشاه اين كشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود كه پادشاه لهستان در سال 1698 در اتحاد مثلث با روسيه و دانمارك عليه سوئد شركت كرده بود. سرانجام اين جنگ در سال 1706م با پيروزي سوئدي‏ها پايان يافت.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1991 – در جنگ خلیج فارس در پی شکست و عقب‌نشینی ارتش عراق، اشغال کویت خاتمه یافت.

زادروزها

۲۷۴ – زادروز کنستانتین یکم، امپراتور روم؛ اولین امپراتور مسیحی.
۱۹۰۲ – زادروز جان استاینبک، نویسنده آمریکایی؛ برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۶۲.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کنستانتین یکم

۱۹۳۰ – زادروز جوآن وودوارد، بازیگر آمریکایی؛ برنده جایزه اسکار.
۱۹۳۲ – زادروز الیزابت تیلور، بازیگر آمریکایی؛ برنده جایزه اسکار.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان استاینبک

۱۳۰۳ – زادروز امیرحسین آریان‌پور، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم.

درگذشت‌ها

۱۹۳۶ – درگذشت ایوان پاولف، عصب‌شناس، فیزیولوژیست، روان‌شناس و پزشک روس؛ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۰۴.
۱۹۳۹ – درگذشت نادژدا کروپسکایا، نویسنده، انقلابی و آموزگار روس؛ همسر ولادمیر لنین.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
نادژدا کروپسکایا

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *