تقویم تاریخ ( ۳ ماه جدی )

امروز 3 ماه جدی برابر با 24 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

تولد حامد کرزی ( رئیس جمهور اسبق کشور )/ ۱۳۳۶

Hamid Karzai in August 2009 cropped.jpg

حامد کرزای در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۷ میلادی، در قریه کرز در نزدیکی قندهار  متولد شد.

پدر کلانش خیر محمد خان و پدرش عبدالاحد کرزی از متنفذان  و معاون رئیس پارلمان افغانستان در سال‌های دهه شصت میلادی بود. عبدالاحد کرزی، در اواخر دهه نود، در شهر کویته پاکستان توسط طالبان کشته شد.

عبدالاحد کرزی در دوران جنگ استقلال افغانستان و مبارزات بعد از آن سهم فراوان گرفته و مدتی به عنوان معاون مجلس بزرگان افغانستان مشغول خدمت شده‌است.

حامد کرزای در کابل، در مکتب ابتدایی محمود هوتکی، متوسطه سید جمال الدین افغانی و لیسه حبیبیه درس خواند؛ و تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی و ارتباطات بین‌المللی در هند به انجام رساند.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل گذراند و برای تحصیلات دانشگاهی به هندوستان رفت و در دانشگاه سمله و در رشته روابط بین‌المللی و علوم سیاسی ادامه تحصیل داد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته بدست آورد.

حامد کرزای در دوران جهاد در پاکستان، در مدارس مجاهدین افغان فعالیت‌های آموزشی داشت.

با روی کار آمدن دولت مجاهدین در سال ۱۹۹۲، کرزی معاون وزیر خارجه این کشور شد.

در سال‌های آخر حکومت طالبان، کرزی به جمع مخالفان این گروه پیوست و مبارزات مسلحانه با طالبان را آغاز کرد.

حامد کرزی در کنار عبدالستار سیرت (از حقوقدانان زمان محمد ظاهرشاه)، از گزینه‌های گروه‌های مذاکره‌کننده افغان در کنفرانس بن در آلمان بود، که سرانجام، در این کنفرانس، به ریاست دولت موقت افغانستان برگزیده شد؛ نخستین دولتی که پس از طالبان روی کار آمد.

او در انتخابات دموکراتیک افغانستان در سال ۱۳۸۳، با به دست آوردن بیش از ۵۵ درصد آرا، به عنوان نخستین رئیس‌جمهور منتخب مردم افغانستان قدرتش را حفظ کرد.

وفات محمد انور بسمل ( شاعر و مشروطه طلب ) کشور/۱۳۴۰

محمدانور بسمل فرزند ناظر محمدصفر خان، در سال ١٢٦٦ خورشیدی، در باغبان کوچۀ کابل زاده شد. پدرش یگانه فرزند مجاهد بزرگ محمدیوسف فرزند محمداعظم خان چترالی بود که از تهاجم استعمار انگلیس جان بسلامت برد و در شهر کابل سکونت اختيار کرد.

بسمل آموزش‌های ابتدايی را در خانه آموخت و علوم ادبی و عربی را در مسجد فراگرفت. پس از آن، وارد سال سوم مدرسه ابتدايی در مکتب حبيبيه شد و تحصيل خود را در آنجا به پايان رساند.

بسمل، هنوز خيلی جوان بود که به جنبش مشروطيت اول پيوست.

در روزگار سلطنت شاه امان‌الله (١٢٩٨-١٣٠٨ خورشيدی) بسمل به دستگاه دولتی پيوست و يک چند ولايتدار قطغن و بدخشان بود. وی در همان‌جا نخستين بار نشريه‌ای به‌نام “اصلاح” با مسئوليت شيرخان منتشر کرد.

جالب توجه است که محمدانور بسمل شعر نیز می سرود:

نکـتــــۀ عــرض کـنــــم از ره اخــــلاص بــه قــــوم
که معانی است در آن مضمر و بس مختصر است
گــر همــه يکــدل و همدســت حکومــت باشــيم
کــه يقــين پادشــه کامــل صــاحب خــبر اســت
نيــست ممکــن کــه بمــا دســت، حــوادث يابــد
چــه همـين يک جهتی دورۀ تيغش ســپر اســت
کيســت آن شــاه که بـا او همـه همفکر شــويم
“نــادر” غــازی مـا صــاحــب تــاج و کــمـر اســت
خــادم مـلــت و قــوم اســـت بــا ثـبــات عــمـــل
محمدانور بسمل، به روايت علامه عبدالحی حبيبی، در سال ۱۳۱۰ خ به سمت مدير انجمن ادبی کابل گماشته شد، که در حرکت‌های فکری ضد رژيم نادرشاهی دستی داشت. بنابر اين، وی همراه با برادرش (ابراهيم صفا) در سال ۱۳۱۱ خ زندانی گرديدند و تا ۱۳۲۵ خ زندانی ماندند.

افتتاح فابریکه خانه سازی در کابل /1341

تصویر مرتبط

سنگ تهداب فابریکه خانه سازی با حضور سردار محمد داود صدر اعظم وقت کشور در شمال شرقی میدان هوایی کابل به زمین گذاشته شد.

این فابریکه بر اساس موافقه ای بین وزارت فواید عامه و شرکت اکسپورت اتحاد جماهیر شوری به عمل آمده بود، در ظرف 12 ماه به پایه اکمال رسید و دهها آپارتمان بلند منزل و چندین بلاکه اعمار گردید که برای ماموران و کارمندان دولتی توزیع شد.

شهادت استاد محمد افضل شهیر ( موسس اولین نشریه مقاومت در هرات ) 1360

در تصوير جمعي دوستان استاد شهيد را مشاهده مينمائيد كه از چپ به رأست( استاد شهير، داكتر رفعت ، مرحوم استاد محمد عمر صديقي ومرحوم استاد محمد علم غواص )

—————————————————————————-

استاد محمد افضل شهیرحافظ قرآن شریف، شاعر و نویسنده توانای وقت کشور در سال 1306 هجری شمسی در شهر نو هرات در یک خانوادۀ علم پرور به دنیا آمد.
این شاعر و نویسندۀ نامدار کشور، در زمان حکومت ظاهرشاه و سردار محمد داوود خان، در پست های کلیدی حکومت وقت صادقانه به مردم افغانستان خدمت کرده است.
شادروان استاد محمد افضل شهیر از جمله فریادگران جهاد فرهنگی انقلاب خونبار اسلامی افغانستان و از موسسین نشریه بشارت در هرات بود . شهیر پس از تجاوز شوروی سابق به کشور، به سه سال حبس محکوم شد و پس از تکمیل نمودن معیاد حبسش قرار بود در  6جدی با زندانیان دیگر رها گردد اما سه روز قبل از آن در چنین روزی در زندان پلچرخی از سوی رژیم کمونیستی به شهادت رسید و جنازه او را به خانواده اش تسلیم داده اند.
عندلیب قفس، سراج الفرایض ، ترجمۀ حکمت در‌تعدد زوجات حضرت محمد (ص) از آثار به جا مانده از استاد محمد افضل شهیر می‌باشد.

1937 – كشتار صدها هزار چيني در نانكينك به دست جاپانی ها

24 دسامبر سال 1937 ارتش امپراتوري جاپان كه برغم مخالفت و اعتراض «جامعه ملل» كشور چين را مورد حمله قرار داده بود شهر باستاني دو هزار و چهارصد ساله نانكينگ (نانژينگ = نانچينگ) پايتخت وقت اين كشور را تصرف و دويست تا سيصد و پنجاه هزار تن از چينيان ساكن شهر كشتار كرد كه بانو «آيريس چانگ» شرح اين كشتار وحشيانه را در كتابي به زبان انگليسي تحت عنوان «تجاوز نانكينگ» آورده است كه به بسياري از زبانها از جمله زبان جاپانی ترجمه شده است. اين كشتار كه از 13 دسامبر آن آغاز شده بود چهل روز طول كشيد.

3 دی - 24 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
عکس جاپانی ها با سر های بریده غیر نظامیان چینی

در اين مدت دهها هزار چيني زنده بگور شدند. ژاپني ها زنان را پس از تجاوز شكم دريدند و كودكان را قطعه قطعه كردند. طبق ارقامي كه 12 دسامبر 2007 از طبقه بندي دولت آمريكا خارج شده است، تلفات اين كشتار بي سابقه 500 هزار تن گزارش شده بود. نانژينگ (دركنار رود يانگتسه و به فاصله اي نه چندان دور از شانگهاي) 23 اپریل 1949 به دست كمونيستها افتاد و از آن پس هر سال تظاهرات ضد جاپانی در اين شهر و ساير شهرهاي چين برگزار مي شود. با وجود اين، «ياسوئو فوكودا» نخست وزير تازه ژاپن گفته است كه قبل از پايان دسامبر جاري (دسامبر 2007) از چين ديدن خواهد كرد و اين نخستين سفر خارجي وي به عنوان رئيس دولت جاپان است.

1715 – سوئد با توسل به نيروي نظامي نروژ را تصرف كرد.

1814 – پيمان گنت Ghent به جنگ آمريكا و انگلستان كه در سال 1812 آغاز شده بود و انگليسي ها ضمن آن شهر واشنگتن و كاخ سفيد را آتش زده بودند پايان داد.

1893 – هنري فورد نخستين موتور پطرول سوز قابل استفاده را ساخت و از همان زمان نفت يك كالاي استراتژيك شد و كشورهاي صادر كننده آن گرفتار هزاران دشواري شده اند.

۱۹۶۸ – فضاپیمای آپولو ۸ با ۳ سرنشین وارد مدار ماه شد و ده بار به دور آن چرخید.

زاد روز ها:

۱۷۹۸ – زادروز آدام میکیوویچ شاعر ملی، مقاله‌نویس، مترجم، ناشر و نویسندهٔ سیاسی لهستانی
۱۸۱۸ – زادروز جیمز ژول فیزیکدان انگلیسی

۱۹۵۷ – زادروز حامد کرزی سیاستمدار برجستهٔ و رییس جمهور اسبق کشور .
۱۹۸۱ – زادروز دیما بیلان خواننده پاپ روسی

وفات ها:

۱۵۲۴ – واسکو دا گاما دریانورد و کاشف پرتغالی در هند.
۱۸۱۳ – امپراتریس گو-ساکوراماشی، فرمانروا و در دوره‌های امپراتوری جاپان وی هشتمین و آخرین امپراتریسِ فرمانروای جاپان.
۱۸۶۳ – ویلیام تاکری، نویسنده، شاعر و طنزپرداز انگلیسی.
۱۸۷۲ – ویلیام جان مک‌کورن رانکین، مهندس عمران، فیزیکدان و ریاضیدان اسکاتلندی.
۱۹۳۵ – آلبان برگ، از آهنگسازان متعلق به مکتب دوم موسیقی وین.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *