تقویم تاریخ ( ۱۴ ماه دلو )

امروز چهاردهم ماه دلو مطابق است با سوم ماه فبروری

وفات مخترع چاپ/ 1468 میلادی:
«یوهان گوتنبرگ»، مخترع ماشین چاپ درگذشت. وی در آلمان متولد شد، اما پس از چندی به استراسبورگ، در فرانسه کنونی، رفت و به کارهای فنی و صنعتی پرداخت. گوتنبرگ در سال 1443 یا 1444 ماشین چاپ سنگی و سپس سربی را اختراع کرد و گام مهمی در راه ثبت، انتشار و ترویج علوم و معارف در میان مردم برداشت. گوتنبرگ در زمان حیات خود چند کتاب از جمله انجیل را چاپ کرد.

***************************************
استقلال کشور یونان/ 1830 میلادی:
“یونان” استقلال خود را از امپراتوری عثمانی به دست آورد. یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و بر کرانه شمالی دریای مدیترانه واقع شده است. جمعیت آن نزدیک به 11 میلیون نفر می ‏باشد. بیش از 95% مردم یونان مسیحی ارتدوکس و 1/3 درصد مسلمانند. 25 مارچ سال 1821م، یادآور آغاز نبرد آزادی بخش علیه عثمانی در یونان به نام روز ملّی نام گذاری شده است. یونان یکی از قدیمی‏ ترین تمدن ‏های جهان است که از هزار سال قبل از میلاد واحدهای مسکونی و سیاسی در آن تشکیل شده بود. 338 سال قبل از میلاد، پادشاه مقدونیه، یونان را ضمیمه امپراتوری روم گرداند. امپراتوری عثمانی از سال 1456م دوران تسلط چهارصد ساله خود را بر این کشور آغاز کرد. از سال 1821م، قیام یونانی ‏ها علیه عثمانی، با حمایت برخی دولت‏ های اروپایی به ویژه روسیه، فرانسه و انگلیس آغاز شد و سرانجام، در چنین روزی، یونان باحکومت پادشاهی به استقلال دست یافت. ********************************************
تصرف کانال سوئز 1915 میلادی:
در جریان جنگ جهانی اول، کانال سوئز که تحت تصرف انگلستان بود، مورد حمله نیروهای مشترک آلمان و امپراتوری عثمانی قرار گرفت. از آنجا که کانال سوئز، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند، برای هر دو طرف جنگ، یعنی متفقین و دولت های محور، تسلط بر این آبراه، بسیار حائز اهمیت بود. اگر انگلستان این کانال را از دست می داد، مستعمراتش در آسیا در معرض خطر جدی قرار می گرفت. به همین علت نیروهای انگلیسی در مقابل تهاجم مشترک آلمان و عثمانی برای تصرف کانال سوئز به شدت مقاومت کردند و مهاجمین را شکست دادند. کانال سوئز تا سال 1956 که جمال عبدالناصر رهبر مصر آن را ملی اعلام کرد، در اشغال انگلستان باقی ماند.

***************************************
درگذشت هشتمین رئیس جمهور امریکا/ 1924 میلادی:
“وودرو ویلسون” بیست و هشتمین رئیس جمهور امریکا درگذشت. وودرو ویلسون در 1913م در 57 سالگی به ریاست جمهوری امریکا دست یافت. او نیز مانند حاکمان پیشین ایالات متحده، بیشترین حجم مداخلات خود را در منطقه امریکای مرکزی متمرکز کرد. دوران حکومت ویلسون مملو از مداخلات و تجاوزات نظامی این کشور به نقاط مختلف جهان بود. به طوری که امریکا در نیمی از سال‏های زمام‏داری ویلسون درگیر جنگ‏های خانمان ‏برانداز بود. ویلسون در سال 1915 به هائیتی، در سال 1916 به دومینیکن، در سال 1917 به کوبا و در سال 1920 به گواتمالا، حمله نظامی کرد. تمامی این تجاوزات و لشکرکشی‏ها در شرایطی اتفاق افتاد که حکومت ویلسون در دومین سال زمام‏داری خود، در جبهه ‏های مختلف جنگ جهانی اول به سختی درگیر بود.
****************************************
درگذشت یکی از اساتید برجسته ایران در افغانستان/ 1368 هجری شمسی:
داکتر «سید حسن سادات ناصری» از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی ایران در جریان یک ماموریت علمی در افغانستان، درگذشت. استاد ناصری عمر خود را وقف تدریس و تعلیم زبان و ادب فارسی کرد و تالیفات ارزنده ای در زمینه های فرهنگی، ادبی و دینی از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به کتاب «سرآمدان فرهنگ و هنر ایران» و تصحیح دیوان صائب تبریزی اشاره کرد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *