کافه کتاب واژه؛ گنجینه ی غنی کتاب و محلی برای بازی های فکری

در حالیکه امروزه فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در میان جوانان و نوجوانان این شهر و دیار کم رنگ تر از هر زمانی شده است، اما خوشبختانه عده ای از جوانان آستین همت برزده اند تا با خلاقیت های عامه پسند، پیشه ای آبرومندانه و تاثیر گذار در عرصه فرهنگ و ادب کشور را تهداب گذاری کنند تا اقشار با سواد جامعه را با کتاب و مطالعه آشتی دهند.اکنون کافه کتاب های متعددی در نوایی مختلف شهر هرات شکل گرفته است که در کنار پذیرایی از مشتریان با چای، قهوه، شیر و شیرینی و خدمات دیگری چون انترنت رایگان، فضای مناسب و ایده آلی را برای مطالعه کتاب و برپایی بزم های ادبی و شعر خوانی فراهم ساخته اند.
این کافه کتاب ها و متصدیان آنها فرصت مطالعه و نشست های ادبی را  برای عموم علاقمندان ایجاد کرده اند که با حضور در این اماکن می توان به دانایی خود افزود.
شاید شما هم از جمله کسانی باشید که در روز یا هفته و یا هم هر از گاهی، گذرتان به خیابان نوایی ( سی متره سابقه ) می افتد. در ضلع شمالی کودکستان بی بی سمیه و نزدیک به فرهنگسرای دوربین، جایگاه مناسب و ایده آلی است که می توانید، اوقات فراغت خود را در کنار سایر فرهنگیان و علاقمندان به کتابخوانی و دکلمه شعر و شاعران جوان و نوحوان بگذرانید.

بلی! آنجا «کافه کتاب واژه» است که در منزل دوم یک تعمیر دو طبقه واقع در شرق این خیابان واقع شده است.
پلکان ورودی آن داخل یک کوچه که به نوایی 20 مسما است، موقعیت دارد. با عبور از پلکان فراخ آن، به سالون پذیرایی می رسیم که با چیدمان و دکوراسیون زیبا، اشتیاق مراجعین را برای خواندن و البته نوشیدن یک فنجان قهوه بیشتر می کند؛ خوشبختانه هر دوی این ها را می توانید در همین کافه کنار هم داشته باشید. ولی بیشتر از هر چیز دیگری در کافه کتاب واژه، قفسه هایی از کتاب در چهار اطراف آن خودنمایی می کنند.
قسمت اول این کافه به میز معلومات و گرفتن سفارش متقاضیان اختصاص دارد. با گذشتن از این قسمت وارد سالون نسبتاً بزرگی می شوید که در جای جای آن میز و چوکی ها و مبلمان های دو تا چند نفره چیده شده است. سراپرده های پنجره ها و کنار تاق های ان کافه چنان با سلیقه ای خاص از ساده ترین اجناس همچون گونی و تار های نخ به رنگ های مختلف تزئین شده است که در همان مرحله نخست، نگاه های مشتریان را به جانب خود جلب می کند. البته از قفسه های کنار دیوار های این سالون هم می توانید کتاب مورد علاقه تان با موضوعات مختلف از جمله ادبیات، عرفان، انجینیری، سیاست و… را هم برای خواندن انتخاب کنید و بر سر میزتان ببرید.


عناوین کتاب ها نشان می دهد که با کتاب های متنوع و مفید  رو به رو هستید، وقتی کتاب و میز مورد علاقه تان را پیدا کردید، نوبت به سفارش تان از کافه می رسد. مینوی « کافه کتاب واژه » شامل گونه های مختلف چای، قهوه، شیر و شیرینی است که صد البته طعم و لذت قهوه آن، واقعاً خاص است.  در همین حال انتخاب های دیگری هم مثل نوشیدنی های سرد از قبیل انواع و اقسام انرژی نیز پیش روی شماست که البته اگر میل داشته باشید، می توانید سفارش بدهید.
یکی از ویژه گی های دیگر کافه کتاب واژه، علاقمندی جوانان به بازی های فکری چون شطرنج است.


به علاوه روز های سه شنبه هر هفته بعد از ساعت سه بعد از ظهر بزم ادبی برپاست و در آن اشتراک کنندگان بنا به میل شان، به دکلمه شعر و اجرای دیگر برنامه ها می پدازند.
در ضمن اگر کتابی را انتخاب نمودید و از آن خوش تان آمد، می توانید جهت مطالعه در بیرون از کافه، به امانت بگیرید.


درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *