همایش رونمایی از کتاب « نگرش‏‌هایی در اندیشۀ امام مودودی»

« نگرش‌هایی در اندیشۀ امام مودودی » عنوان کتابی است توسط دانشمند نیک‌نویس و بلندآوازۀ جهان اسلام دکتور یوسف قرضاوی حفظه‌الله پیرامون اندیشۀ امام مودودی رحمه‌الله نگاشته شده است، که اخیرا توسط برادر عزیز مان محمد شعیب دلاوری به زبان فارسی ترجمه و توسط نشر احسان چاپ و تکثیر شده است.

این کتاب روز جمعه 26 میزان با حضور مسؤولین و ارکان زون غرب جمعیت اصلاح افغانستان در هرات رونمایی گردید.
این برنامه با گردانندگی محترم محمد شفیع رحمانی آغاز گردید. سپس استاد عبدالرحمن عزام نویسنده و مدرس مدرسۀ احیاء العلوم هرات در جایگاه قرار گرفته و ضمن اشاراتی کوتاه به شخصیت‌های دکتور یوسف قرضاوی، امام مودودی و تقدیر از مترجم، در باب معرفی کتاب به بیان نکات ذیل پرداختند:- «دکتور یوسف قرضاوی درین کتاب پیرامون شخصیت و بیان اندیشه‌های امام مودودی رحمه‌الله پرداخته و فهم درست اندیشه های او را مبتنی به فهم اوضاع هند؛ خاستگاه اندیشه های او بیان داشته و سپس از چند اندیشۀ حاکم بر هند، نام برده است».

– در قسمتی دیگر، سه ویژگی «پایبندی به اسلام کامل»، «واقع‌نگری»، و «رویارویی و هجوم بر اندیشه‌های نادرست به‌جای اتخاذ موضع دفاع از اسلام و یا عذرخواهی در برابر دیگران» اشاره نموده و آن را از شاخصه‌های مهم اندیشۀ امام مودودی برشمردند.
– دکتور قرضاوی در قسمتی از کتاب به شخصیت امام مودودی پرداخته و او را به اندیشمندی مصلح و دعوتگری سازنده که هم در عرصۀ تالیف کتاب قلم زده و هر در زمینۀ تالیف رجال قدم برداشته است، متصف نموده است و می گوید: «او طبیبی‌ست درد آشنا، طبیب درد های جامعۀ اسلامی و انسانی که آن ها را درست تشخیص داده و داروی لازم را نیز تجویز کرده است».
– نویسنده در قسمتی از کتاب، منتقدین امام مودودی را به دسته‌های ذیل تقسیم‌بندی نموده و به بیان علل اختلاف با وی پرداخته است: «منتقدین وی یا سکولارهایی اند که در واقع با اسلام مشکل دارند؛ یا بازرگانانی به نام تصوف که برانند تا ازین در به نام و نان و نوایی برسند؛ یا حسادت ورزانی که چشمِ دیدنِ او و تلاش‌هایش را نداشته اند؛ شماری دیگر هم با وی در امور و آراء اجتهادی اختلاف نظر دارند که بی‌مورد آن را بزرگ جلوه داده اند؛ و گروهی هم از منتقدان استاد مودودی دعوتگران بزرگی اند که به علت تفاوت زاویۀ دید به مسایل، در برخی از نظریات و مباحث فکری و روش کار اسلامی، با ایشان موافق نیستند، اما به مقام امام مودودی احترام دارند و جایگاه او را در عرصۀ دعوت و خدمت به دین، می پذیرند. درین نوع تفاوت دیدگاه اشکالی نیست و انسان‌ها به طور طبیعی در چنین مسائلی اختلاف نظر دارند و خواهند داشت.
– نویسنده در اخیر به بیان دو نمونه از نقد های وارده بر امام مودودی که توسط امام سید ابوالحسن ندوی و دکتور محمد عمّاره صورت گرفته است، اشاره نموده و کتاب خویش را به پایان برده است.
و در اخیر، برنامه با اهدای کتاب به مسؤولین شعبات جمعیت اصلاح در زون غرب، به پایان رسید.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *