حضور علما و اساتید ولایت هرات در گردهمایی روحانیون اهل تصوف و عرفان کشور

No photo description available.

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر روز دوشنبه ۲۴ ماه جدی سال ۱۳۹۷در گردهمایی روحانیون اهل تصوف و عرفان کشور، اشتراک و سخنرانی کرد. در این گردهمایی که در قصر سلام‌خانۀ ارگ برگزار گردید، رئیس‌جمهور در خصوص نقش عرفان در جامعه صحبت کرده، گفت که هرسه زبان ملی کشور، عمیقاً از تصوف و عرفان متاثر هستند، کلام در فرهنگ و عقاید اسلامی ما نقش عظیم دارد و اولین تمدنی که کلام را به کمال رسانید، تمدن اسلامی بود.

رئیس‌جمهور در خصوص شناخت انسان و کائنات، گفت که دین مبین اسلام، دین شناخت کائنات است و تمام رمز کائنات در قرآن شریف و طریقه های عرفانی و شرعی ماست. وی افزود: ضرورت واضح این است که ما باید انسان را بحیث یک مخلوق بشناسیم و ارتباط انسان با انسان را عمیقاً درک کنیم. رئیس‌جمهور غنی با تاکید بر اینکه در میان شریعیت و طریقت هیچ گونه تضاد وجود ندارد، گفت که طریقت و شریعت با همدیگر وابسته هستند و این‌ها، راه معرفت و حقیقت را باز می‌کنند.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی خاطرنشان کرد که طریقت را بیرونی‌ها تشریح کرده نمی‌توانند، توقع از عرفا و صوفیان این است که طریقت را به زبان خود مان بیان و تشریح نمایند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه طریقت در جامعه ما وسیلۀ وصل بوده، نه فصل، گفت که طریقت به زبان، به قوم، به منطقه، ولایت و کشور محدود نبوده، بلکه طریقت همانطوری که کاینات را تشریح می کند، انسان ها را با هم وصل کرده است. وی افزود که ما امروز به‌ هدف وصل آمده ایم، وصل جامعۀ ما و وصل اساسی ما.

رئیس‌جمهور غنی یکی از دلایل افراطیت امروز را، بیگانه‌شدن از اصل دانسته، گفت: ما باید خود را بشناسیم و تا زمانی که ما خود را نشناسیم، تاریخ و تمدن اسلامی خود را شناخته نمی‌توانیم. رئیس‌جمهور کشور گفت که هیچ‌گاهی طریقه های صوفیه به زندگی پشت نکرده است. کسانی که فکر می کنند تصوف انزوا است، اشتباه می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید گفت که سرمایۀ معنوی این کشور را نباید دست کم گیرند، بیگانگان همیشه سرمایۀ معنوی ما را به اشتباه گرفته اند، اما این سرمایه معنوی بوده که همواره سبب نجات ما شده است. رئیس‌جمهور از روحانیون مذکور خواست تا وظایف معینیت جدیدالتأسیس عرفان اسلامی و انسجام امور اماکن دینی را تعیین نمایند و با یک لیست واضح بیایند تا مسئولین آن، از میان اشخاص واجد شرایط انتصاب گردد.

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، گفت که سال آینده برعلاوۀ تجلیل از صدمین سالروز استرداد استقلال کشور، هزارمین سالگرد ادبیات دری نیز تجلیل می‌شود و در این بخش متون عمدۀ صوفیه به چاپ خواهد رسید. وی افزود که برای بهترین کتاب‌ها و مقالات تحقیقی در مورد تاریخ تصوف، جایزه علمی داده می‌شود. وی همچنان گفت که در چینل دوم تلویزیون ملی یک بخشی برای روحانیون اهل تصوف و عرفان کشور اختصاص داده خواهد شد و در زمینۀ شناسایی و ترمیم خانقاهای تاریخی و عمده، اقدام می‌کنیم.

در این گردهمایی، شیخ مولوی بشیراحمد نثار نقشبندی در مورد موقف سیاسی عرفا در طول تاریخ صحبت کرده، گفت که وظیفۀ مشایخ و پیروان طریقت، دعوت خلق به سوی حق است و عرفا همیشه مصلحین جامعه بوده اند. لطف‌الله حق‌پرست در مورد نقش تصوف در تفکر و اندیشه فرد در اصلاح جامعه صحبت نمود و از تدویر این گردهمایی که پیروان چهار طریقۀ قادریه، چشتیه، نقشبندیه و سهروردیه در آن حضور دارند، تشکر کرد.

همچنان مولوی مفتی سیدمحمد بلال سفیر، استاد حیدر حمید و مفتی عبدالرحمن رحمانی در مورد تصوف و نقش آن در جامعۀ اسلامی و مشکلات و چالش‌ها فراراه علما و روحانیون اهل تصوف و عرفان کشور صحبت نمودند. در این گردهمایی، حکم رئیس‌جمهور غنی در مورد ایجاد معینیت عرفان اسلامی و انسجام امور اماکن دینی در چوکات وزارت ارشاد، حج و اوقاف توسط استاد اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی ریاست‌جمهوری نیز قرائت گردید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *