دهلیز هوایی هندوستان – افغانستان به هرات کشیده شد

گزارش از خلیل نورزایی

با گشایش رسمی دهلیز هوایی هرات – دهلی نو، نخستین محموله کالاهای صادراتی تاجران افغان از طریق این دهلیز از ولایت هرات به هند صادر شد.

عبدالقیوم رحیمی، والی ولایت هرات فعال شدن این دهلیز تجارتی برای بهبود اقتصاد و تجارت میان دو کشور موثر عنوان کرد. او گفت “سابق مجبور به استفاده از یک مملکت بودیم حالا راه های زیاد داریم از طریق شمال، از طریق هوا و حتی از طریق بندر چابهار ما اموال خود را صادر می‌کنیم”.

محمولۀ کالاهای صادراتی تاجران افغان که دوشنبه (۱۱ مارچ) صادر شد، حاوی ۲۰۰ کیلوگرام زعفران و افزون بر ۱۲۰۰ کیلوگرام میوۀ خشک بود.

اجمل حمید عبدالرحیم زی، معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز در مراسم افتتاح دهلیز هوایی هرات – دهلی نو گفت که راه اندازی دهلیزهای هوایی به کشورهای منطقه یکی از سیاست های مهم دولت افغانستان به خاطر حمایت از سکتورخصوصی است.

آقای عبدالرحیم زی گفت “از طریق این دهلیزهای هوایی ما میتوانیم سکتور خصوصی افغانستان را به بازارهای جهانی وصل بسازیم و افغانستان تنها منتظر یک کشور نباشد ، حالا افغانستان راه های بدیلی چون راه لاجورد ، چابهار و دیگر موارد دارد و از جمله راهکارهایی است که حکومت افغانستان در جریان چهار سال گذشته انجام داده تا افغانستان را به یک کشور خود کفا و چهارراه ترانزیت منطقه تبدیل کند”.

سعد خطیبی رئیس اتاق های تجارت ولایت هرات نیز می گوید که با آغاز پروازها از طریق دهلیزهوایی هرات – دهلی نو، در کنار میوه خشک و زعفران؛ سایر تولیدات کشاورزی و صنعتی این ولایت نیز به خارج از افغانستان صادر خواهد شد و زمینه اشتغال برای شمار زیادی از جوانان فراهم میشود.

بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در دو سال گذشته به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دالر کالاهای تاجران افغان از طریق دهلیزهای هوایی به خارج صادر شده است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *