تقویم تاریخ ( 15 ماه عقرب )

امروز پانزدهم ماه عقرب:

حمله انتحاری بالای سید مصطفی کاظمی وکلیل پارلمان کشور/1386
آخرین سفر؛ روایت‌های ناگفته از حادثهٔ شهادت سید مصطفی کاظمی
سید مصطفی کاظمی در تاریخ ۱۵ عقرب ۱۳۸۶ هنگامی که از سوی پارلمان کشور برای بررسی وضعیت مردم به ولایت بغلان رفته بود، در یک عمل تروریستی به همراه تعدادی چند از نمایندگان مردم در شورای ملی و تعداد کثیری از مردم و کودکان جان داد. پارلمان افغانستان پس از این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
سید مصطفی کاظمی فرزند سید گل متولد ۱۳۳۸ خورشیدی از روستای لولنج ولسوالی سرخ پارسا از ولایت پروان است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در ولایت خود خواند و دوران مدرسه خود را در کابل به اتمام رساند وی تحصیلات عالی خود را در رشته علوم اجتماعی از کشور ایران بدست آوردند. از آقای کاظمی سه پسر و سه دختر باقی‌مانده‌است.
مصطفی کاظمی در دوران جهاد ابتدا به حزب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افغانستان به رهبری محمد اکبری پیوست. بعدها پس ادغام احزاب هشتگانه شیعه عضویت شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی افغانستان را کسب کرد. پس از انشعاب حزب وحدت اسلامی در زمان جنگ با دولت برهان‌الدین ربانی به حزب وحدت اسلامی شاخه اکبری پیوست و با دولت ربانی وارد ائتلاف شد. همکاری کاظمی و احمد شاه مسعود همواره ادامه داشت و یک بار حمله مشترک علیه نیروهای کریم خلیلی به منظور تصرف بامیان را سازمان داد. وی با حضور نیروهای طالبان در جبهه ائتلاف شمال حضور داشت.

کاظمی پس از سقوط طالبان وی در کنفرانس بن حضور داشت و یکی از امضا کنندگان توافقنامه بن بود. وی در دولت موقت و دولت انتقالی وزیر تجارت افغانستان بود. پس از تعیین دولت انتخابی وی حزب اقتدار ملی را بنیان نهاد که و به عنوان رهبر حزب انتخاب شد.

وی در پانزدهمین دوره مجلس نمایندگان افغانستان توانست از طرف نماینده مردم کابل به پارلمان حضور یابد و به عنوان رئیس کمسیون اقتصاد ملی پارلمان تعیین شد.

وی همچنین با تلاش مجدانه در کنار سایر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی، جبههٔ ملی را پایه‌گذاری نموده و به عنوان رئیس کمسیون سیاسی و سخنگوی جبههٔ ملی برگزیده شد.

608م: سربازان آریایی كه مامور تصرف قسطنطنيه (استانبول امروز) و پايان دادن به حكومت روميان بر گوشه شمال غربي آسيا شده بودند ششم نوامبر سال 608 ميلادي از كوههاي توروس (ترسوس واقع در جنوب غربي ترکيه امروز) گذشتند.

فرماندهي ارتش امپراتوري آریانا پس از بازگرفتن سوريه، نيروهاي خود را دو دسته کرده بود؛ يك سپاه مامور تصرف همه فلسطين و دو سپاه راهي تصرف قسطنطنيه شده بودند و سپاهياني كه مامور تصرف قسطنطنيه شده بودند در اين روز ازكوههاي توروس گذشته بودند .

سپاه ديگر آریانا پس از تصرف همه فلسطين از جمله اورشليم (بيت المقدس)، صليب اصل را از اين شهر به تيسفون فرستاد.

تصوير فوكاس بر سكه اش

 

1856م:ششم نوامبر سال 1856 ميلادي ــ به دنبال اشغال هرات به دست قاجار ایران، نيروهاي انگليسي مستقر در هند عازم جنگ با ايران شدند. اين عمليات ضد ايران را «سر جيمز آوت رام» فرماندهي مي كرد. در آن زمان لرد «پالمرستون» نخست وزير انگلستان بود.

نيروهاي انگليسي يکم جنوری سال 1857 (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف كردند و دولت وقت ايران را مجبور به عقب نشینی از هرات ساختند.

پالمرستون

1838م:ششم نوامبر، سالروز انتشار كتاب «آمريکاي دمكرات» تاليف نويسنده بنام؛ جيمز كوپر در سال 1838ميلادي است كه يك انتقاد اجتماعي كهنه نشدني است. اتفاقا انتخابات عمومي آمريکا هم در ماه نوامبر انجام مي شوند.

جيمز فنيمور كوپر James F. Cooper (متولد 1789 و متوفا در 1851) كه پنجاه اثر جالب از خود به يادگار گذارده پس از يك اقامت نسبتا طولاني در فرانسه، در بازگشت به ميهن خود آمريكا و مشاهده سياستبازي ها، كتاب «آمريكاي دمكرات» را نوشت و در آن ضمن انتقاد از سوء استفاده از دمكراسي در آمريكا به دفاع از ارزشهاي انقلاب استقلال آمريكا و آرزوها و هدفهاي موسسان اين كشور پرداخت كه به «پدران موسس» شهرت يافته اند.

آثار بعدي او كه متاثر از همين احساس بود انتقاد از وضعيت روز و نيز دفاع از حقوق سرخپوستان (بوميان) آمريكا بود. سبك او در نوشتن، پرداختن به جزئيات يك مسئله واقعي روز در قالب داستان بود. در آغاز كار نويسندگي و پيش از نوشتن كتاب آمريكاي دمكرات، كوپر يك ماجراي واقعي را به صورت داستان نقل مي كرد و منتشر مي ساخت و بهترين نمونه اين نوع تاليف او كتابي است كه در آن نقش جاسوسي در جريان جنگ انقلاب استقلال آمريكا منعكس است.

کوپر نخستين داستان نگار آمريکايي است که از اين لحاظ (واقعيت نگاري) شهرت جهاني يافته است. در همان زمان كه وسائل ارتباط تحول نيافته بود، داستانهاي كوپر اندكي پس ازانتشار، به زبانهاي ديگر ترجمه و چاپ مي شد.

James F. Cooper

 

تولد یک نویسنده بزرگ امریگایی/1857

نجم نوامبر سال 1857 «آيدا تاربلIda Tarbel» در ايالت پنسيلوانياي آمريكا به دنيا آمد و پس از فراغت تحصيل از دانشگاه، كار روزنامه نگاري را پيشه ساخت و پس از چند سال خبرنگاري، در موسسه مك كلور كه داراي چند نشريه بود به عنوان خبرنگار اينوستيگيتيو (خبرنگاري كه بمانند كارآگاه پليس يك قضيه را دنبال مي كند و كشفيات خود را هر روز منتشر مي سازد و چون ديگران در جريان قرار مي گيرند به او در كسب اطلاعات بيشتر كمك مي كنند) استخدام شد. وي در طول فعاليت در ايالت پنسيلوانيا مشاهده كرده بود كه چگونه راكفلر و كمپاني نفتي او، «استاندارد اويل» مردم را از كسب و كار خارج مي سازند و اراضي را به بهايي نازل تملك مي كنند و با كمك مقامات محلي اراضي دولتي صاحب مي شود و …. وي به تجسس در كارهاي اين كمپاني پرداخت و آن چنان پي گير شد تا اسنادي به دست آورد كه اين كمپاني قانون «ضد تراست» آمريكا را نقض كرده است. انتشار اين رشته مطالب كه مردم و اصحاب اطلاع به او كمك مي كردند باعث شد كه دادستان كل برضد استاندارد اويل اعلام جرم كند و دادگاه حكم به تجزيه و انشعاب كمپاني دهد كه قبلا تصور آن هم نمي رفت.

Ida Tarbel

 

1852م:ششم نوامبر سال 1852 ميلادي «كاميلو كاوور» روزنامه نگار 42 ساله نخست وزير پيه مونته و ساردنياي ايتاليا شد.

وي بزرگترين نقش را در احياء ايتالياي واحد نزديك به چهارده قرن پس از زوال امپراتوري روم غربي ايفاء كرد و با اعزام 15 هزار سرباز به جبهه كريمه، وطن خودرا وارد باشگاه قدرتهاي اروپايي ساخت. حربه او درمتحد ساختن ايتاليايي ها كه تا زمان او بر هر گوشه اش يك قدرت اروپايي حكومت داشت روزنامه او «ريسورجي منتو» و مقالات آتشين و ميهني اش بود. اين نخستين مورد در طول تاريخ است كه يك روزنامه تا اين حد در تامين وحدت يك كشور و اقتدار آن موثر واقع شده است.

«كاوور» كه يك ملي گراي چپ بود در امور ديپلماتيك كاملا مهارت داشت. در جواني افسر ارتش بود و جنگ را خوب مي شناخت. كاوور در باره دمكراسي و حكومت پارلماني در انگلستان مطالعه وبررسي كرده بود. هنر او شناخت وطندوستان واقعي و شركت دادن انان در كوشش هاي تامين وحدت وطن بود. گاريبالدي ميهندوست بنام ايتاليايي از ياران كاوور در تامين وحدت ايتاليا بود.

Cavoor

 

1860م:ششم نوامبر سال 1860 ابراهام لينکلن براي يک دوره چهارساله به رياست جمهوري ايالات متحده انتخاب شد 

او در دوران رياست جمهوري او، ميان وي و ايالات جنوبي اختلاف بروز کرد و اين ايالات و عمدتا بخاطر تصميم لينکلن (لينکن) به رهايي سياهپوستان از بردگي سفيدپوستان، از اتحاديه جدا شدند و (باهدف تامين استقالا هرچه بيشتر ايالتها در امور خود و کاهش اختيارات دولت مرکزي) کنفدراسيون آمريکا را تشکيل دادند که اين اقدام جنگ داخلي خونين آمريکا را به دنبال داشت. ايالات جنوبي نيز ششم نوامبر سال 1961 جفرسون ديويس را براي يک دوره شش ساله به رياست کنفدراسيون خود انتخاب کردند و به اين ترتيب آمريکا نزديک به سه سال، همزمان، داراي دو رئيس جمهوري بود. با شکست نظامي کنفدراسيون، عمر حکومت جفرسون ديويس هم يافت و مدتي بازداشت بود، اما محاکمه و محکوم به مجازات نشد.

لينکلن

 

1700: بندر بوستون (ايالت ماساچوست آمريكا) به عنوان بزرگترين مركز فروش برده معروف شد.

1844: اسپانيا به دومينيكن مستعمره بسيار قديمي خود درقاره آمريكا استقلال داد.

1846: جنرال تايلر آمريكايي كه سرگرم جنگ براي خارج كردن كاليفرنيا از دست دولت مكزيك بود، پس از عقب راندن نيروهاي مكزيك در مونتري كاليفرنيا منطقه سالتيلو را متصرف شد.

1862: يك محکمه آمريكا در ايالت مينه سوتا سيصد بومي (سرخپوست) از طايفه «سانتيSantee» منشعب از قبيله «سو» را به اعدام محكوم كرد. جرم اين گروه اين بود كه در برابر مهاجران تازه وارد اروپايي، از اراضي و املاك خود دفاع مسلحانه كرده بودند.

1898: دولت عثماني مجبور به تخليه جزيره استراتژيك «كرت» در مديترانه شد.

1900: هنريخ هيملر مقام نزديک به هيتلر در دولت حزب ناسيونال سوسياليست (نازي) آلمان و رئيس اس اس ها در اين روز به دنيا آمد.

1918: لهستان پس از جدا شدن از روسيه، جمهوري شد.

1952: آمريكا نخستين بمب هيدروژني خود را آزمايش كرد.

1954: در حالي كه محاكمه افسران كمونيست دستگير شده ايران ادامه داشت فرمانداري نظامي تهران مدعي كشف يك انبار اسلحه متعلق به حزب كمونيست توده شد.

1962: ادوارد کندي (تد) دمکرات معروف براي نخستين بار از ايالت ماساچوست به عضويت در سناي آمريکا انتخاب شد. وي اين کرسي را تا پايان عمر (نيمه دوم سال 2009) حفظ کرده بود. در آمريکا عضويت در کنگره محدوديت ندارد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *