هرات قدیم در قاب تصویر جهانگردان بریتانیایی

تصويرها به خوبی بيانگر واقعيت های تاریخی در افغانستان استند. دو تصویر زیر متعلق به حدود نود سال قبل هرات است.

این دو عکس از جغرافيای هرات بین سال های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴گرفته شده است. يکی از آنها سوژه نظامی دارد، هرچند معلوم نيست که عکاسش کی بوده يا چرا اين عکس گرفته شده است.

اين عکس موتر های نظامی را در محوطه “بالا حصار” – قلعه اختیارالدین- هرات در سال ١٩٣٣ نشان می دهد. در کنار حصار قديمی می توان موتر ها و خطوط تلگراف يا تلیفون را هم ديد.

اما تصویر “روبرت بايرون”، سفرنامه نويس برجسته و دانش پژوه معماری اسلامی، اصلا جنبه نظامی ندارد. عکس وی مقبره و سه مناره مصلاى هرات را نشان می دهد. در آغاز شمار مناره ها سی عدد بوده است. در سال ١٨٨٥ به مشورت افسران بريتانيايی که به شاه عبد الرحمان کمک می کردند تا خطر تعرض روس ها به هرات را دفع کند، بيشتر مناره ها ويران شد و تنها نه مناره باقی ماند.

دو مناره ديگر بر اثر زمين لرزه سال ١٩٣١ فرو ريخت. در دوره بازديد “بايرون” از هرات هنوز هفت مناره هرات باقی بود. وی همين مناره ها را “باشکوه ترين نمونه های معماری محمدی (اسلامی) سده ١٥” عنوان کرده بود. اکنون، پس از حمله شوروی به افغانستان، تنها پنج مناره هرات باقی مانده است. در پيش نمای اين عکس مزرعه خشخاش را می بينيم. تاريخ اين عکس ماه می سال ١٩٣٤ است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *