تقویم تاریخ ( 12 ماه عقرب )

امروز 12 ماه عقرب هجری شمسی برابر با 3 نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:
اعدام حبیب الله کلکانی و یارانش در ارگ شاهی/1308
Habibullah Kalakani.jpg

امیر حبیب‌الله خان که بعد از تصرف شهر کابل خود را «خادم دین رسول‌الله» می‌گفت، بر اصلاحات غربگرایانه امان‌الله خط بطلان کشید. قوانین مصوب به ویژه قانون اساسی را ملغی ساخت و مالیات و عوارض را غیرشرعی خواند و همه را برچید. در آغاز کار بیشتر مردم به امید ادارهٔ بهتر و اسلامی‌تر کشور از حبیب‌الله به خوبی استقبال کردند؛ اما مشکلات اقتصادی و امنیتی کشور به تدریج باعث آشفتگی اوضاع شد.

در این وقت جنرال محمد نادرخان، وزیر جنگ پیشین که از وزیر مختاری در فرانسه استعفا کرده بود و در شهر نیس زندگی می‌کرد، به کمک برادرانش، گویا پس از مذاکره با انگلستان در هند، قصد کابل کرد و سرانجام به کمک قبایل مخصوصاً افراد دو قبیلهٔ جاجی و وزیری در ۲۱ میزان (مهر) ۱۳۰۸ (۱۳ اکتبر ۱۹۲۹) خود را به آنجا رسانید و شهر را در اختیار گرفت. با آنکه حبیب‌الله و یارانش را به شرط تسلیم وعدهٔ عفو داده بودند، اما به دستور نادرخان همه به دار آویخته شدند، از همین جهت است که نادر شاه را غدار می‌گویند.

تولد زهره معروف به هنگامه/1340 شمسی

تصویر مرتبط

هنگامه  خواننده محبوب زن افغان و فعلاً ساکن تورنتو کانادا است.

هنگامه از طفولیت به آوازخوانی رو آورده است.

وی در سال ۱۹۸۵ در آلمان با احمد ولی ازدواج نمود که حاصل این ازدواج یک پسر است. او در سال ۱۹۸۹ از احمد ولی طلاق گرفت و در سال ۱۹۹۵ با واصف سرور ازدواج نمود که ثمره این ازدواج یک دختر به نام سارا است. هنگامه هم‌اکنون در شهر تورنتو کانادا زندگی می‌کند.

245 – سالروز ايجاد شهر قزوين به دستور شاپور يکم، شاه ساساني آریایی

سوم نوامبر سال 245 ميلادي شاپور يكم شاه وقت از دودمان ساساني كه در دوران زمامداري خود آریانا را ابرقدرت اول جهان كرده بود، دستور بناي شهر قزوين را صادر كرد . كار ايجاد اين شهر سه سال طول كشيد و در اكتوبر (جشن هاي مهرگان) سال 248 ميلادي پايان يافت. نام قزوين از طايفه اي به همين نام گرفته شده و يونانيان و روميان باستان و اينك جهانيان درياي مازندران را به نام اين طايفه درياي «كاسپين» مي خوانند، زيرا كه منطقه محل سكونت اين طايفه آريايي تا ديلمان، گيلان و سواحل غربي آن دريا امتداد داشته است.

شاپور يکم در طول حكومت خود چند شهر تازه ساخت كه نام او با پيشوند و پسوندهايي بر آنها گذارده شد اما دستور داد كه شهر تازه ساز به نام طايفه اي كه در آن منطقه سكونت داشت «كَسپين» ناميده شود كه اين نام به مرور زمان و تهاجمات به صورت قزوين در آمده است. در كتب قرون وسطي هم درياي مازندران را درياي قزوين نوشته اند. قزوين در سال 644 ميلادي به تصرف اعراب مسلمان درآمد و در قرن 16 ميلادي پايتخت آریانا شد

644 – شهادت حضرت عمر بن خطاب (رض) دومین خلیفه مسلمین، توسط اسیری  به نام پیروز نهاوندی معروف به ابو لولو

1903 – تجزيه سرزمين کلمبيا و ايجاد کشور پاناما

سوم نوامبر سال 1903 پاناما كه قبلا بخشي از كشور كلمبيا بود اعلام استقلال كرد و كشتي هاي نظامي ايالات متحده كه به دستور تئودور روزولت رئيس جمهوري وقت اين كشور به آبهاي پاناما فرستاده شده بودند مانع از مداخله ارتش كلمبيا براي جلوگيري از تجزيه اين كشور شدند.

در کتب تاريع عمومي آمده است که دولت وقت آمريكا قبلا پاره اي از اصحاب نفوذ را در پاناما ترغيب به اعلام استقلال كرده بود؛ زيرا دولت كلمبيا به آمريكا اجازه نداده بود كه طرح خود براي ايجاد آبراهي ميان دو اقيانوس اطلس و آرام را در منطقه پاناما اجرا كند و كنترل كشتيراني را در اين آبراه تا مدتهابه دست گيرد.

دولت تازه استقلال يافته پاناما اندكي پس از آغاز بكار؛ با اجراي طرح آمريكا موافقت كرد و آبراه پاناما ساحته شد که از پايان سده بيستم اداره امور آن در دست دولت پاناما قرار گرفته است.

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
انقلابیون نظامی پانامایی

1918 – لهستان از فرصت پايان جنگ جهاني اول و درگيري داخلي روسها پس از انقلاب بلشويکي استفاده كرد، از روسيه جدا شد و اعلام استقلال كرد.

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تظاهرات انقلابی لهستانی ها

1957 – اعزام يك سگ به عنوان اولين جاندار فضانورد توسط سفينه شوروي

بین سالهای 1957 تا1966 سیزده سگ توسط دانشمندان شوروی سابق برای این منظور به فضا فرستاده شدند که نام حداقل سه تای این سگ ها که مجبور شدند در این سفرها شرکت کنند و در نهایت هم قهرمان راه علم فضانوردی شدند، لایکا،لیسیچکا و بارس بود.

لایکا یک سگ ماده دورگه حدودا سه ساله و ولگرد بود که در یکی از خیابانهی مسکو پیدا شد و در کنار دو سگ دیگر تحت آموزشهای لازم برای سفر به مدار زمین قرار گرفت. اما بین این سه سگ سرنوشت برای لایکا اینگونه رقم خورد که برای این سفر انتخاب شود .در نتیجه در تاریخ سوم نوامبر 1357سه روز پس از قرار گرفتن در سفینه اسپوتنیک2، به فضا پرتاب شد.لایکا درون محفظه ای مخصوصی درون اسپوتنیک توسط نوارهایی که تنها اجازه حرکت وی برای دسترسی به غذا را می داد، مهار شده بود و الکترودهایی که لحظه به لحظه علايم حیاتی او را به زمین مخابره می کرد ،به بدنش متصل بود.

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لایکا

با توجه به اینکه اسپوتنیک دو، سفینه ای پانصد کیلویی بدون امکان بازگشت به زمین بود به طبع این سفر برای لایکا نیز سفری بدون بازگشت به خانه بود. دانشمندان روسی حدس می زدند که لایکا حداقل برای چهار روز در آن شرایط خاص زنده بماند!ولی بار دیگر سرنوشت برای لایکا طوری دیگر رقم خورد!

حدود پنج تا هفت ساعت پس از از پرتاب از مرکز بایکونور قزاقستان و قرار گرفتن در مدار زمین به علت نقص فنی ،حرارت در محلی که لایکا در آن قرار داشت به شدت بالا رفت و ناگهان علایم حیاتی مخابره شده به زمین قطع گردید و این دلیلی بر پایان دردناک زندگی اولین سگ فضا نورد تاریخ بود.(البته تا چند سال قبل دانشمندان روسی علت مرگ لایکا را که ناشی از حرارت زیاد و استرس شدید وارد شده به اون بود را به طور عمومی اعلام نکردند!وتا آن زمان گمان می رفت مرگ لایکا به علت پایان یافتن اکسیژن و یا ناشی از امکانات خاصی بود که برای ایجاد مرگ بی درد برای سگ بیچاره در نظر گرفته شده بوده!)

سفینه اسپوتنیک دو،نیز پس از 2570 بار چرخیدن به دورزمین در تاریخ چهاردهم آوریل 1357 همراه با جسد لایکای کوچک پس از ورود به جو آتش گرفت و سوخت.

1357 – اعلام حمايت آمريكا از نخست وزيري ازهاري

در 12 آبان 1357 دو روز قبل از آنكه نخست ‌وزيري ارتشبد غلامرضا ازهاري از شبكه‌هاي خبري ايران وجهان اعلام شود، برژينسكي مشاور امنيتي جيمي كارتر رئيس جمهور آمريكا، در تماسي تلفني به شاه حمايت كامل دولت متبوع خود را از وي اعلام كرد. اين تماس متعاقب جلسه‌اي كه در كاخ سفيد و در ارتباط با گزارش ويليام سوليوان سفير امريكا در تهران برگزار گرديد، گرفته شد. در آن گزارش، سوليوان به وضعيت متزلزل شاه و به روند رو به گسترش انقلاب اسلامي ايران اشاره كرده بود.

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
غلامرضا ازهاري

توصيه برژينسكي به شاه مقدمه تشكيل دولت نظامي ارتشبد ازهاري بود. كمتر از 48 ساعت پس از اين توصيه ازهاري رئيس ستاد ارتش با حكم شاه به نخست‌وزيري رسيد و به دولت دو ماهه جعفر شريف‌امامي خاتمه داد.

زادروزها

تولد زهره معروف به هنگامه، آواز خوان خوش صدای کشور/1340

تصویر مرتبط

۱۶۰۴ – زادروز عثمان دوم سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی از سال ۱۶۱۸ تا سال ۱۶۲۲ میلادی
۱۸۰۱ – زادروز وینچنتزو بلینی اپرا نویس ایتالیایی

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندره مالرو

۱۹۰۱ – زادروز آندره مالرو نویسنده، منتقد هنری و سیاستمدار فرانسوی
۱۹۲۱ – زادروز چارلز برانسون بازیگر آمریکایی

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز برانسون

۱۹۳۳ – زادروز آمارتیا سن برنده هندی جایزه نوبل اقتصاد

۱۹۴۵ – زادروز گرد مولر فوتبالیست آلمانی
۱۳۱۷ – زادروز آکیرا کوبایاشی، خواننده و هنرپیشه سرشناس جاپانی

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گرد مولر

۱۳۵۳ – زادروز طریق عبدالواحد، بسکتبالیست سرشناس فرانسوی.

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آکیرا کوبایاشی

۱۳۵۸ – زادروز پابلو آیمار، فوتبالیست سرشناس ارجنتاینی

درگذشت‌ها

۳۶۱ – درگذشت کنستانتیوس دوم امپراتور روم از ۳۳۷ تا ۳۶۱
۱۹۵۴ – درگذشت هانری ماتیس نقاش فرانسوی

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
هانری ماتیس

۱۹۵۷ – درگذشت ویلهلم رایش روانپزشک و روان‌کاو اتریشی
۱۳۳۶ – درگذشت لایکا، اولین حیوان فضا‌نورد جهان

12 آبان - 3 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویلهلم رایش

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *