قتل نخستین خبرنگار در جهان در سال ۲۰۱۹

جاوید نوری، خبرنگار رادیوی محلی نشاط در ولایت فراه از سوی جنگجویان گروه طالبان تیرباران شد. بنا بر گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، او نخستین خبرنگار در جهان است که در سال ۲۰۱۹ کشته شده است.

آقای نوری ۲۷ سال داشت و کارش را حدود دو سال پیش به عنوان مجری با این رادیو آغاز کرده بود.

گفته می‌شود که آقای نوری روز شنبه (۱۵جدی) هنگامی که همراه با سی مسافر دیگر در یک سرویس در حال سفر بود، از سوی طالبان توقف داده شده و سپس کشته می‌شود. تا کنون مشخص نیست سرویس حامل او به چه سمتی در حرکت بوده است.

گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای قتل آقای نوری از سوی این گروه را تایید کرده‌ و او را “مامور دشمن” خوانده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اعلامیه‌ای کشته شدن این خبرنگار توسط طالبان را محکوم کرده و گفته که این نخستین قتل یک کارمند رسانه‌ای است که از سوی این نهاد در سال جاری میلادی به ثبت می‌رسد.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته تا پیش از آغاز هرگونه گفت‌وگو با طالبان پیش‌‌‌‌‌شرط‌‌شان “احترام به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و کنوانسیون ژنو” از سوی این گروه باشد.

سال ۲۰۱۸ میلادی خونین‌ترین سال برای رسانه‌های افغانستان بود.

در سال گذشته میلادی، نی، نهاد حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان، ۲۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد، در سال ۲۰۱۸، بیست خبرنگار و فعال رسانه‌ای در افغانستان کشته شدند. چندین خبرنگار از این میان در حملات انتحاری و در جریان گزارشدهی جان دادند.

همچنین افغانستان در سال ۲۰۱۸ از نگاه آزادی رسانه‌ها از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۱۸ قرار داشت.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *