تقویم تاریخ ( 1 ماه عقرب )

امروز اول ماه عقرب

وفات احمد شاه بابا/1775

احمد شاه درانی در چنین روزی در شهر قندهار دیده از جهان فروبست.

احمدشاه دُرّانی (اَبدالی) (۱۱۳۴–۱۱۸۶ق/ ۱۷۲۲–۱۷۷۳م) بنیان‌گذار سلسلهٔ درانی، پسر زمان خان ابدالی و نواسهٔ دولت خان سدوزایی بود. مادر احمدخان ابدالی زرغونه خواهر عبدالغنی خان الکوزی والی سابق قندهار در زمان نادر افشار بود. احمدخان ابدالی در سال ۱۷۲۲ میلادی متولد گردید. دربارهٔ زادگاه احمد شاه بابا اختلاف نظر وجود دارد، شماری از مورخین محل تولد احمدشاه ابدالی را هرات و شماری دیگر ملتان دانسته‌اند؛ زیرا از مدت‌ها پیش بدینسو منزلی در ملتان موجود است که سدوزائیان آن را زادگاه احمدشاه ابدالی می‌پندارند. احمدخان ابدالی در روزگار جوانی شامل ارتش نادر افشار گردید. هنگامیکه لیاقت و کفایت او برای نادر افشار ثابت شد، او را به حیث قوماندان (فرمانده) قطعات ابدالی و ازبک تعیین نمود. او از «خلأ قدرتی» که با قتل نادرشاه پدید آمد، بهره برد و با  تشکیل لویه جرگه، فرصت یافت تا که دولت نوپای درانی را استحکام بخشد. در همین راستا، شاه ابدالی با ایجاد وحدت سیاسی، تشکیلات لازم را برای افغانستان مستقل فراهم کرد و به نام خود سکه زد. احمدشاه ذوق ادبیات و شعر نیز داشت و از این حیث به سلاطین گورکانی هند شبیه بود.

الماس کوه نور پس از قتل نادرشاه به دست وی افتاد. او که بعدها پس از بقدرت رسیدن، تخلص درانی به خود داد . احمدشاه بعد از 25 سال پادشاهی  در سن 51 سالگی در منطقه «کوه توبه» شرق شهر قندهار درگذشت و جنازه‌اش را به شهر منتقل نموده و در باغ روضه (سمت مغرب ساختمان خرقه) به خاک سپردند.

شکست و خود کشی مارکوس ژنیوس بروتوس
در چنین روزی در سال 42 قبل از میلاد  مارکوس ژنیوس بروتوس پس از شکست  در جنگ فیلیپی ، خود کشی کرد . او یکی از کسانی بود که در قتل جولیوس سزار دست داشت  .

نبرد العلمین
در چین روزی در سال  1942 میلادی نبرد تاریخی العلمین میان ارتش های دو کشور بریتانیا و آلمان در گرفت . در پایان ، این جنگ به نفع بریتانیا به انجام رسید .

تولد مبتکر بازی فوتبال
در چنین روزی در سال 1896 میلادی جان ویلیامز هیزمن به دنیا آمد . وی را به عنوان یکی از نخستین  مبتکران بازی فوتبال  نام نهاده اند .

تهاجم وسیع علیه دول محور در جنگ جهانی دوم
در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای انگلستان تهاجم وسیعی را علیه دول محور در العلمین مصر آغاز کردند .

آغاز جنگ خلیج لیت
در چنین روزی در سال  1944میلادی  و در طول جنگ جهانی دوم ، جنگ خلیج لیت  آغاز شد . این جنگ ناوگان دریایی ژاپن را فلج کرد .و به آمریکا اجازه داد تا علیه فیلیپین نیز وارد جنگ شود . این جنگ بیشتر در حوزه دریا و هوا انجام می شد وکمتر به  عرصه خشکی کشیده شد .

نخستین تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد
در چنین روزی در سال 1946 میلادی مجمع عمومی  سازمان ملل متحد  برای نخستین بار در نیویورک تشکیل جلسه داد . در فردای همان روز سازمان ملل متحد رسما تشکیل شد

شورش شهروندان مجارستان علیه اشغالگران شوروی
درچنین روزی درسال 1956 میلادی شهروندان مجارستانی علیه اشغال کشورشان توسط شوروی سابق بپا خاستند . درچهارم نوامبرهمان سال هم نیروهای شوروی سابق وارد مجارستان شده وشورش مردمی را سرکوب کردند .مجارستان کشوری است دراروپای مرکزی که بین او کراین ، رومانی، لهستان و اطریش واقع شده است و مساحت آن 93030 کیلومتر مربع است . نژاد مردم این کشور زرد و سفید و زبان رایج میان آنان مجاری است .

جایزه نوبل ادبی برای بوریس پاستر ناک
در چنین روزی در سال 1958 میلادی شاعر و نویسنده روس بوریس پاستر ناک جایزه نوبل  ادبی را از آن خود کرد . وی البته از سوی هیات حاکمه کشورش بسیار تحت فشار قرار گرفت تا این جایزه را نپذیرد . پاسترناک این جایزه را به خاطر کتاب “دکتر ژیواگو” از آن خود کرد .

انزوای کوبا
درچنین روزی درسال 1962 میلادی ودرحین بحران تسلیحاتی کوبا ، محاصره و طرح انزوای  آمریکا علیه کوبا به مرحله اجرا درآمد .

بررسی دوباره پرونده واتر گیت
درچنین روزی درسال 1973 میلادی نیکسون رییس جمهورآمریکا موافقت کرد تا باردیگرنوارهای پرونده واترگیت مورد بازرسی قرار گیرد . ماجرای واترگیت منجر به استعفای نیکسون از پست ریاست جمهوری شد زیرا در این ماجرا نیکسون متهم به شنود مکالمات رقیب خود در حزب دمکرات در دوره تبلیغات ا  نتخاباتی گردید.

اخراج تایوان از سارمان ملل متحد 
در چنین روزی در سال 1971 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای به اخراج تایوان داد و چین کمونیست را به رسمیت شناخت  .

پایان مخاصمات چین و جاپان
درچنین روزی درسال 1978 میلادی چین و جاپان بطور رسمی چهار دهه خصومت وعداوت را کنار نهادند وپس ازآن قرارداد های تجاری بسیاری را با یکدیگرمنعقد ساختند .

عملیات علیه نظامین آمریکایی
در چنین روزی درسال 1983 یک لبنانی طی عملیاتی  و با بستن بمبی به خود ، کشتی عظیم امریکایی را که در بندر بین المللی بیروت لنگر انداخته بود،  منفجر کرد که طی آن  241 آمریکایی کشته شدند .

استعفای نخست وزیر سابق شوروی
درچنین روزی در سال 1980 میلادی نخست وزیر شوروی سابق آلکسی  کا سیگین از سمت خود استعفا کرد .

ورود امپراطور جاپان برای نخستین بار به چین
در چنین روزی در سال 1992 میلادی آکی هیتو امپراطور ژاپن برای  نخستین بار در طول تاریخ دو کشور چین و ژاپن ،  وارد خاک چین شد .

توافقنامه در مورد جنگ بوسنی و هرز گوو ین
در چنین روزی در سال 1995 میلادی بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه و بیل کلینتون رییس جمهور سابق آمریکا طی موافقت نامه ای اعلام کردند که در جهت آتش بس در منطقه بوسنی و هرز گوو ین تلاش های لازم را بکنند .

طرح توافقنامه اسرائیل و فلسطینیان
رییس تشکیلات خود گردان و نخست وزیر اسرائیل در چنین روزی در سال 1998 میلادی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات رییس تشکیلات خود گردان فلسطینی در یک توافقنامه در منطقه وست بانک بر تاسیس منطقه ای عاری از جنگ تاکید کردند .

تاسیس نخستین بانک ملی در جاپان
در چنین روزی در سال 1998 جاپان نخستین بانک  خود را پس از جنگ جهانی دوم ، ملی اعلام کرد .

تولد رابرت بریجز
در چنین روزی در سال 1844 میلادی رابرت بریجز شاعر معروف انگلیسی و ملک الشعرای این کشور دیده به جهان گشود . “عهد نامه زیبایی” عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد رامای پنجم
در چنین روزی در سال 1868 میلادی رامای پنجم  رهبر تایلند دیده به جهان گشود . وی تا سال 1910 بر این کشور حکومت کرد .

تولد فلیکس بلاچ
بلاچ فیزیکدان معروف آمریکایی در چنین روزی   در سال 1905 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1952 میلادی جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

تولد ند رورم
رورم آهنگساز و نویسنده هندی در چنین روزی در سال 1923 میلادی  متولد شد . موزیک آسمانی عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد مایکل کریچتون
کریچتون رمان نویس و نویسنده مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1942 به دنیا آمد .”کنگو” و” بیننده “عناوین مهمترین آثار داستانی اویند .

در گذشت فرانسیس الینگوود ابوت
ابوت فیلسوف و متاله آمریکایی در چنین روزی در سال 103 میلادی دار فانی را وداع گفت . “خداشناسی علمی”  عنوان مهمترین اثر فلسفی  اوست . وی در سن 66 سالگی  دار فانی را وداع گفت .

پایان دومین دوره جنگ های آریانا و روم
در چنین روزی در سال 363 دومین دوره جنگهای تاریخی میان  روم و آریانا در زمان پادشاهی شاپور دوم (سلسله ساسانیان) و  با پیروزی  آریایی ها  به پایان رسید . این جنگها از روز 21 اپریل 259 میلادی با حمله  شاپور دوم ( ذوالاکتاف  ) آغاز شده بود . شاپور دوم چون طناب از شانه اسرای عرب می گذرانید به او ذوالاکتاف یعنی صاحب شانه ها می گفتند . او سه بار نیس بیس،  دژ محکم رومی را در سالهای 338 ، 346 و 350  میلادی محاصره کرد و موفق به گشودن آن نشد اما در جلگه رومی ها را در هم شکست  و در سال 341 با ارمنستان پیمان بست و ارشک را به سلطنت ارمنستان گماشت . وی پس از شکست دادن کنستانتیوس ، ژولین را که به جای کنستانتیوس به امپراطوری روم رسیده بود در سال 363 میلادی شکست داد و به قتل رساند و سرانجام ژووین جانشنین جدید امپراطوری معاهده ای با شاپور بست و تمام ایالت هایی را که قبلا در زمان نرسی و پیش تر تصرف کرده بودند به  شاهنشاه آریانا باز پس داد . او همچنین بین سالهای 350 تا 357 با هون های وحشی در آویخت و آنها را مطیع خود ساخت . شاپور دوم  در سال 379 میلادی در گذشت .

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *