نوروز ؛ روز صلح و آشتی ملت هاست

نوروز با هزاران سال قدمت، ریشه در باور و اندیشه آریانای کهن دارد. اولین روز بهار اولین روز سال جدید در تقویم خورشیدی محسوب می شود.همه ساله در افغانستان از نوروز با برگزاری برنامه های متنوع، گرامی داشت به عمل می آید.

پخت سمنو، چهارشنبه سوری، جشن های روز اول سال نو، جهنده بالا، جشن دهقان، جشن معارف،جشن چهار شنبه اول سال نو و سیزده بدر، از جمله مراسم های باشکوه ساکنان این دیار به شمار می آیند که همه ساله در افغانستان و بویژه در ولایت هرات برگزار می شوند.

طبق قطعنامه ( A / RES / 64/253 ) سال ۲۰۱۰ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با ابتکار چندین کشور، ۲۱ مارچ به عنوان روز بین المللی نوروز معرفی شده است. این روز به عنوان یک روز بین المللی جشن گرفته می شود و در بین چندین کشور به عنوان تعطیلات ملی اعلام شده است. افغانستان، ایران، آلبانی، آذربایجان،  یوگوسلاوی، هندوستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان هر سال ۲۱ مارچ را به عنوان روز نوروز جشن می گیرند.

این روز که بیش از ۳۰۰۰ سال است که در منطقه بالکان، حوضه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر نقاط جهان جشن گرفته می شود، بر افزایش ارزش هایی چون  صلح و همبستگی بین نسل ها و درون خانواده ها و همچنین آشتی و همسویی تاکید دارد. از آنجایی که تنوع فرهنگی و دوستی در میان جوامع مختلف، ضروری ترین نیاز بشر برای دسترسی به آرامش و امنیت است، سازمان یونسکو،  این روز  را در شمار  فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان می شمارد.

نوروز با هزاران سال قدمت در کشورهای مختلف، به عنوان یک سنت باستانی و هزار ساله شناخته می شود.

این روز که مصادف با اولین روز از فصل بهار است، از شروع دوباره طبیعت و زایش و زندگی نو خبر می آورد و صلح و همبستگی را در بین ملت ها، نسل ها و خانواده ها ترویج می کند.

روز جهانی نوروز حامل پیام آشتی، احترام به تنوع فرهنگی و دوستی در بین جوامع مختلف است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *