تقویم تاریخ ( ۲۳ ماه جدی )

امروز بیست و سوم  ماه جدی:

قتل عام قشون انگلیسی و جان به سلامت بردن داکتر برایدن از افغانستان/۱۸۴۲

جنگ اول انگلیس- افغان در قرن نوزده، با انهدام کامل نظامی بریتانیا پایان یافت.

ماجرا در 13 جنوری 1842 پیش آمد و آن اسکاتلندی سی ساله ( دکتربرایدن) تنها بازماندۀ ارتش بریتانیا بود که سه سال پیش به افغانستان یورش برده بود.

به علت گسترش نا خرسندی انگلیس از نفوذ روسیه در منطقه، دربهار 1839، ارتش سند شامل 20 هزار سرباز و دو برابر همین تعداد از نفرات قشون به هدف شروع نخستین جنگ انگلیس- افغان به حرکت درآمدند.

انگلیس درجریان دو سال اشغال، شاه شجاع را برسر قدرت نگهداشت، مگر نا آرامی ها در خارج از شهر کابل رو به گسترش بود.

نتیجه تصویری برای داکتر برایدن

در اواخر سال 1841 شورشی به رهبری اکبرخان فرزند دوست محمد آغاز شد. درین حال، فرماندهان ارشد بریتانیا درکابل در یک خوشبینی مرگباری فرو رفته بودند.

درچنین احوالی، الفنستن پیر و فرومانده، در نا امیدی فرو رفت و حاضر شد که کابل را واگذاشته و با افراد خویش به طور امن به سوی جلال آباد بگذرد.  بامداد شش جنوری 1842، عقب نشینی 4500 انگلیسی و سربازان محلی همراه با 12 هزار تن از نفرات اردوگاه ارتش، به سوی جلال آباد  آغاز شد.

در طول روز که انگلیس در سرمای زیر صفر، دربستر عمیق برف به آهسته گی راه می پیمود، هزاران تن از غازیان افغان از دامنه های مرتفع، بر ارتش درحال عقب نشینی به آتشباری مرگباری دست زدند.

در روز ششم عقب نشینی فقط چند صد نفر، به گذرگاه جکدلگ رسیدند. شب  12 جنوری راه شان به وسیلۀ درختان خاردار بلوط مسدود شده و آماج حملات سختی قرار گرفتند. از مجموع قوای ته کشیده تا آن دم، به شمول دکتربرایدن، حدود هشتاد نفر توانستند خود را از راه بندان زنده بیرون بکشند.

به رسمت شناخته شدن چین از جانب افغانستان/۱۳۲۸

نتیجه تصویری برای افغانستان و چین

افغانستان،  جمهوریت تازه تاسيس مردم چین را که از سوي حزب كمونيست آن كشور شكل گرفته بود، درچنين روزي به رسميت شناخت.

حزب کمونیست چین در سال ۱۹۲۱ میلادی تأسیس شد. در سال ۱۹۳۶ جاپان به چین حمله‌ور شد. در طول این جنگ حدود ۲۰ میلیون چینی کشته شدند. در سال ۱۹۴۵ جاپانی‌ها مجبور به تسلیم بدون قید و شرط در مقابل چین شدند و خاک این کشور را ترک کردند.

حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹ با پیروزی در چندین نبرد مهم بر بیشتر سرزمین اصلی چین مسلط شده و در آن سال تأسیس جمهوری مردمی چین اعلام شد. یک سال بعد افغانستان این حکومت را به رسمیت شناخت.

سقوط یک فروند طیاره آریانا در پاکستان/۱۳۷۶

نتیجه تصویری برای طیاره آریانا

یک فروند طیاره مسافربری مربوط آریانا در نزدیکی شهر کویته پاکستان سقوط کرد.

پایان اجلاس بن/۱۳۸۰

نتیجه تصویری برای اجلاس بن/۱۳۸۰

شرکت کنندگان نشست بن در آلمان به دنبال ۹ روز بحث و مشاجره، ، یک توافقنامه دو مرحله ای را امضا کردند که سنگ بنای ایجاد نظام جدید را پس از بیست سال جنگ داخلی در افغانستان گذاشت.

براساس این توافقنامه تاریخی، چهره ها و گروه های کلیدی درگیر در مسایل افغانستان روی ایجاد یک حکومت موقت شش ماهه توافق کردند و همچنین پذیرفتند که برای کمک به تامین امنیت در افغانستان، پس از سالها بی ثباتی، نیروهای بین المللی حافظ صلح در افغانستان مستقر شوند.

جناح های مختلف شرکت کننده در این نشست، از جبهه متحد شمال گرفته تا سایر گروه های جهادی و نیز افراد طرفدار محمد ظاهرشاه این توافقنامه را امضا کردند.

توافقنامه بن، توانست به یکی از جنجالی ترین معضل سیاسی افغانستان در سه دهه گذشته که تقسیم قدرت سیاسی بود پایان دهد و با انتخاب حامد کرزی، از چهره های جهادی پشتون تبار به عنوان رئیس اداره موقت، روند جدیدی را در افغانستان آغاز کند.

تصویت تقسیمات ۲۲ گانه نواحی شهر کابل/۱۳۸۲

نتیجه تصویری برای شهر کابل

طرح تقسیمات شهرکابل   به ۲۲ ناحیه در چنین روزی تصویب شد.
در حال حاضر مرکز ولايت کابل يا شهر کابل؛ داراى ٢٢ ناحيۀ مختلف ميباشد که در اين اواخر، يک تعداد قريه جات همجوار شهر کابل نيز شامل شهر کابل گرديده اند؛ به طور مثال اکثر قريه جات علاقه دارى چهاردهى و   قريه جات زيادى از ولسوالى ده سبز و يک تعداد قريه جات ولسوالى بگرامى و ولسوالى پغمان، شامل نواحى شهر کابل گرديده است. چهاردهی، بخش اعظمی از شهر کابل را تشکیل میدهد که به طرف غرب و جنوبغرب کابل موقعیت داشته و از طرف شرق؛ به سلسله کوه های شیردروازه و پل آرتل؛ از طرف جنوب گذشته از دامنۀ تپه تاجبیک، کوه قورغ و للندر؛ از طرف غرب به قلعۀ قاضی و مرغ گیران؛ و از طرف شمال به دهبوری، فاضل بیک و قلعۀ کاشف حدود دارد. چهاردهی در زمان سلطنت محمد ظاهرشاه، حیثیت یک ولسوالی مستقل را به خود گرفت و سپس مربوط شهر کابل گردید که حالا تمام این ساحات، به پنج ناحیه تقسیم گردیده است.

وفات احمد ضیاء قاری زاده ( شاعر و خواننده کشور )/۱۳۸۶

نتیجه تصویری برای احمد ضیاء قاری زاده

ضیاء قاری‌زاده زاده ۱۳۰۱ در چنین روزی درگذشت. وی شاعر، خواننده و آهنگ‌ساز مشهور کشور بود.

ضیاء قاری‌زاده زاده در افغانستان به عنوان شاعر زبان‌ دری شناخته‌ می‌شود.

قاری‌زاده زبان و ادبیات دری را آموخت و سپس در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مشغول به کار شد و مسئول امور روزنامه‌نگاری فرهنگی بود.
قاری زاده شاعر بسیاری از ترانه‌های خوانندگان معروف کشور نظیر احمد ظاهر، رحیم‌بخش و بسیاری دیگر را سروده است.

قتل یکی از متنفذین هرات از سوی مردان ناشناس/۱۳۹۳

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *