۳۶۴م: فلاویوس کلادیوس ژوویانوس (ژوویان) در چنین روزی در راه بازگشت به ایتالیا، در جنوب غربی ترکیه امروز «گاز زغالی شد» و درگذشت. ژوویانوس ۲۶ جون سال ۳۶۳ پس از مرگ ژولیان که در جنگ با شاپور دوم ـ شاه وقت آریانا مجروح و براثر شدت جراحت وارده درگذشته بود به سمت امپراتور انتخاب شده بود. در باره علت مرگ ژوویان؛ روایات، متعدد است. بعضی مورخان نوشته اند که چون به شاپور دوم شاه ساسانی  امتیاز فراوان داده بود در اثنای خواب، زغال نیمسوز به خوابگاهش برده و او را با گاز زغال مسموم کرده بودند. مورخان دیگر مرگ او را براثر گاز زغال، ولی به سبب بی مبالاتی (نه توطئه) نوشته اند. چند نفری هم نوشته اند که با گاز زغال خودکشی کرده بود.

ژوویان یکی از افسران ارتش در حال عقب نشینی روم از برابر آریایی ها بود. وی که قبلا به مسیحیت گراییده بود با حمایت افسران مسیحی به سمت امپراتور انتخاب شده بود و بی درنگ به شاپور دوم پیشنهاد ترک مخاصمه داده و شرایط شاپور دوم (ذوالاکتاف) را که به او دیکته شده بود نوشته و امضاء کرده بود تا بتواند بقیه لشکریان رومی را از کشته شدن و یا اسارت نجات دهد. آریایی ها نظامیان اسیر را به کار اجباری در امور عمران کشور می گماردند و بر خلاف سایر ملل آنان را به صورت برده نمی فروختند و در نیمه دوم عمر پس از این که مطمئن می شدند که دیگر قادر به جنگیدن نخواهند بود آزاد می کردند.

 

 

۱۹۳۳م: این روز  زادروز مجله خبری نیوزویک است که نخستین شماره خود را سال ۱۹۳۳ به توزیع داد. کمپانی ناشر واشنگتن پست این مجله را در نیویورک منتشر کرده است که اینک به ۱۲ زبان دیگر از جمله روسی، عربی، ترکی، جاپانی و اسپانیایی منتشر و در همان کشورها به چاپ می رسد. نیوزویک علاوه بر آمریکا در چهار نقطه دیگر جهان به زبان انگلیسی منتشر می شود. در آمریکا هر هفته دو میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه فروش دارد و در کشورهای دیگر چهار میلیون. باوجود این، ناشر نیوزویک اعلام کرده است که بالابودن تیراژ برایش سوددهی ندارد و در پی افزایش فروش نیست بلکه می خواهد نشریه «الیت ها = برجستگان» باشد نه عوام الناس. نیوزویک درست ده سال پس از مجله تایم آغاز بکار کرده است.

۱۸۶۵م:  در آخرین سال جنگهای خونین داخلی آمریکا نیروهای ایالات شمالی ( فدراسیون آمریکا ) شهر کلمبیا واقع در کارولینای جنوبی را پس از تصرف آتش زدند و ویران ساختند . همزمان شهر چارلستون را در این ایالت به همین روز افکندند . قبلا شهر اتلانتا را هم آتش زده بودند و بعدا شهر ریچموند پایتخت جنوبی ها (کنفدراسیون) را ویران ساختند. این جنگ برادر کشی ۴ سال طول کشید.

۱۸۵۴م: فردریک کروپ ی وارث صنایع کروپ در چنین روزی به دنیا آمد و تا ۱۹۰۲ عمر کرد. صنایع کروپ متعلق به یک خانواده از قرن ۱۶ برای آلمان اسلحه ساخته و در خدمت وطن بوده است . بیسمارک با کمک توپهای ساخت کروپ با سه جنگ محدود ، آلمان را یکپارچه کرد . قیصر ویلهلم دوم به اتکای سلاحهای ساخت کروپ وارد جنگ جهانی اول شد. پس از این جنگ صنایع کروپ را که همچنان متعلق به خانواده کروپ بود ملی کردند که هیتلر بار دیگر آن را به آن خانواده باز گردانید. کروپ کمک کرد که باردیگر آلمان مسلح شود و جنگ جهانی دوم را راه اندازد. پس از شکست آلمان در جنگ ، بزرگ خانواده کروپ در دادگاه عوامل جنگ( نورنبورگ ) محاکمه و به ۱۲ سال زندان محکوم شد. وی پس از تحمل مجازات ، کارخانه را در خط فولاد سازی و تولیدات فولاد قرارداد و سپس آن را شرکت سهامی کرد .

 

۱۹۰۰م: نخستین روزنامه چینیان مهاجر در امریکا به نام « چونگ سای یات پو » در سانفرانسیسکو به زبان چینی با هدف اطلاع رسانی از رویدادهای داخلی چین و دفاع از حقوق جامعه چینی آمریکا در چنین روزی  انتشار خود را آغاز کرد. در ایالات متحده، مهاجران مختلف هرکدام به زبان خود بیش از یک نشریه دارند ، زیرا طبق قانون اساسی آمریکا انتشار روزنامه در این کشور نیاز به دریافت پروانه از دولت ندارد و هر کس هر وقت و به هر زبان و هر هدف که بخواهد می تواند روزنامه چاپ و توزیع کند . این کشور دارای قانون مطبوعات نیست.

۱۹۰۵م: در این روز پس از این که گادی دوک بزرگ روسیه « سرگی الکساندرویچ » کاکای تزار نیکلای دوم از کاخ کرملین خارج شد به داخل آن نارنجک انداختند که گادی منفجر و دوک بزرگ که حاکم ایالت مسکو بود، کشته شد. قبلا به همسر دوک اخطار کرده بودند که با شوهرش در یک گادی ننشیند. دوک این اخطار را به دلیل غروری که داشت باور نکرده بود. وی مشاور ویژه تزار بود و مردم او را دوست نداشتند. ترور دوک بزرگ روسیه کار حزب سوسیالیست انقلابی روسیه بود که فهرستی از کسانی که باید ترور شوند تهیه کرده بود. روسیه در آن زمان اوضاع نا آرامی داشت و روزی نبود که اعتصاب و تظاهرات نباشد و شکست ارتش روسیه از جاپان دولت روسیه را در موضع ضعیفی قرار داده بود . این اوضاع تا انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ پایان نیافت.

 

 

۱۸۷۶: نخستین قوطی های کنسرو ماهی به بازار آمد.

۱۸۸۰: به الکساندر دوم تزار روسیه سوء قصد شد، ولی نجات یافت.

۱۹۳۷: کارخانه کیمیایی «دو پونت» آمریکا نایلون را اختراع کرد.

۱۹۶۱: چین از راکتور اتمی خود استفاده کرد.

۱۹۹۱: بر اثر اصابت یک موشک هوشمند آمریکایی به پناهگاه الامیریه در غرب بغداد ۴۰۳ تن از جمله ۱۲۶ زن و ۵۲ کودک کشته شدند.