برگزاری سمینار علمی- تحقیقی استاد کمال‌الدین بهزاد در هرات

Image may contain: 7 people, people standing, wedding, flower, suit and outdoor

گزارش از بانو مرضیه ابراهیمی

به پیشواز از صدمین سال‌گرد استرداد استقلال کشور سمینار علمی تحقیقی استاد کمال‌الدین بهزاد، نقاش، میناتوریست و چهره درخشان عصر تیموریان امروز در هرات برگزار گردید. این سمینار علمی با حضور پوهاد محمد رسول باوری معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، غلام داود هاشمی معاون و سرپرست مقام ولایت هرات، آریا رٸوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ، مشاور وزیر اطلاعات وفرهنگ، هیات همراه شان، هنرمندان، نویسنده گان، استادان پوهنتون و شمار زیادی از فرهنگیان برگزار گردید.

 

Image may contain: 1 person

پوهاند محمد رسول باوری معین وزارت اطلاعات و فرهنگ با ابراز خرسندی از برگزاری این سمینارعلمی تحقیقی گفت: ” رئیس جمهور کشور برای برگزاری این سمینارها توجه خاص داشته و تاکید دارد تا به چنین شخصیت‌ها بیشتر پرداخته شده و در موردشان تحقیقات همه جانبه صورت گیرد “. معین وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره، به سه عنصر کلیدی استعداد فکری، شرایط زندگی و محیط زندگی هنرمند، آن را در خلق آثار هنری ناب و بی‌نقص موثر می‌داند. به گفته آقای باوری استاد کمال‌الدین بهزاد برعلاوه این که این سه عنصر را در وجودش نهفته داشت، دو مشخصه مهم دیگر نیز در شکل‌گیری شخصیت درخشان بهزاد نقش اساسی داشت. معین این وزارت جسارت، تحمل‌پذیری و همزیستی را از مشخصه‌های بارز این چهره درخشان عصر تیموریان می‌داند.

Image may contain: Farzana Mohammadi

در کنار این آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز که برگزاری این سمینارها را برای شکافتن ابعاد شخصیتی بهزاد یک نیاز مبرم می‌داند، می‌گوید: این چهره درخشان عصر تیموری‌ها و آثار بی‌بدیلش بیشتر از این‌ها نیازمند تحقیق و مطالعه می‌باشد. به گفته آقای رئوفیان خوشبختانه رئیس جمهور کشور به این موضوعات توجه خاصی مبذول داشته است. به باور آقای رئوفیان بهزاد از نادرترین شخصیت‌های هنری تاریخ است که نگاه متفاوت به واقعیت‌ها داشته است، بهزاد برای اولین بار است که در تاریخ بشر واقعیت‌های عینی را از دریچه هنر برجسته می‌سازد. رئیس این اداره یکی از دلایل ماندگاری آثار بهزاد را آمیختن هنر با عرفان می‌داند، به گفته وی شخصیت‌های بزرگ عرفانی و علمی تاریخ اسلام چون مولانا عبدالرحمن جامی، علی شیر نوایی و میرک نقاش در شکل‌گیری شخصیت هنری و عرفانی این چهره درخشان عصر تیموریان نقش بنیادی داشته است. رئیس این اداره همچنین با یادآوری این مطلب که بهزاد پس مانی، شخصیت تکرارنشدنی است تاکید براین دارد که باید برگزاری چنین سمینارها و پژوهش‌ها از سوی نسل حاضر به منظور شگافتن بیشتر شخصیت بهزاد ادامه یابد. وی همچنین به معین وزارت اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد نمود تا در هرات مرکز هرات‌شناسی ایجاد شده تا از داشته‌ها و ارزش‌های فرهنگی این ولایت به شکل بهینه آن پاس‌داری گردد.

Image may contain: 9 people, people standing, suit and indoor

در عین حال داکتر غلام‌ داوود هاشمی معاون و سرپرست مقام ولایت با تبریک‌گویی صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور هفته فرهنگی را نیز به همه حاضرین تبریک گفت. به گفته آقای هاشمی هرات و مردمش به داشتن چنین علما، عرفا و مشاهیر بزرگ تاریخ این سرزمین، افتخار کرده و به خود می‌بالند. معاون مقام ولایت تاکید بر این داشت که مردم افغانستان بخصوص هرات در قبال استاد کمال‌الدین بهزاد و دیگر شخصیت‌های بزرگ علمی و هنری این سرزمین دین بزرگی بر گردن دارند. به گفته آقای هاشمی پاس‌داری، حراست و پژوهش عمیقانه در مورد آثار و شخصیت‌ این بزرگان از مسئولیت‌های بزرگیست که باید انجام داد.

Image may contain: 17 people, people standing and indoor

این در حالیست که دو روز قبل نیز سمینار مشابهی در کابل پیرامون آثار و شخصیت هنری و عرفانی استاد کمال‌الدین بهزاد برگزار شده بود. همچنین در پایان این سمینار برخی مقالات و آثار مهم علمی و تحقیقی‌ای که پیرامون شخصیت بهزاد توسط اساتید و اهل قلم تهیه شده بود در حضور اشتراک‌کنندگان به خوانش گرفته شد. قطعنامه‌ای نیز در اخیر برنامه با موافقت حاضرین به تصویب رسید، برخی از موارد این قطعنامه قرار ذیل است، روی زوایای تاریک شخصیت و آثار بهزاد تحقیق شود، تدویر سمینار علمی در منطقه پیرامون ابعاد مختلف شخصیتی بهزاد، تدویر این سمینارها در دیگر ولایات، مرمت مقبره استاد کمال‌الدین بهزاد هر دو سال یک بار، ساخت نشان فرهنگی بهزاد و اهدای آن به مقام ریاست جمهوری، تخصیص و نام‌گذاری بخشی از کتابخانه عامه هرات به نام بهزاد و ایجاد مرکز هرات‌شناسی.

Image may contain: 22 people, including Farzana Mohammadi, people smiling, people standing

همچنان در اخیر سمینار مراسم گل‌گزاری برسر مقبره استاد کمال‌الدین بهزاد  با حضور معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و هیئت همراه، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، فرهنگیان، هنرمندان و زنان صورت گرفت. این مراسم به پاس ارج‌گزاری به شخصیت والای هنری و عرفانی استاد کمال‌الدین بهزاد نقاش، میناتوریست و چهره درخشان عصر تیموریان صورت گرفت. در گوشه‌یی از این مراسم، هیئت متذکره همچنین از مجموعه سید عبدالله مختار که مقبره استاد کمال‌الدین بهزاد نیز در جوار آن قرار دارد بازدید نمودند. پوهاند محمد رسول باوری، هیئت همراه و آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات با اتحاف دعا بر روح بزرگ آن چهره درخشان هنری و عرفانی دوره تیموریان اکلیل گلی نیز بر مزار استاد کمال‌الدین بهزاد گذاشتند. آقای رئوفیان با یادآوری این مطلب که بهزاد پس از مانی، شخصیت تکرارنشدنی در تاریخ هنر است، می‌گوید: بهزاد با آن استعداد خارق‌العاده‌اش در تاریخ هنر این سرزمین آثار بی‌بدیل و ماندگاری خلق کرده است. در حالی بر مقبره این چهره بزرگ هنری و عرفانی دوره تیموری‌ها گل‌گزاری می‌شود که معین و هیئت همراه‌شان در سمینار علمی تحقیقی استاد کمال‌الدین بهزاد که در هرات برگزار شده بود حضور یافته بودند. در این سیمینار مهم‌ترین مقالات علمی تحقیقی تهیه شده توسط برخی استادان و هنرمندان به حضور معین وزارت و رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات به خوانش گرفته شد.

Image may contain: 8 people, including Zalmay Safa, people standing, suit and outdoor

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *