تقویم تاریخ ( ۹ ماه دلو )

 

نهم ماه دلو ، برابر است با بیست و نهم ماه جنوری.

 

آغاز سلطنت سومین پادشاه ساسانی «هرمز اول»/ ۲۷۱ میلادی.

در چنین روزی «هرمز اول» سومین پادشاه ساسانی بود که بعد از پدر خود، شاپور یکم، به عنوان شاهنشاه ایران سلطنت کرد. وی که در هنگام حیات پدر در جنگ‌های روم و ارمنستان شجاعت بسیار از خود نشان داده بود، به خاطر شجاعت‌های خویش دلیر خوانده می‌شد و شاپور یک چند فرمانروایی پارت و سرانجام فرمانروایی ارمنستان را با عنوان ورزگ شاه ارمنشهر به او داده بود. به نظر می‌آید صفات جنگی بیش از تدبیر و درایت، وی را در نظر پدر لایق جانشینی او کرده باشد.

فرجام کار هرمز اول، روشن نیست و درست معلوم نیست که وی به مرگ طبیعی درگذشته یا اینکه از سلطنت خلع گشته‌است. در شاهنامه ذکر او تحت نام اورمزد شاپور آمده‌است.

پادشاهی ملک فیص در عراق/۱۹۲۱

«ملک فیصل اول» فرزند حسین بن علی شریف مکه، به پادشاهی عراق برگزیده شد. انگلستان در جنگ جهانی اول به شریف مکه قول داد تا در ازای قیام وی علیه امپراتوری عثمانی که متحد آلمان بود ، او را به حکومت عربستان برساند. اما لندن برخلاف تعهد خود، از عبدالعزیز بن سعود برای پادشاهی عربستان حمایت کرد. دولت انگلستان برای دلجویی از شریف حسین، پسرش فیصل را به پادشاهی سوریه منصوب کرد. اما فرانسه که قیمومیت سوریه را به عهده داشت، با این عمل مخالفت و فیصل را از سوریه اخراج کرد. در نتیجه لندن، فیصل را برای رسیدن به پادشاهی عراق کمک کرد و وی تا ۱۹۳۳ که فوت کرد، در این سمت قرار داشت.
ورود نیرو های متفقین به ایران/ ۱۳۲۰ هجری شمسی:
پس از ورود نیروهای انگلستان و شوروی به ایران و نقض بی طرفی این کشور در جنگ جهانی دوم، پیمان سه جانبه ای میان سه کشور به امضا رسید. براساس این پیمان، دولت وقت ایران به ناچار پذیرفت که راهها و وسایل ارتباطی زمینی، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنها از طریق ارسال تجهیزات از ایران، جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند. در مقابل، شوروی و انگلستان تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر شش ماه پس از خاتمه جنگ، خاک ایران را ترک کنند.
درگذشت شاعر نامدار امریکایی/ ۱۹۶۳ میلادی:
«رابرت فراست» شاعر امریکایی درگذشت. وی در سال ۱۸۷۴ متولد شد. فراست ابتدا همچون پدرش شغل روزنامه نگاری را برگزید، اما ذوق و استعداد وی در زمینه سرودن شعر باعث شد تا وی اولین مجموعه اشعارش را تحت عنوان «اراده یک پسرک» در ۲۰ سالگی منتشر کند. فراست چهار بار موفق به کسب جایزه ادبی پولیتزر شد و برخی از آثار او عبارتند از: «شال بستن» و «فاصله کوه».

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *