تقویم تاریخ ( ۴ ماه جدی )

امروز 4 ماه جدی برابر با 25 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

وفات محمد ابراهیم صفا ( نویسنده نام آشنای کشور/۱۳۵۹

نتیجه تصویری برای محمد ابراهیم صفا

محمد ابراهیم صفا شاعر فارسی‌زبان معاصر کشور است. سال تولد او را با کمی اختلاف گاهی ۱۲۸۶ و گاهی ۱۲۸۵ خورشیدی نوشته‌اند. مشهورترین شعر او، شعر لاله آزاد است که در کتاب‌های درسی ایران و افغانستان گنجانده شده‌است. او این شعر را در زندان سرود. پدر او ناظر صفرمحمدخان نام دارد که در زمان امیر حبیب‌الله خان امین‌ الاطلاعات بود. صفا در سن ۲۶ سالگی به زندان افتاد و پس از تحمل ۱۴ سال زندان، در ۴۰ سالگی آزاد شد

قتل عبدالمطلب بیک نماینده مردم تخار در پارلمان کشور/1390

نتیجه تصویری برای عبدالمطلب بیگ

آقای عبدالمطلب بیگ چنین روزی، هنگامی که در یک مراسم تشییع جنازه در تخار شرکت کرده بود، هدف حمله انتحاری قرار گرفت و همرا بیست تن دیگر کشته شد.

عبدالمطلب بيک فرزند عبدالمجيد بيک در سال ۱۳۳۳ خورشيدی در ولسوالی هزارسمچ ولایت تخار متولد گرديده است.موصوف تعليمات دينی را در يک مکتب نظامی پاکستان در چهار سال انجام داده و از ليسه سراج سنگ کندز در سال ۱۳۸۵ خورشيدی فارغ گرديده است. عبدالمطلب بيک برای ۲۸ سال قوماندان مجاهدين در ولايت های بغلان ، کابل، بلخ ، تخار و کندز بود و در اوايل حکومت کنونى افغانستان در پست هاى معينيت وزارت امور مهاجرين، قوماندان امنيه کندز، قوماندان امنيه تخار و والى تخار انجام وظيفه کرد. ايشان نماينده مردم تخار در دوره شانزدهم ولسى جرگه بود.

عبدالمطلب بیک، از فرماندهان پیشین مجاهدین در شمال کشور بود و نقش موثری در سازماندهی مبارزات ملت مجاهد افغانستان علیه ارتش شوروی و قت و نبرد علیه طالبان را داشت.

افتتاح تعمیر جدید پارلمان افغانستان /1394

نتیجه تصویری برای افتتاح تعمیر جدید پارلمان افغانستان

ساخت این پارلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی و هزینه بالغ بر ۲۲۰ میلیون دالر از سوی کشور هند آغاز شد.

پارلمان جدید افغانستان دارای ۵ ساختمان است. یک سالن بزرگ برای مجلس نمایندگان افغانستان اختصاص داده شده که ظرفیت ۳۶۰ نماینده را دارد.

تصویر مرتبط

مجلس سنا نیز دارای ۱۲۰ کرسی است.

براساس اعلام دولت افغانستان، ساختمان جدید پارلمان، ۵ برابر ساختمان کنونی مجلس این کشور است و برای صد سال آینده افغانستان در نظرگرفته شده‌ است.

این ساختمان توسط مهندسان و معماران هندی و افغان طراحی و ساخته شده و ساختمان آن مرکب از معماری هندی، افغانی و مغولی است.

نتیجه تصویری برای افتتاح تعمیر جدید پارلمان افغانستان

براساس اعلام مقام‌های مسئول، گنبد این ساختمان بزرگترین گنبد در آسیا است.

نارندرا مودی، نخست‌‌وزیر هند برای افتتاح این ساختمان ، وارد کابل شد و همراه با محمد اشرف غنی این ساختمان را افتتاح کرد.

858 – زاد روز “رودكي” پدر شعر پارسي دری

تصویر مرتبط
بيشتر مورخان  در اين كه رودكي پدر شعر پارسي نوين (پارسي معاصر) 25 دسامبر سال 858 ميلادي به دنيا آمده است متفق القولند و برخي هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز ولي در سال 860 ميلادي نوشته اند. سال درگذشت وي 940 ميلادي است كه چند پژوهشگر، درست آن را سال 941 ميلادي مي دانند. رودکی شاعر مشترک همه پارسیان جهان و از عوامل وحدت فرهنگی مردمی است که در قطعات منفصله ايرانزمين زندگی می کنند و نیاکان و درنتیجه خصلت ها و منش مشترک دارند. ابوعبدالله جعفر ابن محمد (رودکي) در يك روستاي رودك منطقه سغد خراسان (اينک واقع در ناحيه پنجکنت ايالت سغد جمهوري تاجيکستان) به دنيا آمد و در ناحيه اي نه چندان دور از زادگاهش مدفون شده است. وی همراه با نوح احمد سامانی چندین سال در شهر هرات زیست و برای بازگشت شاه با زادگاه اش شعر معروف بوی جوی مولیان را سرود.

1030 – اتهام علیه حسنك وزیر

تصویر مرتبط

25 دسامبر سال 1030 ميلادي (سال 409 هجري خورشيدي) دربار غزنويان حسنك وزير (ابو علي حس بن محمد ميكال ) را متهم كرد كه پيرو اسماعيليه است.

پس از تكرار اين اتهام و پر شدن گوش مردم، حسنك بعدا بازداشت و اعدام شد و جسدش هفت روز بر بالاي دار بود.

1991 –  انحلال امپراطوری  69 ساله شوروي

تصویر مرتبط
بيست و پنجم دسامبر سال 1991 بوريس يلتسين به كاخ كرملين رفت و به گورباچف (رهبر شوروي) گفت كه اتحاد جماهير شوروي منحل شده و او ديگر سمتي ندارد. اندکي بعد گورباچف در يك نطق كوتاه راديو تلويزيوني گفت كه با انحلال شوروي به اين صورت قاعدتا نمي تواند موافق باشد ولي چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره ديگري (جز قبول) ندارد!. به اين ترتيب يک امپراتوري بزرگ با آن همه دندان اتمي ـ موشکي، دهها هزار تانک، صدها زيردريايي و پيشرفتهاي فضايي همانند برف آب شد و از ميان رفت، بدون اين که رفراندم برگذار و نظر مردم اتحاديه استعلام شده باشد كه بزرگترين معماي تاريخ بشر شده است. اين جمهوري ها، قرن ها با هم امپراتوري روسيه را تشكيل مي دادند. با اين كه دوماي روسيه انحلال شوروي را به آن ترتيب غير قانوني اعلام كرده، هنوز درباره اين مصوبه اقدامي صورت نگرفته است. انحلال اتحاد شوروي 69 ساله مركب از 15 كشور باور كردني نبود. به عتقاد بسیاری تجاوز نظامی شوروی به افغانستان(۱۹۸۰) و حضور ده ساله آن سبب بروز مشکلات و نهایتا اضمهلال آن گردید.

کریسمس

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ جنوری برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

تصویر مرتبط
ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد. اما مشترکات این مراسم این است که: مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌نمایند.

زادروزها

   ۸۶۰ – رودکی از نخستین شاعران پارسی‌گوی.

تصویر مرتبط

  ۱۶۴۲ – زادروز اسحاق نیوتن فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی
۱۷۲۱ – ویلیام کالینز، شاعر انگلیسی.
۱۸۷۶ – محمدعلی جناح رهبر استقلال پاکستان.

وفات ها:

۷۹۵ – آدریان یکم، پاپ کلیسای کاتولیک روم.
۸۲۰ – لئوی پنجم، امپراتور بیزانس.

۱۶۳۵ – ساموئل دو شامپلن سرباز، کاوش‌گر، نقشه‌کش، طراح، سیاست مدار، دریانورد، وقایع‌نویس، نژادشناس و گیتانگار فرانسوی.
۱۹۲۵ – کارل آبراهام روان‌کاو آلمانی.

۱۹۷۷ – چارلی چاپلین بازیگر و کارگردان آمریکایی.

تصویر مرتبط

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *