سخنی با والی جدید هرات

نتیجه تصویری برای عبدالقیوم رحیمی

برگرفته از شماره ( 106 ) ماهنامه دوربین / حوت 1397:

سرانجام در چهارم ماه دلو۱۳۹۷ خورشیدی، عبدالقیوم رحیمی به عنوان هشتمین والی هرات بعد از تشکیل حکومت قانونمدار در کشور -۱۳۸۰- معرفی شد، تا مسؤولیت خطیر مقام ولایت دیار خواجه انصار را در حکومت وحدت ملی برعهده بگیرد.

مجله دوربین بدور از ابراز هر گونه چه چه و به به ، در کنار خوش‌آمدگویی به ایشان، مطالبی را از سَرِ یادآوری به عنوان یک رسانه ملی و هدفمند در مورد وضعیت و سیمای ولایت هرات به خصوص در زمینه مشکلات، موانع و چالش ها در کنار ظرفیت های موجود برای پیشرفت و ترقی در این ولا پیشکش می نماید.

یقیناَ تمام مسئولان حکومتی می باید با شناخت و مطالعه کافی از حیطه و محل وظیفه، بار سنگین مسئولیت اداره  مربوط شانرا ‌بپذیرند. به ویژه اینکه شخص والی ولایت با جلب اعتماد همه سبب ایجادی فضای امن و آرام برای عموم شهروندان بوده می تواند.

از اینرو توجه به وضعیت امنیتی ولایت به ویژه مقابله با جرایمی چون قتل، اختطاف و سرقت های مسلحانه که از نگرانی های باالقوه کنونی در این شهر و دیار به شمار می آید، اگر با جدیت دنبال نشود، به عنوان نقطه ضعف هایی خواهد بود که همچنان بر پررنگ تر شدن چالش های امنیتی در این خطه باستانی دامن خواهد زد.

متاسفانه بعضي ها تصور میکنند، تنها با گشاده رویی برخورد کردن با ناهنجاری ها، انبوه مشکلات مردم حل خواهد شد و یا اینکه اگر عده ای معدود به اطراف حاکم گرد آمده اند مشکلات جامعه حل شده است. باید گفت، مطالبات مردم با منافع طیفی خاص تفاوت دارد. درد هرات این نیست که والی محلی در راس آن باشد یا غیر محلی. درد هرات، رسیده گی به مشکلات عدیده و لاینحل این ولایت است.

مشکلاتی که متاسفانه در ندانم کاری های بعضی از مسئولان شکل گرفته و تنومند شده اند. شلاق های درد آساییکه به خاطر گزینش و انتصاب روسای نا کارآمد در ادارات این ولایت، تن شهروندان را نحیف و رنجور کرده است.

از اینرو حل انبوهی از مشکلات موجود و وادار سازی مسئولان ادارات دولتی به فعالیت های مفید و سازنده، اراده ای مضاعف مقام ولایت را میطلبد که اکنون در پی آغاز به کار والی جدید در هرات، چند نکته قابل ملاحظه است.

– بیرون رفت هرات از مشکلات ناامنی بیکاری و سایر ناهنجاری های اجتماعی با تلاش های یکجانبه بر نمی آید.

– شاید با سفر های تشریفاتی جناب والی به ولسوالی های هرات و گرفتن چند عکس یادگاری و گذاشتن آن در صفحات مجازی با عناوین دهن پرکن، عوام فریبی صورت گرفته بتواند. اما نمیتوان مشکلات ساکنان ولسوالی ها را مرفوع کرد. سایر والیان هم چندین بار به این ولسوالی ها سفر داشتند . اما باید دید  که دست آورد آنان چه بود.

– باور بفرمائید باز دید تان از میدان هوایی هرات در دو روز مختلف یک روز به هدف شرکت در مراسم مشایعت جنازه مرحوم شفیق بهروزیان و دیگر روز به نیت سفر به کابل و تیتر های خبری عوام فریبانه که به آن داده بودند، نگارنده را متیقین ساخت که جناب شما نیز به خود شیرینی های این چنینی ارزش قایل هستيد. از اینرو نمی توان به انجام کار درست امیدوار بود.

– موضوع دیگر اینکه نباید تصور شود والی جدید بخاطر حمایت از فردی خاص در کمپاین های انتخابات ریاست جمهوری، به این ولایت آمده است.

– امید می رود جناب اقای رحیمی ضمن بازدید از نواحی نهم، چهاردهم، هفتم، دوم، یازدهم و دوازدهم به این موضوع واقف گردند که متاسفانه ناعدالتی ها در ارایه خدمات در تمامی نهاد های دولتی این ولا حکم فرماست. چنانچه در نواحی یاد شده نه فضای سبزی موجود است و نه هم میادین ورزشی. نه فضای آموزشی در حد مورد نیاز وجود دارد و نه هم خیابان های و پیاده رو های مناسب. در مقابل تا دل تان بخواهد مشاغل کاذب ازدحام بیش از حد مردم، کانال های فاضلاب، دود سرطان زاي کوره های خشت پزی و مسلخ و گنج حیوانات، به مشاهده می رسد. و حتما سری به قبرستان سلطان میر عبدالواحد شهید بزنید و پرپر شدن گلهای جوانان را در سایه شوم اعتیاد که ناشی از بیکاری مفرط میباشد، را ملاحظه کنید.

– همچنان با دیدار  از حاشیه های خیابان این نواحی، انفجار بیکاری را به چشم خویش خواهند دید. آمار دقیق از نرخ بیکاری در دسترس نیست. امّا با توجه به اوضاع قابل رویت و تحلیل، وضعیت مطلوب نیست و به احتمال قریب به یقین، نرخ بیکاری در هرات بالاتر از دیگر نقاط کشور است.

– جاده های شمالی و جنوبی مسجد جامع بزرگ شهر هرات را هم ببینید که چند سال می شود، علاوه بر بیکار شدن قریب دو صد خانوار بخاطر خرابی دوکان های شاروالی، هیچ کسی به فکر سرمایه های بیت المال نیست.

– بسیاری از ادارات در ولایت از سوی سرپرستان اداره می شود . برای یکبار هم که شده، به این مهم توجه جدی صورت گیرد.

– بسیاری از مکاتب در شهر هرات به گونه سه شیفته و بلکه چهار شیفته به امر تدریس مشغول اند. سوال این جاست شاگردان مکاتب چهار شیفته چند ساعت در روز درس خوانده می توانند.

– ظرفیتها و محصولات زراعتی از قبیل زعفران، انگور، انجیر و  عسل، فراورده های لبنی و تولیدات صنعتی این شهر و دیار  را در یابيد و بخاطر رونق و بازاریابی آنها توجه مزید فرمائید.

برای تقویت نهاد های فرهنگی و مطبوعاتی کوشا باشید. سال های سال است که  تعدادی از نهاد ها در مرکز و یا هم در همین ولایت، کلیه پول های موسسات را میگیرند و بدون آنکه کار مثمر ثمری انجام دهند، به حیف و میل آن اقدام می کنند.

بدون شک در نظر گرفتن و رعایت موارد فوق سبب رضایتمندی مردم و شکل گیری شهروندان نسبت به مسئولان خدمتگذار خواهد شد .

امیدواریم والی جدید که در روز معرفی خود را ملزم به تامین امنیت و اجرای برنامه های مفید و مدون دانسته، بتواند، امید هاي  ذایل شده را به ساکنان این دیار برگرداند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *