رونمایی از کتابی تازه، اینبار از میان سفرنامه ها

 

گزارش از بانو مرضیه ابراهیمی

« کتاب “افغانستان در بن‌بست جنگ جهانی دوم » که از سوی انتشارات “آن”  انتشار یافته است، روز سه شنبه چهاردهم ماه عقرب سال روان در شهر هرات رونمایی شد. این اثر پیش از رونمایی از سوی استادان و نویسندگان با حضور شمار زیادی از نویسندگان، فرهنگیان، هنرمندان و دانش‌جویان نقد گردید. نصرالدین سلجوقی گردآورنده، تعلیق‌کننده و مترجم این اثر که یک سال را برای ترتیب این اثر وقت گذاشته است، می‌گوید تلاش کرده است تا با این کتاب روایت‌های گذشته افغانستان را برای مردم بازگو کند. به گفته آقای سلجوقی، این اثر ۲۵۰ برگ دارد که در آن تلاش کرده تا سفرنامه اسکار فن نیدر مایر به هرات همراه با قدیمی‌ترین عکس‌ها را به چاپ برساند. وی همچنین اظهار داشت که سفر نیدرمایر و هیئت همراه وی به افغانستان در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی بوده که سفرشان به هدف تشویق افغانستان و ایران برای خروج از زیر سلطه انگیس بوده است. آقای سلجوقی در مجموع نزدیک به ۱۰ اثر دارد که با موضوعات مختلف در زبان‌های فارسی و انگلیسی در زمان‌های متفاوت گردآوری و چاپ نموده است.

یادنامه علامه سلجوقی، موسیقی و تئاتر در هرات، نظر گذرا بر ادبیات عامیانه افغانستان، جلوه‌های هنر، افغانستان در آیینه تصویر، کیهان نور و برخی دیگر اثرها از نمونه‌های مهم و برجسته نوشتاری این نویسنده است.

آقای سلجوقی در کشور ایرلند در پهلوی انتشار نشریه‌هایی، فعالیت‌های فرهنگی و ادبی زیادی نیز برای معرفی فرهنگ افغانستان در جامعه ایرلند انجام داده است. آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز چاپ کتاب‌های جدید را برای جامعه بسیار مهم خوانده آن را دریچه‌ای برای تولید علم و دانش در هرات می‌داند.

آقای رئوفیان برخی نقاط قوت و ضعف این کتاب را نیز برشمرده اما اظهار داشت که درس‌های زیادی این کتاب برای مخاطبانش ارائه می‌کند. رئیس این اداره همچنین گفت که در کتاب “افغانستان در بن‌بست جنگ جهانی دوم” برخوردهای نیک، رفتار حلیمانه و مهمان‌نوازی مردم هرات و گذشته پرافتخار آن به قلم آمده است. رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات همچنین تاکید داشت؛ که جامعه کنونی ضرورت مبرم به ترجمه‌های بیشتر و نوشتن کتاب‌های بیشتر دارد تا روزنه علم و دانش فراخ‌تر گردد. وی این را ضرورت به شکل‌گیری نهضت ترجمه در افغانستان دانست.

در عین حال روح‌الامین امینی مسئول انتشارات “آن” می‌گوید این اولین اثر با محتوای سفرنامه‌ است که از سوی این انتشارات به نشر می‌رسد. وی تیراژ چاپ این کتاب را ۵۰۰ جلد گفت که برای اولین‌بار به چاپ رسیده است. به گفته آقای امینی، این انتشارات در طی یک سال بیش از بیست اثر با محتواهای مختلف از نویسندگان را به زیور چاپ آراسته نموده است. کتاب “افغانستان در بن‌بست جنگ جهانی دوم” گوشه‌ای از تاریخ افغانستان و وضعیت جامعه آن زمان را بیان می‌کند. در این اثر همچنین از آثار باستانی افغانستان بخصوص هرات، اطلاعات و عکس‌های باارزشی را برای خواننده ارائه کرده است. این کتاب از سوی داکتر محمد داوود عرفان و داکتر محمدعارف فصیحی دولت‌شاهی استادان دانشگاه مورد نقد قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف آن بررسی گردید. نویسندگان و اهل قلم، اما تولد هر کتاب را روزنه تولید دانش در هر جامعه‌ای می‌دانند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *