تقویم تاریخ ( ۲۱ ماه قوس )

امروز 21 ماه قوس برابر با 12 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زادی به وقوع پیسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

صدر اعظمی موسی شفق/۱۳۵۱

محمد موسی شفیق در سال های 1350 تا 1351 وزیر امور خارجه افغانستان بود و سپس مدتی هم به عنوان نخست وزیر در زمان ظاهر شاه کار کرد. محمد موسی شفیق متولد ولایت ننگرهار بود و دو سند ماستری در رشته حقوق از دانشگاه های مصر و آمریکا داشت.

وفات رفیق صادق ( تیاتریست کشور) /1365

استاد رفيق صادق را بنيان گذار تياتر کودکان ويکي از شخصيت هاي اساس گذار تياتر نامبرد.استاد رفيق صادق در سال 1327 خورشيدي اهتمام مجله ئ برگ سبز را که نشر يه مرستون بود عهده دار شد .او نه تنها در هنر تمثيل چهره ء بارزي بود بلکه در عرصه ئ قلم هم چیره دست بود،ازسال 1329 تا 1365 خورشيدي ،شش اثر بزرگ ، پانزده اثر يک پرده ئي ،سي اوپرت براي کودکان ،پيش از دوصد راديودرام وداستان دنباله دار ، پارچه هاي تمثيلي براي راديو و تلويزيون نوشته است .استاد در بيشتر از چهارده هزار پارچه تمثيلي خورد وبزرگ در راديو ، تلويزيون وستيژ نقش بازي نموده است و در اکثر اين نمايشات از چهره هاي مرکزي نمايش بوده است،مادرمادران، در پاي درفش ،پايان عشق ،نيرنگ،ناجي، فيزيوتراپي، خنجر، امتحان عجيب،راز خوشبختي، گاليله،گنهکاران بيگناه، شنل، شبي که صداي زنگ ها شنيده ميشد،طبيب اجباري،سلطا ن محمودغزنوي، سکندر کبير،نقش رستم در داستانهاي شاهنامه از جمله نقش هاي است که مظهر بر جسته ئي از خلا قيت وابتکار استاد صادق را به نمايش مي گيرد.استاد رفيق صادق مردي بود صميمي ،انچه شخصيت او را بهتر جلوه ميداد همانا محبت،صداقت ،بيان سريع و اعتما د بر نفس بود به همين دليل او مقبول دلهاي مردم واقع گرديد .وي علاوه از مصروفيت هنر تمثيل مسووليت هاي دولتي هم داشته ،زماني سمت مدير پوهني ننداري ،زينب ننداري، کابل ننداري ،تياتر پشتو،تياتر خيبر، مديريت درام ،داستان و ديالوگ راديو را در سالهاي مختلف به عهده داشت. به پاس همين خدمات اش بود که در سال 1343مستحق مدال طلا ودر سال 1352 خورشيدي لقب استاد از جانب وزارت اطلاعات وکلتور برايش داده شد.انچه در شکل گيري شخصيت ادبي،هنري وفرهنگي استاد صادق نقش برازنده دارد چهل سال خدمت بلاوقفه ء او در عرصه هنر تمثيل تياتر است که بي گمان در غناي هنر تمثيل نقش ارزنده ء داشته ،که او را به نام ئ ماندگاري مبدل ساخته است. روح اش شاد باد.

 

1911 – دهلي پایتخت هندوستان شد

جورج پنجم پادشاه انگلستان 12 دسامبر 1911 خودرا امپراتور هندوستان اعلام کرد و دستورداد که پایتخت هندوستان انگلستان از کلکته Calcutta =Kolkata به دهلی منتقل شود که پس از آبادانی و ساخت عمارات دولتی، از 1926 به دهلی نو تغییر نام داده و اینک با حومه اش دارای 17 میلیون نفوس و پایتخت فدراسيون هند است.

1905 – مارکونی موفق شد برای نخستين ميان اروپا و امريکا از فراز اقيانوس اطلس از طريق امواج راديويی علائمی (سيگنال) را رد و بدل کند.

1979 – زمين لرزه و سونامي ناشي از آن 259 و طبق برخي گزارش ها 270 تن را در کشور کلمبيا واقع در آمريکاي لاتين کشت و دهها تن ديگر را مجروح ساخت و صدها ميليون دلار زيان مالي وارد آورد.

1991 – پيمان Maastricht اتحاديه اروپا را به وجود آورد.

2008 – طغیان یونان

شنبه ششم دسامبر 2008 تیراندازی دو پولیس به یک نوجوان 15 ساله یونانی در مرکز شهر آتن که منجر به مرگ این متعلم شد جرقه شورش، تظاهرات و اعتصاب هایی را در آن کشور زد که تا 12 دسامبر ادامه داشت . اين شورش که هردم گسترش بیشتری مي یافت به برخي از کشورهای اروپایی سرايت کرد؛ زیراکه که بحران مالی، بیکاری، پیدایش فاصله طبقاتی از نوع قرن نوزدهم، عدم رضایت بیشتر مردم و بویژه نوجوانان از فساد اداری ناشی از انحراف دمکراسی که خلاف انتظار آنان بوده است اروپا و جوامع مشابه را دیرزمانی است که آماده طغیان کرده است. بنابراین مرگ “الکساندروس گریگوروپولوس Alexandros Grigoropoulos” پانزده ساله جرقه ای بود که آتش طغیان را روشن و شعله ور ساخته بود. برخي از اصحاب نظر گفته بودند به فرض هم که اين طغيان فروکش کند؛ انگيزه باقي خواهد ماند و اين انگيزه همانا نارضايتي عمومي از وضعيت روز است و بنابراين، فريادهايي که در جريان طغيان عمومي دسامبر 2008 يونان شنيده شد براي مدتي طولاني در سينه ها محبوس نخواهد ماند.

زادروزها

۱۳۱۴ – رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ایرانی
۱۴۴۷ – زادروز بایزید دوم سلطان امپراتوری عثمانی از سال‌ ۱۴۸۱ تا ۱۵۱۲میلادی
۱۸۲۱ – زادروز گوستاو فلوبر نویسنده اهل فرانسه ، خالق آثاری مانند :مادام بواری و تربیت احساسات
۱۸۶۳ – زادروز ادوارد مونک نقاش برجسته نروژی در سبک هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم)

۱۸۶۶ – زادروز آلفرد ورنر شیمیدان سوئیسی ، برنده جایزه نوبل کیمیا سال ۱۹۱۳
۱۹۱۵ – زادروز فرانک سیناترا خواننده و بازیگر آمریکایی ، برنده جایزه اسکار

درگذشت‌ها

۱۲۰۴ – درگذشت موسی بن میمون ربی، داکتر ، ستاره‌شناس، فیلسوف و دانشمند اسپانیایی
۱۵۸۶ – درگذشت استفان باتوری از بهترین و برجسته‌ترین پادشاهان مشترک‌المنافع لهستان-لیتوانی

۲۰۰۸ – درگذشت تاسوس پاپادوپولوس سیاستمدار قبرسی و رئیس‌جمهور این کشور از سال‌ ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸
۲۰۰۸ – درگذشت دانیل گایداشک داکتر و پژوهش‌گر طبی مجار-اسلواکی-آمریکایی ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و طبی سال

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *