تقویم تاریخ ( ۸ ماه جدی )

امروز ۸ ماه جدی برابر با ۲۹ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

برگزاری شورای حل و عقد/1371

تصویر مرتبط

شورای اهل حل و عقد در شهر کابل دایر گردید و بعد از دو روز نشست نمایندگان مجاهدین از ولایات مختلف کشور، استاد برهان‌الدین ربانی به عنوان نخستین رئیس‌جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان برگزیده شد. گفتنی است احزاب جهادی مخالف با حزب جمعیت اسلامی ، از تایین دوباره استاد ربانی به عنوان رئیس جمهور کشور  مخالفت کردند و این مخالفت ها با تداوم جنگ های داخلی تا هنگام تصرف شهر کابل به دست طالبان ادامه یافت.

1917 – وصيتنامه معروف لنين

تصویر مرتبط

لنين رهبر انقلاب اكتبر سال 1917 و بنيادگذار اتحادجماهير شوروي سوسياليستي و طراح فرضيه مكمل ماركسيسم، معروف به «لنينيسم» وصيتنامه خود را كه به همسرش «كروپسكايا» ديكته كرده بود 29 دسامبر سال 1922 به پايان برد و امضاء كرد كه سند تاريخي مهمي است.

كار تنظيم، ديكته كردن و اصلاح دوباره و سه باره اين وصيتنامه كه قرار بود در كنگره دوازدهم حزب كمونيست (آوريل 1923) مطرح شود يك هفته (22 تا 29 دسامبر)طول كشيده بود. لنين يك ماه پيش از برگزاري اين كنگره در دهم مارس 1923 دچار سكته مغزي شد و از كار افتاد و همسرش براي پيشگيري از هرگونه تفرقه در كادر رهبري كشور، وصيتنامه را در يك صندوق گذارد و قفل زد و پس از فوت لنين آن را براي طرح در كنگره سيزدهم به چند تن از گردانندگان آن داد و از آنان قول گرفت كه مفاد آن علني نشود.

لنين در اين وصيتنامه خواسته بود كه شمار اعضاي كميته مركزي حزب افزايش يابد و حتي به يكصد تن برسد تا تصميمگيري منحصر به چند نفر نباشد كه خطرناك است. در اين كميته بايد از اصطكاك افراد جلوگيري شود. بايد از ايجاد شكاف و انشعاب در حزب پيشگيري گردد . بايد حرفهاي رفيق تروتسكي را، دست كم شنيد. تصميمات مربوط به برنامه ريزي ها بايد به تصويب مجلس مقننه در آيد و قانون شود تا از دستبرد تفسير در امان باشد. اگر ثبات در حزب برهم خورد افول ما حتمي است. به نظر من روابط استالين و تروتسكي بايد بهبود يابد كه نسبت مستقيم با ثبات حزب و در نتيجه دولت و كشور دارد. اختلاف نظر اين دو تن نبايد به انشعاب در حزب بيانجامد. رفيق استالين به عنوان دبيركل حزب (اگر در اين سمت باشد) اختيارات زياد به دست مي آورد كه من مطمئن نيستم بتواند از عهده انها بر آيد. من به توان فراوان رفيق تروتسكي ترديد ندارم ،ولي اوهم نبايد وقت خود را در كارهاي جانبي تلف كند. رفيق تروتسكي توانمندترين عضو در كميته مركزي حزب است. من نگران آن هستم كه اختلافهاي اين دو رفيق به انشعاب در حزب و تضعيف آن بينجامد. بوخارين و پياتاكف در ميان چهره هاي تازه، افرادي قابل و توانمند هستند.

1770 – آزمايش اولين ماشين بخار توسط “ژوزف كونيو” مبتكر فرانسوي

نتیجه تصویری برای اولين ماشين بخار
نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود به‌نام ”ژوزف کونیو” که در ارتش خدمت می‌کرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشین‌آلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، به‌منظور حمل‌ونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخ‌های گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب می‌ریختند و به‌وسیله ذغال‌سنگ بخارآب تولید می‌کردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر می‌توانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و به‌علاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار می‌شد، هر ۱۵ دقیقه یک بار می‌بایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!

۱۹۱۱ – اعلام «سون یات سن» به عنوان اولین رئیس جمهور چین.

تصویر مرتبط
1890 – قتل عام سرخپوستان توسط سفید پوستان آمریکا

29 دسامبر 1890 واحد هفتم سواره نظام آمريكا يك اردوگاه سرخپوستان قبيله «سو Sioux» در ايالت داكوتاي جنوبي در كنار نهر «ووندد ني Wounded Knee» را مورد حمله قرارداد. در اين حمله که با شليك توپ همراه بود «بيگ فوت Bigfoot» رئيس قبيله و شماري ديگر از زن و مرد و كودك بومی (اصطلاحا؛ سرخپوست) كشته شدند. پاره اي از گزارشها شمار كشته شدگان را 153 تن سرخپوست و 25 نظامي و برخی دیگر 300 سرخپوست نشان مي دهد. اين حمله متعاقب قتل «سيتينگ بول Sitting Bull» و يازده تن ديگر از سران قبيله «سو» صورت گرفت كه دو هفته پيش از آن در 15 دسامبر روي داده بود.

1170 – هنري دوم پادشاه وقت انگلستان پس از اين كه شنيد توماس بكر اسقف اعظم آن كشور (اسقف كانتربوري) گفته است كه پادشاه حق مداخله در كار او و قضاوت درباره كارهاي وي را ندارند چهار تن از افسران گارد خود را مامور قتل اسقف اعظم كرد و آنان وارد كليساي كانتربري شدند و بكر را گردن زدند.

1940 – در يك حمله لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) به لندن، در اين شهر بيش از سه هزار تن كشته و هزاران تن ديگر مجروح شدند.

زادروزها

۱۷۰۹ – زادروز الیزابت روسیه امپراتریس روسیه از ۱۷۴۱ تا زمان مرگ
۱۸۰۸ – زادروز اندرو جانسون هفدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
۱۸۰۹ – زادروز ویلیام اوارت گلدستون سیاستمدار بریتانیایی ، چهار دوره نخست وزیر انگلیس

۱۹۱۰ – زادروز رونالد کوز اقتصاددان و نویسنده اهل بریتانیا ، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال۱۹۹۱
۱۹۳۴ – زادروز فروغ فرخزاد شاعر ایرانی

نتیجه تصویری برای فروغ فرخزاد

درگذشت‌ها

۷۹۵ – درگذشت آدریان یکم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۲۵ – درگذشت ژاک لویی داوید نقاش نامدار فرانسوی و از پیشگامان سبک نئوکلاسیسیسم

۱۸۳۴ – درگذشت رابرت مالتوس استاد دانشگاه و اقتصاددان انگلیسی
۱۸۹۱ – درگذشت لئوپولد کرونکر ریاضی‌دان و منطق‌دان آلمانی
۱۹۲۴ – درگذشت کارل اشپیتلر شاعر سوئیسی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *