« ادبیات کلاسیک و نوین ترکی» در هرات به بحث گرفته شد

«نظری بر ادبیات کلاسیک و نوین ترکی»، عنوان دومین جلسه از سلسله صحبت های عنعنوی در کتابخانه و سالن کنفرانسِ ریاست آژانس انسجام و همکاری جمهوری ترکیه (تیکا)، دفتر هماهنگی پروگرام هرات (حوزۀ غرب) بود که، توسط محترم استاد احمد غنی خسروی رئیس و استاد فاکولتۀ ادبیات و علوم بشری پوهنتون هرات، ارائه گردید.

در آغاز محفل آیاتی چند از کلام الهی توسط یک تن از محصلین فاکولتۀ ادبیات پوهنتون هرات قرائت گردید، سپس محترم علی ارغون چینار رئیس دفتر هماهنگی پروگرام هرات (تیکا) بعد از عرض خوش آمدید به مهمانان، در مورد اهمیت زبان تورکی و آشنایی با ادبیات کلاسیک و نوین تورکی، موضوعاتی را ارائه نموده همچنان یاد آور شدند که، وزارت اطلاعات و کلتور جمهوری تورکیه آمادۀ هر نوع همکاری مالی، در قسمت ترجمه و چاپ کُتب معتبر علمی و ادبی تورکی به دیگر زبان ها مخصوصاً زبان دری میباشد. ازین رو، تمام ناشران میتوانند تا از این فرصت طلائی استفاده نمایند. آقای چینار همچنان اظهار نمودند که قرار است تا در آیندۀ نه چندان دور، دیپارتمنت زبان و ادبیات تورکی در چهار چوب فاکولتۀ ادبیات پوهنتون هرات فعال و مورد استفادۀ فرهنگیان قرار گیرد.

سپس محترم استاد احمد غنی خسروی رئیس فاکولتۀ ادبیات و علوم بشری پوهنتون هرات درمورد تاریخ کشور تورکیه و پیدایش ادبیات تورکی معلومات جامع و جالبی را ارائه فرمود که، مورد تقدیر و تمجید تمامی مهمانان قرار گرفت.

استاد خسروی ادبیات تورکی را که مشتمل بر ادبیات کلاسیک و نوین هست نقد نموده، از فعالیت ها و آثار نویسنده گان زبان تورکی، در روند پیشرفت و اعتلای ادبیات این زبان ذکر نمود و یاد آور شد که، جوانان و نویسنده گان افغانستان نیز میتوانند ادبیات تورکی را الگوی خود قرار داده؛ آثار فوق العاده ای را داشته باشند. وی همچنان خاطر نشان ساخت که آثار موجوده نشان میدهد اینکه ادبیات تورکی از جمله غنی ترین و پر بارترین ادبیات دنیا می باشد، چون تلفیقی از ادبیات شرقی و غربی از جمله ادبیات فرانسه هست که باعث شده تا ادبیات این زبان همواره رو به صعود باشد و بدرخشد.

استاد خسروی همچنان یاد آور شد که تورک ها در تمام عرصه ها توانستند در جهان جایگاه ویژه ای داشته باشند مخصوصاً در قسمت ادبیات که توانسنتد چندین جایزۀ ادبی، از جمله جایزۀ نوبل ادبیات سال 2006 توسط اورهان پاموک نویسندۀ نام آشنای تورکی را ازآن خود کنند، که باعث افتخار است.
متن کامل سخنان استاد احمد غنی خسروی، در آیندۀ نزدیک روی صفحۀ فرهنگی و هنری تیکا-هرات که لینک آن در ذیل موجود هست، نشر خواهد گردید.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *