تجلیل از شب یلدا در فرهنگسرای دوربین

همه ساله، صنف خبرنگاری، کارمندان رسانه ها، مسوولان نهادهای رسانه ای به بهانه شب یلدا در فرهنگسرای دوربین گرد هم آمده، قصه می کنند، شعر می خوانند، موسیقی محلی گوش می دهند، خاطرات خویش را نقل می کنند و هم در مورد چالشهای حوزه کاری شان بحث‌ می کنند
امسال نیز فرهنگسرای دوربین همچون سال های گذشته از شب یلدا تجلیل كرد. در این محفل فعالان عرصه ادب، فرهنگ و رسانه ای هرات به ایراد سخن پرداختند.
گفتنی است، فرهنگسرای دوربین از مراسم شب یلدا همه ساله با جمع شدن جمع کثیری از فرهنگیان و هنرمندان و با خواندن شعر حافظ و شاهنامه، دانه کردن انار و بریدن هندوانه و گوش دادن به قصه ها، داستان ها و خاطرات بزرگان و گذشتگان تجلیل تجلیل به عمل می آورد.

شب یلدا آخرین شب ماه قوس و درازترین شب سال می باشد که فردای این شب را (چله) می گویند و در برخی مناطق کشور تجلیل می شود.

شب یلدا یا شب چله از دیر زمانی با این سرزمین پیوند دارد و ریشه آن به ۷۰۰۰ هزار سال پیش از امروز می رسد.

به نقل از کتاب اوستا ، بلخ نخستین سرزمینی می باشد که تاریخ را به دنیا هدیه داد، یعنی نخستین روز تاریخ از بلخ شروع می شود.

مردمانی  که دراین مرز و بوم زیست داشتند، کشاروز بودند و همیشه کوشش میکردند تا برای بهبود کشاورزی خویش سال و ماه را بدانند.

این مردمان  جشن های زیادی را در هر موسم از سال میگرفتند که از ان جمله یکی هم جشن شب یلدا ( شب چله ) می باشد که تا هنوز در سرزمین ما و در کشور هایی چون ایران و تاجیکستان در آخرین شب فصل خزان از این شب چله تجلیل میکنند.

هموطنان ما با تهیه میوه های  خشک و تازه مانند هندوانه ، انار، میوه های خشک و همچنان شیرینی ها سنتی و محلی ، شاهنامه خوانی،  نقل داستانهای بیژن و منیژه، وامق و عذرا ، رستم و سهراب، اسکندرنامه و …  در کنار بزرگان خانواده  شب را به صبح می رسانند.

در برخی از کشور ها با پایکوبی ها ، فال گرفتن از دیوان حافظ شیرین سخن، طولانی ترین شب سال را گرامی میدارند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *