سمپوزیم استاد کمال الدین بهزاد از کابل، تا به هرات

نتیجه تصویری برای استاد کمال الدین بهزاد
مسولان فرهنگی ولایت هرات در هماهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنک کشور از چندی بدینسو تلاش های گسترده ای را روی دست گرفته اند، تا از شخصیت نامدار استاد کمال الدین بهزاد بگونه شانداری تجلیل بعمل آورند.
دراین برنامه که در قالب سمپوزیم علمی و فرهنگی در اوایل ماه اسد سال روان درشهرهرات برگزار خواهد شد، جمع کثیری از چهره های فرهنگی، ادبی، شاعران و اهل قلم کشورشرکت خواهند نمود و به ارائه مقامات پیرامون این شخصیت بزرگ هنری کشور خواهند پرداخت.
آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در نشستی که امروز با حضور آمرین و مدیران بخش های مختلف این اداره تدویریافته بود، بیانکرد” : قرار است تا مراسم افتتاحیه این سمپوزیم در شهر کابل برگزار و دیگر برنامه های ویژه این سمپوزیم از روز دوم در ولایت هرات بمعرض اجراء گذاشته شود “.
آقای رئوفیان افزود: کلیه مهمانان دعوت شده در روز نخست سمپوزیم به هرات خواهند آمد و شاهد برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی خواهند بود که در قالب هفته فرهنگی در ولایت هرات تدارک دیده شده است.
در همین خصوص هنرمندان ولایت هرات نیز ضمن استقبال از راه اندازی هفته فرهنگی بمناسبت صدومین سالگرد استقلال افغانستان در ولایت هرات اقدام به تمرین و آماده شدن به اجراء برنامه های هنری شدن، که در قالب برنامه های متنوع به اجراء در خواهد آمد.
همچنان در کنار برنامه های مناسبتی این هفته از شخصیت های مهم فرهنگی، هنری، و ادبی ولایت هرات که طی سالیان گذشته افتخارات فراوانی را کمایی نموده اند با اهداء جوایز و تقدیرنامه ها تقدیر بعمل خواهد آمد.
گفتنیست:برگزاری بزم شعر، جشنواره موسیقی، فیستوال فیلم های کوتاه هنری، نمایشگاه عکس، نقاشی، مینییاتور و خطاطی و نمایشات سرکس از جمله برنامه های متنوع هفته فرهنگی در ولایت هرات خواهد بود.

نتیجه تصویری برای استاد کمال الدین بهزاد

استادکمال الدین بهزاد  از بزرگترین ومعروفترین نقاشان و میناموریستان کشور در هرات میباشد. وی در قرن دهم می زیست و در سال 829 هجری شمسی به دنیا آمده است  امّا بازهم  معلوم نیست که این تاریخ درست است ویا خیر؟

استاد او  امیرروح الله معروف به میرک نقاش هراتی  کتابدار سلطان حسین بایقراه  در زمان سلطنت تیمورشاه در هرات  بود.

استعداد و مهارت  بی نظیر بهزاد سبب شد تا به زودی توجه وزیردانشمند و هنردوست سلطان حسین بایقرا، امیرعلی شیرنوایی به جانب بهزاد جلب شود و او زمره ی خواص امیردر آید.  استاد بهزاد در ایامی که در بار سلطان حسین بایقرا به سرمی برد، از الطاف شاهانه  و توجهات خاص شاه وزیراعظم برخوردار بود. از همین رو ، در این دوران  در آسایش و رفاه می زیست و همه  توان خود را  در راستای  آفرینش آثار  بی بدیل هنری سپری می نمود. پربارترین  و بهترین دوران عمر استاد بهزاد همین دوره بود.  پس از آنکه  سلطنت تیموریان  به پایان رسید  شیبک خان ازبک هرات را تصرف  کرد، ولی استاد بهزاد وطن خویش را ترک ننمود و در هرات ماند. در مدتی که شیبک خان در هرات فرمان  می راند  استاد بهزاد  بناء به درخواست  شیبک خان صورت وی را  به تصویر کشانید.

 تصویر شیبک خان (توسط علامه بهزاد)

این تصویر ، یکی از شاهکارهای  بهزاد بود که  توجه همه را به خود جلب نموده بود.  چهره مقتدر و هوشمند او مبین جاه طلبی و قدرت خواهی  بزرگ او می باشد.

در دوره حکومت شاه تهماسب بهزاد  زیر قهر وی قرار گرفت این وضعی که آن شاه  جوان  با بهزاد  در پیشه گرفته بود هنوز معلوم نیست.  چون او به گفته شاه ایران  به تبریز رفتنه بود چند وقت بعد   به دیدن  خواهرزاده اش رستم علی به هرات آمد.   استاد بهزاد اطلاع نداشته بود که رستم علی ماه پیش وفات نموده بود.   به گفته بعضی ها استاد بهزاد  چند ماه  بعد از وفات رستم علی  خودش نیز وفات نموده است مقبره این بزرگوار در  شمال کوه مختار موقعیت دارد.  سه سال پیش سنگ مقبره آن بزرگوار به سرقت برده شده است. به گفته بعضی ها مقبره رستم علی خواهرزاده اش بازشده بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *