رادیو ریلی و پروجکتور سینمای هرات، ثبت فرهنگسرای دوربین شد

فرهنگسرای دوربین از دیرباز سعی در آرشیف سازی اسناد، جراید و لوازم نفیسی دارد که طی سالیان گذشته مورد استفاده شهروندان بوده و به عنوان بخشی از هویت و ارزش های سترگ ساکنان این دیار به شمار می آید.
خوشحالیم که در ادامه این رسالت خطیر، موفق به نجات دستگاه نهایت ارشمندی شده ایم که برای لااقل نیم قرن، مایه تفریح و اطلاع رسانی شهروندان این شهر و دیار تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی بوده است.
بلی! رادیو فلپس جرمنی – مشهور به رادیو ریلی هرات- که قابلیت تنظیم و فرستادن صدا به بلندگو های سطح شهر هرات را داشت، از بیم قاچاق به خارج از کشور و یا هم خطر نابودی و انقراض، نجات یافت و شامل لیست میراث های فرهنگی – هنری این دیار در فرهنگسرای دوربین گردید.

همچنان آخرین هویت سینمای هرات نیز به دوربین رسید.
این بروجکتور سینما که لنز پر فروغش سال های سال، فلم های مستند و سینمایی (8،16،35 میلی میتری) را برای شهروندان بر روی پرده سفید تنها تماشاخانه هرات به نمایش در می آورد، اخیراً از میان یکی از دیپو های خاک گرفته دولتی بدر آمده و در میان انبوهی از لوازم داغمه، به حراج گذاشته شده بود تا همچون سایر آهن آلات بیکاره، بعد از ذوب در کوره های شهرک صنعتی، تغییر نوعیت داده و به جزیی از میلگرد های ساختمانی بدل گردد.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *