برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی « اسب  آخال تکه » در ترکمنستان

 

بین الملل:

————-
نهمین مجلس نوبتی انجمن بین المللی « اسب  آخال تکه » در شهر عشق آباد برگزار گردید.
در تاریخ 26 آپریل 2019 نهمین مجلس توبتی انجمن بین المللی اسب آخال تکه تحت رهبری قربانقلی بردی محمدوف « رئیس جمهور ترکمنستان »  در شهر عشق آباد پایتخت آن کشور برگزار شد.
رئیس جمهور ترکمنستان « قربانقلی بردی محمدوف» به مناسبت آغاز به کار نهمین مجلس نوبتی انجمن بین المللی اسب آخال تکه برای نمایندگان و اعضاء های داخلی و خارجی این مجمع تبریک گفته و اشتراک ایشان را به وطن اصلی اسب آخال تکه یعنی ترکمنستان خیر مقدم گفت.

در سال 2010 مرکز انجمن بین المللی اسب آخال تکه در شهر عشق آباد بنا نهاده شد، از آن تاریخ به بعد سالانه مجلس بین المللی اسب آخال تکه در شهر عشق آباد برگزار میگردد.
در حال حاضر این انجمن از سی و دو کشور جهان 147 عضو رسمی و افتخاری داشته و اعضای این انجمن در هر سال در حال افزایش است.
در این مجلس درباره رشد اسب های آخال تکه و همچنین رشد روز افزون  ورزش های بین المللی اسب سواری، بحث هائی صورت گرفت و اعضاهای خارجی جدید به این انجمن پذیرفته شد.
رئیس جمهور ترکمنستان از عملکرد های این انجمن از سال تاسیس تا حال تقدیر به عمل آورده، خاطر نشان گردید که نگهداری و افزایش اسب های آخال تکه سیاست دولت ترکمنستان را به درجه  بالاتر رسانده است.
گفتنی است، همه ساله در روز یکشنبه اخیر ماه اپریل در ترکمنستان جشن ملی اسب آخال تکه و همچنین نمایشگاه صنعتی و فرهنگی ترکمنها به طرز با شکوهی برگزار میگردد، اشتراک بیش از 300 نماینده از کشور های مختلف دنیا از جمله افغانستان در این جشن نماینگر با کیفیت و دلچسب بودن اسب آخال تکه میباشد، در جریان این جشن مسابقه زیبائی اسب آخال تکه، مسابقه اسب دوانی  و مسابقات ملی روی اسب برگزار میگردد.

همچنان کمی قبل این کنفرانس ملی ، « کتاب جدید رئیس جمهور ترکمنستان» قربانقلی بردی محمدوف با نام  « در اسب هم وفا است هم صفا » نیز رو نمائی شد.
چاپ این کتاب به مناسبت جشن ملی اسب آخال تکه برای تمامی ترکمنان و علاقه مندان اسب آخال تکه یک هدیه ای بسیار ارزشمند به شمار می آید.
این کتاب هشت فصل دارد و در مورد تاریخچه  پیدایش و ساختار اسب در جهان به طور مفصل معلومات ارائه میکند، گفتنی است، این کتاب به چند زبان رایج دنیا ترجمه گردیده است.
تاکنون چندین رونمائی رسمی از این کتاب در وزارت خانه ها، ادارات دولتی و دانشگاهای ترکمنستان صورت گرفته است. در جریان رونمائی رسمی این کتاب، کارمندان نخبه وزارت خانه ها، استادان دانشگاه ها، کارمندان فرهنگی، رسانه های همگانی، نهادهای اجتماعی، استادان صنعت و معلمین مکاتب سخنرانی نموده و در باره اهمیت این کتاب و همچنین بلند بردن ظرفیت اسب شناسی در بین ترکمنان بسیار مفید دانستند و همچنان در راستای حفظ و انتقال نسل به نسل این کتاب، یک صدا تاکید نمودند. اشخاص فوق الذکر خطاب به جلالتمآب رئیس جمهور ترکمنستان بخاطر حفظ و رشد میراث ملی یعنی اسب آخال تکه تشکر و قدر دانی نمودند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *