رونمایی کتاب، نمایشگاه عکس و افتتاح سالون علامه صلاح الدین سلجوقی؛ سه تیر و یک نشانه

سالون برگزاری نمایشگاه های هنری علامه سلجوقی که به کمک مالی ریاست آژانس انسجام و همکاری ترکیه (تیکا)، دفتر هماهنگی پروگرام هرات (حوزۀ غرب) ترمیم و بهسازی شده است، با حضور والی و مقامات عالی رتبه  دولتی و جمع کثیری از فرهنگیان، هنرمندان و اهل مطبوعات کشور افتتاح   و جهت اجرای هر چه بهتر فعالیت ها و برنامه های نمایشگاهی، به ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تحویل داده شد. این سالون بعد از ترمیم و مرمت به امکانات و تجهیزات مورد نیاز از قبیل دستگاه های امپری فایر و بلندگو های استندرد مجهز گردیده و از سیستم نورپردازی و امکانات سردکننده و گرم کننده نیز برخوردار گردیده است.


در روز افتتاح این سالون که  مصادف با سی و مین  سالگشت درگذشت استاد محمد علم غواص مورخ، پژوهشگر و شاعر برجستۀ معاصر هرات به همراه شده بود، از کتاب  «مجموع چهار اثرِ استاد غواص» نیز که توسط دفتر تیکا – هرات چاپ گردیده است، رونمایی به عمل آمد. همچنان در هماهنگی با فامیل استاد غواص،، بخشی از آرشیف آلبوم عکس هایی که توسط دوربین استاد محمد علم غواص ثبت گردیده بودن، در قالب نمایشگاهی زیر عنوان «چشم انداز افغانستان از دریچۀ دوربین استاد غواص» در همین  سالن ببه نمایش در آمد که به مدت دو روز  پیدا م
این مراسم که با حضور عبدالقیوم رحیمی، والی  ولایت هرات و جمع کثیری از فرهنگیان برگزار گردیده بود، با سخنان  والی هرات آغاز گردید. آقای رحیمی در جریان سخنان خود از شخصیت علمی و فرهنگی استاد غواص به نیکی یاد نموده و همچنان از دفتر تیکا نیز بخاطر مرمت آبده های تاریخی،، چاپ کتاب و سایر فعالیت های فرهنگی آن تقدیر و تمجید نمود.
همچنان علی ارغون چینار رئیس دفتر پروگرام هرات (تیکا)، از کارکردها و آثار بجا ماندۀ استاد محمد علم غواص تقدیر نموده، در جهت نهادینه سازی بزرگداشت از تمامی فرهنگیان و معرفی آن ها به جامعه و ثبت این بزرگان در حافظۀ تاریخی افغانستان، تلاشهای تمامی اقشار جامعه را خواستار شد.


سپس محترم عبدالغنی نیک سیر یک تن از همراهان مرحوم استاد غواص، گوشه ای از خاطرات خویش با استاد غواص را بیان نموده، یاد آور شدند که، استاد غواص همیشه در جهت تعالی و رشد فرهنگ نویسنده گی در کشور تاکید داشته، آثار و تواریخ روزمره را ثبت مینمودند.
در این محفل استاد محمد ناصر رهیاب در مورد زندگی، آثار و اندیشه های استاد غواص بحث نموده، یاد آور شد که، استاد غواص همواره در تلاش این بود تا آثار مختلف را از گویش های مردمی جمع آوری نماید مخصوصا در قسمت جمع آوری طنزهای موجود در جامعه، سهم خیلی بسزایی را در ادبیات معاصر ایفا نمود. آقای رهیاب همچنان از دفتر تیکا – هرات در جهت برگزاری همچین محافل فرهنگی و بزرگداشت از فرهنگیان اظهار سپاس نمود.
همچنان صالحه غواص از جانب فامیل استاد محمد علم غواص، نیز در مورد خاطرات خود با پدرش و تلاش های شبانه روزی وی در جهت ثبت آثار مختلف و سرودن اشعار ناب، سخنرانی نمود.

در پایان مراسم نواسۀ استاد غواص داکتر فاروق احمد صدیقی و  دیگر اعضای فامیل غواص ضمن گرفتن عکس یادگاری با اشتراک کنندگان، از دفتر تیکا- هرات در جهت چاپ کتاب مجموع چهار اثر استاد غواص و  همچنان برگزاری نمایشگاه آثار و عکس های استاد غواص تشکری و به رسم یاد بود، لوح سپاس را برای ریاست دفتر تیکا- هرات تقدیم کردند. محفل با دکلمۀ اشعار استاد، توزیع کتاب به مهمانان و بازدید از نمایشگاه توسط مهمانان ختم گردید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *