تقویم تاریخ ( ۲۸ ماه قوس )

امروز 28 ماه قوس برابر با 19 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

وفات امام محمد غزالی/ ۱۱۱۱ میلادی

ابی حامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی ، ملقب به  امام محمد غزالی  یکی از بزرگ‌ترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری است.

غزالی با نوشته های عميق و پرمغز خود به قالب انواع علوم اسلامی جان تازه ای دميد، و در زمينه تصوف و عرفان، فلسفه و کلام، روان شناسی و اخلاق، نوآوريها کرد. وی از 39 سالگی به بعد برای تصفيه روح و نگارش ارزنده ترين آهار خود مردم گريز شد و تا پايان عمر در گمنامی و گوشه نشينی بسر برد. سرانجام در چنین روزی پس از پنجاه و پنج سال زندگی پر ثمر چراغ زندگیش در زادگاهش فرومرد، اما مشعل پرفروغ انديشه در کنار آثار فراوان و ارزنده ای که از خود باقی گذاشته همچنان فروزان برجای مانده، و اين فروزندگی تا کيش مسلمانی برجای باشد و زبانهای تازی و پارسی پايدار، صاحبدلان را در مسائل دينی و اخلاقی و اجتماعی و ادبی روشنگر بسياری از حقايق خواهد بود.

پدر غزالی پارسا مردی بوده صوفی مسلک، که در شهر طوس حرفه غزالی يا نخ پشم فروشی داشته است. چون مرگ اين صوفی نزديک ميشود، دو فرزند خود – محمد و احمد – را با مختصر اندوخته ای که داشته به دوستی از هم مسلکان خويش می سپرد و به او می گويد: چون بر اثر محرومی از هنر خواندن و نوشتن اندوه فراوان خورده ام آرزودارم که فرزندانم ازين هنر بهره ور گردند.

تخریب مسجد بابر در هندوستان/۱۹۹۰

تصویر مرتبط

مسجد بابُری  نام مسجدی در شهر آیودیا (آیودهیا یا آجودهیا) در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند در یکصد کیلومتری شرق لکنهو است که برفراز تپه‌ای به‌نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده دهم هجری/ شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابُر بنا شده بود در چنین روزی توسط هندوهای افراطی تخریب شد. ایشان معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آن‌ها راما بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده‌است. از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه قاره هند تا کنون مسجد بابری موضوع درگیری‌های خونین میان هندوها و مسلمانان بوده‌است. پیش از تخریب مسجد، خشونت بر سر این اختلاف هر از گاهی فوران می‌کرد و مقامات مدنی آن را با وعده ساخت معبد یا استفاده از این مسجد به عنوان محل عبادت فرومی‌نشاندند اما با تخریب مسجد بابری ناآرامی‌ها و درگیری‌های متعدد و شدیدی آغاز شد که ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی پیدا کرده‌است و تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر که بیشتر آنان مسلمان هستند در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

فروش بی سابقه یک فیلم/ ۱۹۹۷

تصویر مرتبط

فیلم سینمایی تایتانیک به نمایش عموم در آمد. این فیلم با فروش جهانی بیش از ۱.۸ میلیارد دالر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود.

زادروزها

۱۸۵۲ – زادروز آلبرت آبراهام مایکلسون فیزیکدان آمریکایی روس‌تبار، برنده جایزه فیزیک نوبل سال ۱۹۰۷
۱۹۰۶ – زادروز لئونید برژنف سیاستمدار و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۲
۱۹۱۵ – زادروز ادیت پیاف خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر فرانسوی

۱۹۳۴ – زادروز پراتیبا پتیل دوازدهمین رئیس‌جمهور کشور هند
۱۹۴۱ – زادروز لی میونگ باک دهمین رئیس جمهور کره جنوبی
۱۹۸۷ – زادروز کریم بنزما فوتبالیست اهل فرانسه

درگذشت ها:

۲۱۱ – درگذشت پوبلیوس سپتیموس گتا بیست وسومین امپراتور امپراتوری روم
۱۸۴۸ – درگذشت امیلی برونته داستان‌نویس و شاعر انگلیسی ، خالق رمان بلندی‌های بادگیر
۱۸۵۱ – درگذشت ویلیام ترنر منظره‌پرداز رمانتیک بریتانیایی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *