میوه جات تازه ولایت هرات

نتیجه تصویری برای میوه جات

انواع میوه‌ ها در ولایت هرات بدست می آید.  میوه هایی شامل: آلو، شفتالو، زردالو، آلبالو، هندوانه ، سیب، شاه توت، خیار، هندوانه ، طالبی و… بیش از همه در هرات یافت می شود.

میوه ها علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماری ها می شوند.

اما پر طرفدار ترین میوه های تابستانی، میوه های آبدار هستند که مهم ترین آن ها هندوانه، خربوزه، آلو ، شفتالو ، آلو گیلاس و زردالو می باشند.

کاهو:

رواشک

خیار:

توت:

شاه توت:

توت زمینی:

خرمالو:

ناک:

آلو:

 

آلو سرشار از آهن، ویتامین های B2، B3،‌ B6، C، K،‌ مس،‌ منیزیوم، منگنز و پتاسیم است.  مطالعات نشان می دهد، مصرف آلوی خشک، قدرت آنتی اکسیدانی بدن را بالا برده و بعضی عوامل خطر آفرین سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. مصرف آلو می تواند، از کاهش تراکم استخوانی پیشگیری کند که این مسئله می تواند، به سلامت استخوان ها در خانم ها کمک کند. مصرف 12 عدد آلو ( 100 گرام) در روز به مدت 3 ماه علائم خونی نشان دهنده تشکیل بافت استخوانی را افزایش می دهد

همچنان خوردن روزانه آلو ، چربی بد خون ( LDL) را در مردانی که در معرض احتمال افزایش کلسترول خون هستند، پایین می آورد.

مصرف میوه ها و به خصوص آلو می تواند در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی تاثیرداشته باشد.

آلو سیاه:

شفتالو:

شفتالو میوه ایست، معروف . مصرف شفتالو براي رفع بوي بد دهان مفيد است و موجب شاداب شدن پوست مي‌شود.

شفتالو منبع غني ويتامين‌هاي A و C و نيز منبع خوبي از پتاسيم است كه براي سلامت قلب و عروق و افرادي كه مبتلاً به فشار خون هستند ، مي‌تواند مفيد باشد.

شفتالو به دليل داشتن آب فراوان براي رفع تشنگي و كم آبي بدن مفيد است. شفتالو به آساني هضم مي‌شود و تقويت كننده بدن است.

شفتالو همچنين به دليل داشتن 2 آنتي اكسيدان ويتامين C و A از بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان، چربي‌ خون و فشار خون پيشگيري مي‌كند.

آلو گیلاس:

این میوه آب دار و خوش طعم و متنوع در رنگ های سرخ یا سیاه است. انواع آلو گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین A هستند که البته  آلو گیلاس های ترش نسبت به انواع شیرین، از این نظر غنی ترند.

آلو گیلاس نه تنها به دلیل رنگ سرخ و جذابش كه به دلیل مزایای بی شمارش یكی از میوه های پرطرفدار فصل است. آلو گیلاس ، روده را ضدعفونی كرده و عملكرد كبد را بهبود می بخشد. به علاوه گیلاس دارای ویتامین C بوده و اسید اوریك بدن را كاهش می دهد و به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم سبب افزایش فعالیت های مغزی می شود.

زرد الو:

زرد آلو همچنین به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندان که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی رنج می برند بسیار مفید است.

خربوزه و هندوانه:

این دو میوه، شاه میوه های تابستان و خنك ترین میوه های فصل برای گذراندن ماه های گرم و داغ تابستان به شمار می روند. مقدار انرژی موجود در آنها كم است. این ویژگی، خربزه و هندوانه را به میوه های مناسب در رژیم های لاغری تبدیل كرده است. حجم زیاد آب موجود در خربزه و هندوانه می تواند به جبران آب از دست رفته بدن به ویژه در فصل تابستان كمك كند. به همین دلیل این دو میوه سبب بهبود عملكرد كلیه می شوند. به عنوان مثال هندوانه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آب  (در حدود ۹۲ درصد) خاصیت ضدعفونی كننده دارد و سموم موجود در بدن را دفع می كند. خربزه به بهبود عملكرد سیستم گوارش كمك می كند، زیرا اسیدهای معده را خنثی می كند. هم چنین برخی داکتران معتقدند خربزه دارای خاصیت ضد استرس است، به همین دلیل این میوه را در رده میوه های آرام بخش طبقه بندی می كنند. خربزه و هندوانه دارای مقادیر كمی آهن و پتاسیم هستند و معمولاً به دلیل این ویژگی، مصرف آنها به كسانی كه از فشار خون بالا رنج می برند، توصیه می شود. این دو میوه سرشار از ویتامین های A، C، و فیبر هستند .

انگور:

تاكنون بیش از ۲۰۰ نوع انگور در سراسر جهان كشت شده است و هرات باستان بهشت میوه انگور در جهان است و انگور لعل آن، زبان زد عام و خاص است. انگور یك میوه غنی است كه خون را تصفیه كرده و باعث شادابی و نشاط ارگان های بدن می شود. انگور فشار شریان ها را ثابت كرده و از انعقاد چربی در آنها جلوگیری می كند. مصرف انگور به افرادی كه از كم خونی و خستگی مداوم رنج می برند، توصیه شده است انگور سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین B و C است و جذب چربی در اندام های بدن را كاهش می دهد .انگور به دلیل مقادیر بالای شكر طبیعی اش منبع خوبی برای تأمین انرژی است، به همین دلیل این میوه می تواند نقش مهمی در رژیم غذایی ورزشكاران داشته باشد. خوردن انگور با دانه می تواند گام مؤثری در مبارزه با پیری باشد. هم چنین روغن موجود در هسته انگور سبب تنظیم كلسترول خون می شود.

انجیر:

بههی

شلیل:

انار:

سیب:

درباره admin

مطلب پیشنهادی

فراورده های لبنی ولایت هرات

این فراورده‌ها در هرات به صورت سنتی یا صنعتی تولید می شود. امروزه علاوه بر آنکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *