حاجی سلطان احمد؛ پدر شیشه سازی افغانستان درگذشت

حاجی سلطان احمد حمیدی از مشهورترین و موفق ترین هنرمندان صنعت شیشه در کشور در بیست و چهارم ماه عقرب سال 1397 خورشیدی، دیده از جهان فرو بست.

زنده یاد حاجی سلطان احمد در اواسط دهه دوم خورشیدی در هرات به دنیا آمد و پس از یادگیری صنعت شیشه سازی، کار در پشت کوره های داغ این صنعت را در پیش گرفت و زیاده از نیم قرن به تولید ظروف شیشه ای که اغلباً سوغات صنایع دستی و هنری این شهر و دیار به شمار می آیند، پرداخت. وی از جمله هنرمندان و صنعت کاران موفق هراتی بود که موفق به دریافت جوایز و تقدیر نامه های متعدد از اراکین بلند پایه دولتی کشور از جمله محمد ظاهر شاه گردید و در بسا نمایشگاه های داخلی و خارجی، به معرفی و پاسداری از صنعت شیشه سازی افغانستان پرداخت.

وی تا همین اواخر تمام روزش را روی مبل دکان بغل کارگاه سپری می کرد تا مشتاقانه به معرفی شیشه های هراتی برای مراجعین دوکان و علاقمندان به این آثار بپردازد.

وی از گذشته های نچندان دور به نیکی یاد می کرد و از توریستانی سخن بر زبان می آورد که در روزگار آرامی کشور به هرات می آمدند و به خرید صنایع دستی این ولا از جمله ظروف شیشه ای می پرداختند.

آثار تولیدی و تزئین کاری شده کارگاه شیشه سازی حاجی سلطان احمد سال گذشته نیز در دو نمایشگاهی که به مناسب سال نو خورشیدی و افتتاح پروژه تاپی در کشور ترکمنستان برگزار شده بود، از سوی مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات به آن کشور انتقال داده داده شد که توجه و دلچسبی فراوان مهمنان و اشتراک کنندگان  آن نمایشگاه ها را بر انگیخت.

ظروف نفیس شیشه ای همچون، انواع و اقسام پیاله ها، جام های خورد و کلان، سبوح و کوزه های متنوع، کاسه ها و نیم قابی ها، وسایل تزئینی و دکوراسیون  از جمله آثاری است که در کارگاه وی تولید می شدند.

وی همچنین شاگردان زیادی در زمینه شیشه سازی تربیه کرده است که برخی از آنها ادامه دهنده راه او خواهند بود،

حاجی سلطان احمد حمیدی علاوه‌بر شیشه سازی، عتیقه شناس ماهری نیز بود و سالها در زمینه جمع آوری عیقه جات  به‌ فعالیت مشغول شد و از آوان جوانی، آثار گرانبها و ارزشمند زیادی را در دوکان خویش که در ضلع شمالی مسجد جامع بزرگ شهر هرات موقعیت دارد، جمع آوری نموده است. اما حالا این دوکان که با گلدان ها، پیاله ها، کاسه ها و دیگر اشیاء تزئینی شیشه ای آبی و سبز رنگ پر شده است، عزیز و مونس گذشته خویش را دیگر در کنار نمی بیند.

بدون شک نام زنده‌یاد حاجی سلطان احمد با صنایع دستی و مجموعه های هنری این شهر و دیار گره خورده  است. و آثار ارزشمند او به عنوان شهکار های هنری، در تزئین و دکوراسیون موزیم ها، منازل، دفاتر و  نمایشگاه های هنری و صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفته و مراقبت خواهد شد.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *