ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات

ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال شرقی شهر  هرات قرار دارد و از شمال در جوار سلسله جبال سفید کوه و  از جنوب با ناحیه یازدهم همجوار می باشد. از جانب شرق به کاریز عاشق محمدی منتهی می‌شود و در غرب، ناحیه هشتم آن را محدود می‌کند. علاوه بر آن قسمتی از شاهراه حلقوی افغانستان –  سرحد میان ناحیه یازدهم و پانزدهم را تشکیل داده است.  بنابراین بهتر است که بگوییم که این ناحیه همراه با نواحی هشتم، ششم و یازدهم در مجاورت با شاهراه حلقوی کشور قرار دارد. این منطقه به علت واقع بودن در منطقه مرتفع از سطح بحر،  دارای آب و هوای مطلوب می باشد.

ناحیه پانزدهم در شمال خیابان حنظله بادغیسی ( بخشی از شاهراه حلقوی کشور ) بوده که از شرق جاده خیمه دوزان شروع و تا شهرک قلم در شرق پارک شیدایی امتداد می  یابد.

ناحیه پانزدهم با مساحت بیش از 20 کیلومتر مربع تشکیل شده ست و در حال حاضر بیجا شدگان داخلی زیادی از ولایات فاریاب، غور و باغیس در محدوده شهرک شیدایی آن سکونت اختیار نموده اند. مناطق خیمه دوزان، قلعه شاطر، پل مرده کش ها، شهدای گمنام، فرقه 17 سابقه، شهرک شیدایی، شهرک قلم و… محله‌های ناحیه پانزدهم هرات را تشکیل می‌دهند.

جاذبه های طبیعی و تفریحی ناحیه هشتم

پارک تفریحی شیدایی از دیرباز یکی از فضاهای سبز و وسیع هرات و مکانی برای گذراندن اوقات فراغت بوده است که در حال حاظر در محدود ناحیه پانزدهم واقع شده است. این پارک با پوشش گیاهی مناسب خود و امکاناتی همچون حوض آب بازی، هوتل و میادین ورزشی فضای مناسبی را در ناحیه پانزدهم برای شهروندان هراتی فراهم کرده است.

مراکز آموزشی و دانشگاهی

مراکز فرهنگی

مراکز ورزشی

مراکز صحی

شفاخانه اطفال و کلینیک صحت روانی در منطقه شهرک شیدایی با امکانات تخصصی و خود به بیماران و ساکنین این منطقه خدمات رسانی می‌کنند. علاوه بر این دو مرکز صحی، چندین کلینیک خصوصی هم در ناحیه پانزدهم فعال هستند .

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه چهاردهم شهر هرات

ناحیه چهاردهم هرات در یک نگاه ناحیه چهاردهم از لحاظ موقعیت شهری در غرب شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *