گشایش نمایشگاه انجمن خوش‌نویسان هرات

No photo description available.
آثار خوش‌نویسی هنرمندان زبردست، از سوی انجمن خوش‌نویسان هرات به دید عموم گذاشته شد.
در این نمایش‌گاه ۶۲ اثر ماندگار از هنرمندان چیره‌دست هراتی و ایرانی برای علاقمندان بمعرض نمایش گذاشته شد.
مسئولان این نمایش‌گاه هدف از برگزاری آنرا گرامی‌داشت از شخصیت “عبدالرحیم عنبرین قلم هروی” خطاط نامدار زمان تیموریان عنوان میکنند.
آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، با ابراز خرسندی و تشویق هنرمندان خوش‌نویس، آثار به نمایش‌ گذاشته شده این هنرمندان را در شمار قوی‌ترین و ارزشمندترین کارها در سطح منطقه نام برد.
آقای رئوفیان با یادآوری از شخصیت ارزش‌مند استاد هروی، آثار وی را نیز از جمله آثاری می‌داند، که اکنون در دانش‌گاه‌های بسیار معتبر جهان نگهداری می‌شود.
رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ، حذف رشته خوش‌نویسی را از میان رشته‌های تحصیلی پوهنتون یک جفای بزرگی در حق این هنر اصیل هرات دانسته و ابراز داشت که آنان نیز برای رسیدگی به این موضوع اقدامات جدی و پی‌گیرانه‌ای را روی دست گرفته و از چندی بدینسو دادخواهی‌‌ای را برای گنجاندن دوباره این هنر در میان رشته‌های پوهنحٔی هنرها راه انداخته اند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آنان برای سال جدید، سه نمایش‌گاهی را از آثار خوش‌نویسی و خط هرات در کشورهای ایران، هند، ترکیه و ترکمنستان برگزار خواهند کرد و آثار ارزش‌مند هنرمندان توان‌مند هرات را در سطح منطقه به دید عموم خواهند گذاشت.
در ین میان، نیک محمد مستمند غوری رئیس انجمن خوش‌نویسان هرات و برگزار کننده این نمایش‌گاه، می‌گوید: این چهارمین نمایش‌گاهی است که از آغاز سال تا کنون این انجمن برگزار می‌کند؛ که این بار هدف عمده، شناساندن و معرفی شخصیت استاد هروی و در کنار آن این هنر اصیل هری‌زمین به مردم بوده است.
وی وضعیت کنونی این هنر را در کشور نا مطلوب دانسته و جایگاه این هنر را در میان مردم نگران‌کننده می‌خواند.
وی می‌گوید از سال‌های پسین تا کنون کمتر کسی علاقه‌مند یادگیری این هنر و بهادادن به آن اند.
با این همه، کاوه تیموری، خوش‌نویس و خط پژوه معاصر ایرانی، که با علاقه‌مندی خود در این نمایش‌گاه شرکت کرده است، آثارش نیز در میان دیگر اثرها به چشم می‌خورد.
این خط پژوه ایرانی، همچنین از سابقه و گذشته طولانی‌مدت مشترکات افغانستان و ایران سخن زد و بر استحکام بیشتر روابط و اشتراکات فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.
وی از هنرمندان و فرهنگیان افغانستان نیز خواست، تا آنان نیز نمایش‌گاه‌های خوش‌نویسی را در ایران دایر نمایند.
گفتنی است که هرات مهد قاعده‌گذاری و ایجاد سبک بی‌نظیر خط نستعلیق و شکسته در جهان بوده، که توسط استادانی همچون میرعلی هروی و سلطان علی مشهدی در دربار سلطان حسین بایقرا پایه‌گذاری شده است.

Image may contain: one or more people

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *